24082017

Back Eşti aici:Home Articole Jurnalism

Francizele presei europene

dan_lucaDe vreo 14 luni am preluat în cadrul companiei EurActiv responsabilitatea de Director al reţelei europene EurActiv şi mulţi mă întrebă în ce constă această nouă provocare.

Citeste mai mult...

Cum să ai jurnaliştii de partea ta?

octav_stefanCa tactică de relaţii publice, interacţiunea directă cu jurnaliştii prin întâniri de briefing sau chiar informale este un instrument profesional foarte eficient cu avantaje care nu se rezumă numai la descoperirea sau dezvoltarea unor subiecte de comunicare. Chiar dacă nu este la fel de evident, interacţiunea faţă în faţă are implicaţii şi asupra modului în care sunt percepuţi comunicatorii ca profesionişti.

Citeste mai mult...

Tendinţa către maşina de copt pâine

Cine vrea să înţeleagă care este miezul provocărilor cu care se confruntă jurnaliştii în era digitalizării, trebuie să îşi închipuie un maistru brutar care trebuie să reacţioneze la trendul maşinilor de copt pâine din menajele private. Însă democratizarea mijloacelor de producţie este mult mai redusă în domeniul brutăriei şi mai puţin revoluţionară decât în branşa media.

Citeste mai mult...

Presa viitorului

dan_lucaNumărul din ce în ce mai mare al publicaţiilor care apar în varianta web este răspunsul la faptul că tot mai mulţi preferă să “îşi citescă ziarul” online, un mod mult mai comod şi mai rapid de informare. Desigur, dezvoltarea tehnologiei ajută la promovarea acestui “mod de viaţă”.

Citeste mai mult...

Filosof şi câine de vânătoare

Colportajul înlocuieşte reportajul şi căutarea senzaţionalului şi exclusivitatea determină afacerea de zi cu zi", a spus odată fostul preşedinte german Johannes Rau. La urechi ne ajunge un zgomot de fond compus din cuvinte şi sunete care compensează lipsa de conţinut prin agresivitate. Totul este zgomotos, atât de zgomotos încât nu poate fi ignorat.

Citeste mai mult...

Cum lucrăm cu ziaristul de la Bruxelles?

dan_lucaBruxelles-ul este în opinia experţilor cel mai mare pol de presă din lume, dacă luăm în considerare numărul de ziarişti care îşi desfăşoară activitatea în acest oraş. Nu mă refer aici la ziariştii belgieni, ci doar la cei care sunt în Bruxelles pentru a relata “dezvoltările comunitare”. Dacă până nu demult 1.300 jurnalişti acreditaţi transmiteau cetăţenilor europeni informaţii din Bruxelles, noile statistici demonstrează că numărul acestora a scăzut dramatic. De ce această atitudine de renunţare la statutul de corespondent acreditat de instituţiile europene?

Citeste mai mult...

Cine scrie, rămâne

michael_jrgsAxel Springer le spunea omuleţi în flanel şi anumiţi economişti mai cred şi astăzi că jurnalismul este o profesie asemănătoare cu a lor. Însă branşa are nevoie de economişti temerari. În acest episod publicistul Michael Jürgs explică de ce branşa jurnaliştilor are nevoie de manageri buni.

Citeste mai mult...

În spaţiu deschis

jurnalismÎn reţea ia naştere un nou pluralism interactiv. În acelaşi timp se creează o piaţă perfectă, căreia îi mai lipsesc doar banii. Jurnalismul va supravieţui şi acestei perioade. Mesia timpurilor noastre poartă un pulover negru pe gât, pantofi de jogging uzaţi şi ochelari fără ramă de la producătorul de marcă din Schwarzwald Lunor, modelul "Classic". Când Steve Jobs apare în faţa publicului său, este înconjurat de o aură mistică, aproape religioasă.

Citeste mai mult...

Jurnaliştii sunt neanderthalienii epocii digitale

stephan_weichertSă lăsăm la o parte ideile preconcepute, să încetăm să ezităm şi să uităm toate atacurile de panică ale ultimelor luni. Să ignorăm aşadar criza, care pare să ameninţe tot mai mult comunitatea celor 50.000 de jurnalişti profesionişti germani. Să ne imaginăm pentru a simplifica lucrurile că am fi locuitori ai unei noi epoci de piatră, care a început cu inventarea Internetului: Măsurat la cât de puţin este folosit potenţialul comunicării în reţea astăzi, jurnaliştii sunt neanderthalienii epocii digitale.

Citeste mai mult...

Tendinţe regionale în evoluţia media

octav_stefanPentru un comunicator, prima tendinţă pe care trebuie să o urmărească în definirea strategiei de comunicare şi a tacticilor folosite este evoluţia presei, iar în ultimii doi ani am asistat, cel puţin în România, la câteva transformări dramatice care au antrenat schimbări şi în orientarea agenţiilor. Scăderea tirajelor publicaţiilor sau chiar dispariţia de pe piaţă, ascensiunea titlurilor online şi creşterea audienţei social media a adus în atenţia publică viitorul presei tipărite în general.

Citeste mai mult...

Mizeria din staţia de autobuz. Un dialog socratic la Oficiul Forţelor de Muncă între un jurnalist şomer, Socrate şi Platon

Doi consilieri de muncă, Socrate şi Platon, împart un birou.
Socrate: "La ce ne mai trebuie jurnalişti?" este tema de azi. Platon, uite-te te rog în "Marea întrebare" (Die große Frage) a lui Erlbruch. "La ce ne mai trebuie jurnalişti?"
Platon citeşte: "Ca să asculte", răspunde soldatul. "Pentru a naviga pe mări", spune marinarul. "Pentru a iubi viaţa", moartea. Platon răsfoieşte. Jurnalistul nu apare.

Citeste mai mult...

Ca un joc de vaporaşe, doar mai serios

peter_glaserJurnalismul este cea mai civilizată formă de rezistenţă. Însă motoarele de căutare l-au modificat: ştirile trebuie să fie înainte de toate uşor de găsit. Google pare din ce în ce mai important pentru supravieţuirea jurnaliştilor, este de părere publicistul austriac Peter Glaser.

Citeste mai mult...

Hans-Peter Siebenhaar, redactor economic Handelsblatt: Avem nevoie de o nouă economie a jurnalismului

hans_siebenhaarDavid Cohn, un tânăr jurnalist din California, a devenit cunoscut peste noapte. Pentru că a avut o propunere deosebită, despre cum poate fi salvat jurnalismul american de calitate pe timp de criză: pe pagina sa de web cere donaţii pentru documentarea articolelor. De pildă, părinţii pot sponsoriza un reporter cu câţiva dolari pentru documentarea avantajelor şi dezavantajelor şcolilor locale. Noul model se numeşte colectarea de fonduri pentru un jurnalism de calitate. Ideea cu aplicabilitate practică redusă aruncă însă o lumină importantă asupra crizei ziarelor din SUA.

Citeste mai mult...

Pupile dilatate de groază

franz_meyerGlobaleză în loc de germană: jurnaliştii sunt îndrăgostiţi nebuneşte de apocalipsă - acum apocalipsa se joacă cu ei. Intelectual şi emoţional - aşa ar trebui să funcţioneze jurnalismul, este de părere Frank A. Meyer, editor şef la Ringier şi prezentator al emisiunii Vis-à-vis (3sat).

Citeste mai mult...

Pentru ce mai avem nevoie de jurnalism? Şanse în ciuda crizei

Cum ar arăta o lume fără jurnalism? Această întrebare şi-o pune cunoscutul publicist german Hajo Schumacher. Dacă jurnalismul vrea să aibă un viitor, atunci trebuie să se privească pe sine la fel de critic cum face cu restul societăţii. Criza oferă posibilitatea sincerităţii într-o profesie, ai cărei reprezentaţi pun la zid cu o aroganţă morală moravurile decăzute şi încasează pentru asta bani de la o bancă federală toxică. Înainte ca viitorul jurnalismului să poată începe, trebuie mai întâi notat tristul status quo. O observaţie în douăsprezece puncte.

Citeste mai mult...

Hârtia are răbdare, cititorul nu

Jurnalismul este gândit pentru a arăta o oglindă societăţii. Şi în viitor va avea aceeaşi funcţie, nu ne îndoim de asta. Însă o oglindă care nu reflectă este fără valoare. O oglindă arată şi adâncimea spaţiului. Jurnalismul, care trebuie să fie ca o oglindă, nu trebuie deci să fie mat şi trebuie să scoată la lumină multe adâncimi. Jurnalismul de astăzi pare însă de multe ori mat şi foarte puţin adânc. Aceasta conduce la forme identice, adaptare şi în cele din urmă la plictiseală.

Citeste mai mult...

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site