17102019

PR Romania la ceas aniversar

Pin It

Aniversare10 PRRomania site

Dana Oancea 100 2Acum 10 ani lansam un proiect editorial căruia nu-i intuiam clar parcursul. Se deschidea o fereastră generoasă prin care am urmărit îndeaproape 10 ani din istoria recentă a industriei de comunicare într-un mod intens, implicat. O platformă care m-a ajutat să înțeleg mai bine zbaterile și dezbaterile unei industrii, un loc privilegiat care s-a îmbogățit cu fiecare întâlnire de care a avut parte în acest deceniu.

Am pornit în această călătorie de la o convingere simplă care continuă să mă ghideze și astăzi în practicarea acestei profesii. Relațiile publice nu pot fi practicate ca funcție de management acceptată de organizații și societate, fără ca practicienii să dețină un corp de cunoștințe solid, bazat pe dialog și exercițiul reflecției.

Am încercat să construim împreună ceva diferit de tot ce exista în acel moment pe segmentul resurselor autohtone de PR, diferit prin calitate, prin consistență și prin deschidere. Munca care ne însoțește de 10 ani încoace este dificilă, dar simțim că este necesară. Resursele de care dispunem sunt modice și nu acoperă întotdeauna efortul din spate, investiția de timp și de energie, așa că au existat pe parcurs și gânduri de abandon, urmate de reveniri miraculoase pe care le datorez în special oamenilor frumoși care mi-au ieșit în cale, întâlniri care au generat în permanență idei minunate și proiecte inedite. La PR Romania au contribuit, de-a lungul timpului, colegi foarte diferiți - de la profesori universitari și autori reputați până la studenți, de la practicieni recunoscuți până la juniori și tineri aspiranți.

Le mulțumesc colegilor care au crezut în acest demers – cititorilor noștri fideli, editorialiștilor entuziaști, distinsului profesor James E. Grunig pentru încrederea cu care mi-a onorat eforturile în acest deceniu, prestigiosului institut de cercetare din SUA - Institute for Public Relations (IPR) și, nu în ultimul rând, partenerilor care au crezut în valoarea unei platforme independente de reflecție. Fără ei, PR Romania nu ar fi fost ceea ce e azi. Sau nu ar fi fost deloc.

La ceas aniversar, prieteni dragi ne-au făcut cel mai frumos cadou. O colecție de gânduri și de amintiri pe care le împart cu noi. Sunt rânduri pline de speranță pe care vă invit să le citiți.

Și dacă tu, cititorule, păstrezi o amintire cu primul deceniu de PR Romania, o așteptăm cu drag. 😊

Dana Oancea, fondator PR Romania


 

James Grunig 100In October 2008, I had the honor of speaking at the Romanian PR Award event in Bucharest, where I first met Dana Oancea and her many Romanian colleagues. Since that time, I have been a judge for most of the annual PR Award contests, and I have been interviewed several times for entries posted on the PR Romania portal. Over these 10 years, I have witnessed a steady increase in the quality and professionalism of public relations in Romania. Each year the award entries have become better, and the knowledge and sophistication of public relations professional in your country have improved. I have little doubt that the PR Romania portal has been a major reason for this improvement. My congratulations to all of you for your achievements, which you are celebrating on this tenth anniversary.
James E. Grunig, Professor Emeritus of Public Relations, Department of Communication, University of Maryland USA


 Aneta Bogdan 100Am fost surprinsă cand Dana mi-a spus că platforma PR Romania a împlinit 10 ani. Sincer, aveam impresia că are mai mulți.
De ce? Poate pentru că așa gândim când vine vorba de autoritate, că e dintotdeauna :) Și când spun autoritate, nu spun „PR Romania este despre PR Forever”, ci despre „PR Romania este despre Rethinking PR”.
Felicitări, Dana! Felicitări, Comunitatea de PR românească!
Aneta Bogdan, FCIM Managing Partner Brandient


  Magdea-Bunea 100"The clue train stopped there four times a day for ten years and they never took delivery." – e un citat din The CluetrainManifesto, 1999, un anunț despre viitorul PR în era Internetului.

PR România a fost lansat în 2009. Dana a luat cheile și le-a folosit să deschidă uși care nu erau încă desenate pe pereți – pentru că pereții credeau că nu e necesar să comunice cu exteriorul. (Hehe, cu interiorul nici atât, pe vremea aia). Sau credeau că nu au ce să mai învețe în domeniul comunicării. Sau nu aveau curaj să privească dincolo! Dana a avut. Și are.

Dacă te uiți pe „fereastra” PR România găsești un peisaj al industriei de PR complex, interesant, conectat la trendul internațional al domeniului. Și m-am bucurat să citesc articole și interviuri utile despre importanța PR în management – nu numai în leadership. James E. Grunig, o personalitate a PR-ului mondial de a cărui prețuire se bucură Dana noastră, a zis: „I see public relations moving in both directions. I hope it will move away from the interpretive approach and become more of a strategic management approach.” PR România, în 2009, într-un context în care în România relațiile publice erau adesea tratate drept relații cu publicul, a propus și susținut un standard internațional al profesiei. Și e excepțional că a reușit să îl păstreze: conținutul actual al PR Romania susține și îndeamnă la a te raporta la PR ca la o unealtă esențială în strategii de management de succes.

În coaching, tipul de comunicare de care mă ocup mai mult în ultimii ani, există un model care se numește „mediul de gândire”. E vorba de a asigura celuilalt informație și relație care să îi înlesnească procesele de creștere spre stadiul de viață și carieră dorit. Cred că PR România asigură acest mediu necesar pentru creșterea spre stadiul de viață dorit de firme și de stakeholderii lor, externi și interni. Și de simpaticii „oameni de PR”.

Tot dinspre coaching vine și o uluială în ce o privește pe Dana: cum reușește ea să aibă atâtea întrebări?! O cantitate de informații de o calitate incredibilă vine din răspunsurile celorlalți la anchete, interviuri, teme. E probabil – adică se poate proba! – că ea însăși a avut curajul să își pună întrebarea: „Ce să fac să învățăm și să folosim PR de calitate?” Și, pentru că e un om înzestrat, a dat nu un răspuns, ci o răspundere – infinitivul lung de la a răspunde.

Felicitări pentru 10 ani de PR România! Viitorul e lung, dar totdeauna contează cum îl începi. Și să observăm că, așa cum zise Einstein de domeniul lui, nici în domeniul ăsta nu se joacă zaruri: DO e nota de bază a oricărei game. Admirațiune, Dana Oancea!
Magda Bunea, Nestworker, Coach, Senior Partner, Brain Fitness


 Crenguta Rosu 100#10yearschallenge e foarte potrivită pentru portalul PR Romania. Ce-a fost și ce-a ajuns? Un spațiu de dialog profesional, un loc unde practica și teoria conversează aplicat. Un spațiu de reflecție, pentru care altfel nu ne mai îngăduim timp, un loc de organizare de idei. Un punct de contact cu frământări ale breslei pe care altfel le trecem cu vederea. O oglindă cu un unghi binevoitor pentru o industrie destul de framântată; 10 ani datorită muncii încăpățânate a Danei Oancea.
Crenguța Roșu, Managing Partner, DC Communication


Liviu Mihaileanu 100Aproape nu-mi vine să cred că a trecut un deceniu însă... ce deceniu! Început din pasiune și dezvoltat cu profesionalism, PR Romania s-a reinventat, uneori chiar înaintea vremii sale. A scos la lumină bune practici, a provocat mituri și a promovat tendințe. A adus public în discuție subiecte sensibile precum cel al lobby-ului sau al eticii industriei și nu s-a ferit să pună degetul pe răni deschise.

Felicitări, Dana, pentru profesionalism și perseverență! Într-o lume a ingestiei masive de informație fast-food, ai reușit să transformi PR Romania într-o sursă de hrană sănătoasă. Merită în fiecare dimineață să celebrăm existența acestui proiect și să trăim cu speranța că și generația viitoare va avea șansa unui astfel de reper în profesie.
Liviu Mihăileanu, Leader Knowledge & Collaboration, PwC


Felicia Moga 100Că tot e la moda „10 ani după”, mai țineți minte ce se întâmpla în 2009?

Dincolo de ocean, Barack Obama devenea primul președinte de culoare al SUA. A murit Michael Jackson…

În România, ne alegeam președintele: domnii Băsescu și Geoană disputându-și, la diferență de câteva procente, poziția de șef al statului. Herta Muller lua Nobelul pentru literatură.

Ne ajungea din urmă criza, iar noi, cei din servicii și, în special, cei din relațiile publice, ne luam cu tenacitate dușul atât de rece: tăieri masive de bugete, suspendare radicală, în unele cazuri totală de proiecte, pedala de frână aproape de podea, confuzie, dacă nu chiar paralizie, pe alocuri.

Pe fondul acestor întâmplări și înșiruiri de realitate (-tăți), se lansa PR Romania care, iată, la 10 ani după își alocă reușita celui mai longeviv și complex portal profesional din domeniul relațiilor publice. Sămânța a fost bună, pusă în teren fertil și crescută cu grijă.

Informația bogată, structurată coerent și – trebuie să o spunem – combustibilul special al Danei Oancea - amestec isteț dozat de perseverență, atenție la detalii, echidistanță, pasiune și o luminoasă curiozitate de detectiv - fac din PR Romania cea mai interesantă hartă a PR-ului românesc.

O scurtă navigare prin secțiuni oferă oricui interesat o perspectivă ce tinde spre 360 a ceea ce se întâmplă în PR-ul românesc: teme, idei, nume, portrete, scriitură, stiluri… Este o resursă de informații despre meserie, prin analize și dezbateri cu miez, un bogat fond de referințe, prin studii de caz atent alese și un promotor de idei prin interviuri cu profesioniști de top din lume și din țară. Astfel, o resursă valoroasă atât pentru omul din business, cât și pentru studentul în căutare de informații despre acest domeniu.

Pe de altă parte, nu o dată, PR Romania a pus pe agenda breslei teme incomode, cum ar fi cea a măsurării și evaluării serviciilor de PR și a mult hulitului AVE, a relației dintre PR și procurement, a încrederii și a reformei reputației, a funcțiunii strategice a relațiilor publice… Stârnind dezbateri, decantând clarificări.

Mai mult, a provocat profesioniștii de relații publice și a reușit să-i facă să vorbească, să-și exprime argumentat punctele de vedere, perspectivele. Ceea ce e un merit în sine, deoarece lumea vibrantă a profesionistului de PR, asemeni celei a croitorilor nu-i lasă răgaz să scrie, să-și facă haină din idei.

Sloganul PR Romania este „Știința din spatele artei relațiilor publice”. Altfel spus, busola arată spre un Nord complex, implicând perspective de laborator, priviri chiar și indiscrete prin microscoapele de cercetare, dar și entuziasmante satisfacții de aurore boreale de idei.

Un Nord care a ghidat frumos PR Romania să construiască în cei zece ani o platformă solidă de cunoștințe pentru profesie și un canal bine calibrat de dialog pentru profesioniști.
Coroniță!
Felicia Moga, Group Manager, DC Communication


Gabriela Lungu 100Sunt foarte emoționată să serbez acești primi 10 ani de PR Romania! N-o să mă mir că sunt „deja 10”, ci că sunt „doar 10”! Simt PR Romania așa de aproape, de parcă mi-ar fi fost alături de-o viață. Este una dintre publicațiile care mi-au urmărit cu interes parcursul profesional. În PR Romania mi-au fost publicate mai toate reușitele și schimbările din carieră, și am avut mereu o platformă pentru a-mi împărtăși gândurile despre industrie. Am simțit constant în Dana Oancea un adevărat partener de dialog, cu aceeași pasiune ca și a mea pentru ridicarea nivelului la care se face comunicare în industrie, dar cu infinit mai mult tact, și cu răbdare. Mulțumesc deci pentru tot, PR Romania și Dana Oancea! Vă urez mulți, mulți ani cu succes, și parteneri pe care să vă puteți baza!
Gabriela Lungu, Founder Wings Creative Leadership Lab


 Irina-Ciocan-Stanescu 100Când eram la master, viziunea școlii din UK era că 6 luni trebuie să treci prin toate părerile critice asupra PR-ului. După 6 luni de „spin doctors”, „Mickey Mouse degrees” , „happy pills”, „democracy killers”, „fakeville”, „Gin&tonic handfreeze”, era relativ greu să mă mai uit cu entuziasm sau cu optimism la industrie. Urma să înțeleg relativ rapid că etapa de analiză critică a meseriei e un must-have al oricărui profesionist serios. 10 ani mai târziu, mă îngrijorez/enervez/amuz (după caz) când văd exemple în care industria se gudură ca un cățel docil în fața unor contracte abuzive sau când lăsăm derapaje imense să treacă pe lângă noi, ca norii de pe cer în exercițiile de meditație. Iar în aceste momente, știu că PR România e acolo să ne tragă înspre critica domeniului – de la debate-uri despre impactul nociv al termenelor de plată la pericolele de dumping , la riscurile lobby-ului , la relația sănătoasă agenție-client. Sunt repere de care avem nevoie „ca de aer”, cum zice campania România Educată. Avem nevoie de PR Romania pentru acel filtru critic, acel moment în care ne uităm la noi, la munca noastră la industrie și spunem – poate nu e totul despre povești extraordinare de succes, oameni motivați, idei curajoase. Abia din acel moment începe construcția pe bune, pentru o meserie pe care o iubim, uneori până la epuizare 😊.
La mulți ani, PR Romania! Rămâneți sceptici!
Irina Ciocan Stănescu, Managing Partner, Graffiti PR


Catalin Tenita 100Să faci o revistă despre PR și domeniile conexe cred că seamănă cumva cu încercarea de a face un circ de pisici.
Felinele și oamenii de PR sunt ființe cu afinități și similitudini mari. Poate d-aia vedem atâtea poze cu pisici pe conturile de Facebook ale practicienilor.
Partea bună e că PR Romania a reușit chestia asta în cei 10 ani de existență.
Poate și pentru că nu și-a propus să facă o organizare militară a pisicilor (lucru dovedit imposibil) și nici o ierahizare a acestora.
Pentru că a reprezentat o agora în care vocile distincte s-au putut exprima în voie, redacția venind cu deschidere pentru toți și cu acel dram de ștaif academic nemțesc, gravitas i-ar spune latinii, care să ancoreze discuțiile și să dea greutate temelor abordate.
Cătălin Teniță, Managing Partner Treeworks


Victor Kapra 100Portalul PR Romania a funcționat în ultimul deceniu ca un reper academic într-o industrie a comunicării bulversată adesea de schimbările teribile provocate de Digital.
Editorul portalului a ales cu atenție intervievații și contributorii, al căror discurs este impecabil din punct de vedere profesional, proaspăt și inspirațional.
Portalul PR Romania a devenit o instituție solidă în breaslă, care îi îndeamnă pe profesioniștii comunicării la reinventare continuă și pe care o vizităm constant, într-un soi de antrenament pentru performanța maximă.
Victor Kapra, Online & Social Media Consultant


Tereza Tranakas 100Industria de PR este într-o perpetuă transformare și evoluție, iar PR Romania a ținut pulsul acesteia în ultimii 10 ani. Mulțumim, PR Romania, pentru dedicare, susținere și mai ales, pentru că existați ca liant al nostru, al jucătorilor. Să aveți mulți ani frumoși înainte și să ne auzim cu entuziasm și la următorii 10!
Tereza Tranakas & Echipa OXYGEN


Catrinel Burghelea 100Uneori prinde bine să iei distanță față de un fenomen ca să îl vezi mai limpede. Dana este dovada acestui fapt: de la mii de kilometri departare, are o perspectivă mai clară asupra pieței și a practicii de comunicare din România decât o avem poate mulți dintre noi, cei care lucrăm aici zi de zi.

Sunt recunoscătoare că avem în România un portal dedicat relațiilor publice. Și că pe PR Romania găsesc lecturi la care revin periodic doar ca să mă asigur că ideile îmi rămân proaspete în minte. Apropo, Dana produce conținut de (foarte bună) calitate cu mult înainte să apară expresia „content is king“.

Multumesc, Dana, pentru toate acestea. Îți doresc să ai aceeași claritate, determinare și energie ca să duci PR Romania și toate celelalte proiecte mai departe.
Catrinel Burghelea, Communications Consultant


Octav Stefan 100Acum 10 ani căutam prin publicațiile de PR din UK și SUA tendințele industriei. Intrasem relativ recent în profesie și mă întrebam cum se va transforma munca mea în viitorul nu foarte îndepărtat. Era vremea când se discuta mult la nivel tactic, despre moartea comunicatului de presă, a presei tipărite, a unei părți importante din rolul omului de PR.
În timpul acestor căutări am descoperit PR România și, odată cu satisfacția că există o publicație a industriei locale, a venit și o recadrare a problematizării la nivel strategic. Descoperisem un mediu profi de dezbatere și de analiză mai complexă a tendințelor decât abordările tactice pe care le citisem. De atunci și până acum, PR România s-a îmbogățit cu multe alte analize, interviuri și dosare utile pentru orice profesionist vrea să înțeleagă și să facă mai mult. Sunt multe de recomandat, de la dezbaterea privind rolul strategic al comunicării în board, la cum se manifestă creativitatea în PR sau care sunt provocările industriei față în față cu divizia de procurement, până la interviurile cu profesioniștii de aici și din alte piețe.
PR România rămâne un reper al industriei pentru profesioniști și o „lectură obligatorie” pentru nou-veniți.
Octav Ștefan, PR Manager, SmartPoint


 Rebeca Pop 100Adesea, îmi amintesc cu drag de anul 2009. 2009 a fost anul în care am absolvit facultatea, dar, și mai important, anul în care am început să lucrez cu Dana la lansarea PR Romania. În acel an, am învățat ce înseamnă să crezi cu adevărat într-o idee, să te dedici necondiționat și să livrezi muncă la un nivel foarte înalt de calitate. Multumesc, Dana, pentru oportunitatea de a contribui la proiectul PR Romania. La Multi Ani, PR Romania!
Rebeca Pop, Supervisor Analytics, Publicis Media in Chicago


 Dorian Ilie 100La mulți ani, PR Romania! Felicitări Dana pentru cei 10 ani de educație pentru comunicare și PR. Una dintre puținele și valoroasele resurse din România pentru breasla oamenilor de comunicare și pentru viitorii practicieni. Keep up the good work!
Dorian Ilie, Communication Director, Rogalski Damaschin Public Relations


 Valeria Tudor 100Momentele în care se strigă numele agenției tale la PR Award e ca un fel de Golden Buzz al PR-ului. Chiar dacă nu cad nori de sclipici peste tine, te simți ca un superstar. Sunt singurele momente când chiar ai senzația că îți este răsplătită și recunoscută munca, iar asta te motivează să mergi mai departe. Am crescut cu PR România și am accesat această platformă încă din facultate, urmărind modelele de la acea vreme, care imprimau industriei propriile valori, atât de necesare și totuși insesizabile în prezent – eleganța, diplomația, tactul erau toate tratate cu simț de răspundere pe atunci. Ca orice tânăr aflat la început de drum, traversam o perioadă în care abia începeam să înțeleg despre ce e viața. Încercam să înțeleg dacă mi-am ales bine traseul pe care aveam să îl urmez. Confirmarea a venit odată cu un Junior PR Award câștigat în facultate, când am avut oportunitatea de a participa la conferințele PR România – atunci se organizau - și de a accesa o lume pe care am simțit-o ca fiind (și) a mea. Momentul în care am ieșit de la Gala PR Award, prima gala din domeniu la care participasem vreodată, pe treptele Casei Parlamentului, unde se organiza evenimentul atunci, a fost decisiv pentru mine. Ca o clipă de îndrăgostire, mi-am promis într-o secundă că vreau să repet sentimentul și să revin. Iată-mă 10 ani mai târziu, având propria agenție ce a marcat deja două premii valoroase în cadrul aceluiași eveniment. Mulțumirile, admirația și tot respectul meu pentru Dana Oancea, un om care a trecut prin acești ani fără compromis și a ținut să ne reamintească tuturor cu fiecare ocazie care sunt valorile după care să ne ghidăm în această meserie deloc facilă de comunicator. Sper ca gândurile însumate în atâția ani în scris, în cadrul acestui proiect editorial, să ajungă la cât mai mulți profesioniști și să îi inspire în a fi mai buni în fiecare zi. La mulți ani, PR România!
Valeria Tudor, Founder The House PR Agency


Simona Dan 100 Când m-a anunțat Dana că PR Romania împlinește 10 ani, am zâmbit. Și noi, la The Public Advisors, celebrăm tot 10 ani anul acesta.
Așadar, pot spune că am făcut această călătorie deodată, împreună: Dana a fost nu doar un fin observator al evoluției industriei de PR din România, dar a jucat un rol activ și valoros. Ne-a provocat mereu și a creat spații și ocazii de a ne aduce împreună, de a împărtăși know-how și de a vedea lucrurile dintr-o perspectivă nouă.
Dragă Dana, dragă PR România, vă doresc ceea ce ne doresc și nouă: la mulți ani buni în PR!
Simona Dan & echipa The Public Advisors

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black