19082017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR Laura Sgârcitu: Spune ce faci şi fă ceea ce spui că faci

Laura Sgârcitu: Spune ce faci şi fă ceea ce spui că faci

Laura Sgarcitu 2

Profesionistul în relaţii publice trebuie să poată avea un cuvânt important de spus în felul în care liderii şi companiile comunică, e moralmente obligat să facă diferenţa prin generarea de conţinut valoros, adaptat audienţei dar mai ales corect. Relaţiile publice pot juca un rol important în noua ecuaţie, dacă îşi reevaluează onest rolul de generator de informaţie curată şi completă – Laura Sgârcitu, consultant în dezvoltare durabilă, în dosarul PR România.

De câţiva ani încoace, Edelman Trust Barometer ne spune că centrul de greutate al încrederii s-a mutat înspre oamenii obişnuiţi, aceast trend fiind în defavoarea organizaţiilor şi a liderilor de business. Ce crezi, mai au relaţiile publice un rol substanţial în dobândirea şi menţinerea încrederii în lideri şi în business, în general?

Odată cu dezvoltarea mediului online fiecare persoană devine creatoare de conţinut, iar mesajul care vine dinspre consumatorul care a intercţionat cu un anumit produs e mai credibil decât mesajul oficial al companiei care vinde produsul respectiv. Asta poate fi şi o consecinţa a expansiunii supradimensionate a relaţiilor publice la un moment dat, când PR-ul s-a împletit într-un mod nu tocmai onest cu marketingul şi a încărcat în bagajul propriu şi responsabilitatea socială. Mai mult, dezvoltarea accelerată a surselor alternative de informare generează o avalanşă de fake news, iar consumatorul de ştiri simte nevoia, pentru a-şi valida părerile, să le confrunte cu ale unor persoane/site-uri sau lideri de opinie informali în care are încredere. Să nu uităm că acest fenomen de fake news nu e nou, dar în ultima perioadă a înflorit în multe domenii, de la business la politică, de la viaţa socială la obişnuinţe de consum, de la nutriţie la parenting samd. În acest context, profesionistul în relaţii publice trebuie să poată avea un cuvânt important de spus în felul în care liderii şi companiile comunică, e moralmente obligat să facă diferenţa prin generarea de conţinut valoros, adaptat audienţei dar mai ales corect. Relaţiile publice pot juca un rol important în noua ecuaţie dacă îşi reevaluează onest rolul de generator de informaţie curată şi completă.

După Arthur Page, încrederea se bazează în proporţie de 90% pe fapte şi doar 10% pe vorbe. Englezii ar zice “actions speak louder than words“, iar chinezii “talk doesn’t cook rice”. Totuşi, destul de frecvent, încrederea este tratată ca mesaj, şi mai puţin ca rezultat natural al unor comportamente şi acţiuni concrete. Cum ies liderii de azi din spirala vorbelor? Ce poate face PR-ul pentru a sprijini o schimbare de paradigmă în discursul liderilor?

Cum spuneam mai sus, suntem în situaţia în care fiecare individ poate genera conţinut, poate aglutina în jurul său comunităţi, poate propune soluţii sau boicota iniţiative. Omul de PR, ajutat de cunoştinţele de specialitate pe care le deţine poate construi credibil ceea ce mulţi alţi oameni care nu sunt specialişti fac oricum. Desigur că instrumentele pe care un specialist le are îi conferă acestuia un avantaj, dar reţeta e una singura “spune ce faci şi fă ceea ce spui că faci”. Lucrurile au ajuns în punctul în care e foarte dificil să mai vinzi informaţie fără acoperire, să manipulezi date, interconectivitatea face ca totul să poată fi verificat destul de uşor.

Trăim într-o lume care a evoluat de la complicată la complexă, cu pattern-uri şi interacţiuni care se schimbă continuu şi care produc rezultate neaşteptate. Încrederea e şi ea din ce în ce mai fragilă – mai greu de dobândit, dar mult mai uşor de pierdut. Cum se modifică rolul omului de PR din acestă perspectivă?

Cuvântul de ordine e responsabilitate. Cu cât comunicarea e mai bine blindată cu fapte ce pot fi dovedite, cu cât comportamentele comunicate se regăsesc în viaţa reală, cu cât în sine omul de PR e mai onest şi mai credibil, încrederea se consolidează. Nu trebuie uitată contextualizarea, ceea ce ieri putea să pară o ştire astăzi să nu mai intereseze pe nimeni, omul de relaţii publice trebuie să fie conectat la ce se întamplă la nivel macro, social, politic, chiar cultural, pentru a înţelege cum să integreze anumite informaţii, astfel încât ele să suscite interes pentru categoria de public căreia i se adreseză. Devine din ce în ce mai clar că socio-politicul interferă cu mediul de afaceri, direct sau indirect, de aceea o înţelegere profundă a acestor fenomene, poziţionarea corectă a afacerii în acest context ne fereşte de abordări unilaterale, singulare, în faţa cărora consumatorul de ştiri să exclame „ţara arde şi baba se piaptănă”.


 Laura Sgârcitu este consultant în dezvoltare durabilă.


 Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepurile rezervate.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site