24062017

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Oana Cristea, pastel: Generația Millennials nu doar adoptă mesaje, ci are nevoie să creadă în ele

Oana Cristea, pastel: Generația Millennials nu doar adoptă mesaje, ci are nevoie să creadă în ele

Oana CristeaContinuăm seria dialogurilor cu profesioniştii de comunicare internă. Astăzi, episodul 15 alături de Oana Cristea, Internal Communication & Public Affairs Manager la pastel.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Într-o industrie în care focusul este pe comunicarea către exterior, către client, către consumator și rezultate, se resimte din ce în ce mai tare nevoia unei comunicări interne
consistente. În momentul de față, managerii din industria de comunicare trebuie să își ia timpul necesar să comunice și către propria companie, oamenii din advertising trebuie să exploteze beneficiile comunicării și în propriul folos, pentru a crește, pentru a dezvolta o cultură organizațională și nu, în ultimul rînd, pentru că astfel pot oferi servicii mai bune. Atunci când știi ce se întâmplă la tine în curte, atunci când oamenii au un set de obiective comune și merg conștient către aceleași rezultate, lucrurile se reflectă în exterior prin rezultate mai bune, prin propuneri mai consistente și potrivite clientului, printr-o imagine a unei companii that walks the talk și inspiră încredere.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

În industria comunicării, este inevitabil ca și comunicarea internă să treacă prin transformări și inovație. Vă puteți imagina, pe de o parte, că nu poate fi vorba de o comunicare unidirecțională atunci când miezul activității fiecărui angajat este comunicarea. Toată lumea se pricepe la comunicare într-o astfel de companie, astfel că rolul comunicatorului intern este uneori de mediator, uneori de prezentator, alteori de interpret al mesajelor, pentru ca ele să fie înțelese corect.
Pe de altă parte, comunicarea internă într-o astfel de companie trebuie să aibă grijă să nu ramână focusată prea mult pe intern. Cei care lucrează în advertising vor să știe cum este compania percepută, ce spun  alții despre ea, iar acest interes se manifestă la orice nivel. Astfel că, un comunicator intern nu poate rămâne ancorat doar în universul interior al agenției, mesajele lui trebuie să fie consistente, trebuie să fie la curent cu nevoile, interesele și preocupările colegilor lui.
Nu în ultimul rând, abordările clasice nu au cum să funcționeze în companii care la rândul lor propun moduri inovatoare de a comunica și mijloace noi de comunicare. Este dificil să te rezumi la a prezenta doar statistici, date de business și rațiuni logice pentru care se iau anumite decizii, pentru că acestea nu inspiră și nu motivează. La fel ca pentru orice audiență, implicarea emoțională funcționează, oamenii au nevoie de mai mult decât « să li se spună/să li se comunice«, au nevoie de povestea în care să se implice și să creadă, pe care să o simtă și cu care să rezoneze. Storytelling-ul este un tool pe care îl îndrăgim pentru că el permite tuturor să creeze povești, îi unește pe oameni, transmite valori, motivează și poate creiona identitatea unei organizații.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

În sine, industria adversting-ului te pregătește foarte bine pentru job-ul de comunicator intern. Oamenii din agenții sunt obișnuiți să își analizeze clienții, consumatorii, nevoile lor și interesele. Numai că atunci când ești comunicator intern într-o agenție, focusul se schimbă, dar procesul este același: continui să analizezi, să crești odată cu evoluția tehnologică a target-ului tău, să te adaptezi, să inovezi, doar că audiența nu mai este reprezentată de consumatori, ci de colegii tăi. Cunoaștere profundă a organizației este un punct cheie, pentru că atunci înțelegi și cum evoluează, dar poți și prevedea anumite nevoi și schimbări, la care să-ți adaptezi mesajele.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Nu cred că generația Millennials are nevoie de tehnici de abordare sofisticate, ci de mesaje cât mai relevante pentru ei și creatoare de rezultate. Este o generație focusată pe outcomes, pe ce se întâmplă dacă se implică, cine beneficiază de implicarea lor, câți oameni sunt atinși de implicarea lor. Astfel că au nevoie de acele tool-uri care să le permite să contribuie, să înțeleagă mesajul cât mai bine și să-l ducă mai departe. Generația aceasta nu doar adoptă mesaje, ci are nevoie să creadă în ele, nu așteaptă să le primească, ci le creează.
Dimpotrivă, cred că Generația Millennials este din ce în ce mai interesată de valorile unei organizații, însă înainte de a adera la ele, le analizează profund impactul asupra propriei persoane, dar și asupra societății, a mediului și a întregului ecosistem în care compania operează.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Cu toții știm că în industria comunicării integritatea și onestitatea sunt elementele de bază care te fac un partener pe termen lung. Comunicarea internă trebuie să înceapă de aici, pentru că audiența este una care își dorește să aibă încredere, nu doar să fie infomată. Pe lângă asta, curajul este un atuu în această industrie, iar uneori rolul unui comunicator intern este de a-și apăra mesajul și de a fi pregătit să nu fie primit așa cum și-ar dori. Dar întotdeauna acuratețea, consecvența și curajul de a comunica sunt cele care au impact mai mare decât faptul că un anumit mesaj nu este agreat în unanimitate.
Și, bineînțeles, un comunicator intern trebuie să înțeleagă foarte bine mesajele care vin de la orice nivel al organizației, pentru a le putea descifra, pune cap la cap și analiza nevoile. Nu doar colectarea acestor mesaje e importantă, ci și împărtășirea poveștilor proprii; nu putem cere oamenilor să se deschidă, dacă nu suntem noi cei care o facem primii. Trebuie să oferim și să construim platforma pe care oricine să simtă că poată comunica în siguranță, onest și spre beneficiul tuturor.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Un tânăr ce își dorește să devină comunicator intern trebuie să știe că munca din spate este de mult research și analiză, de cunoaștere cât mai aprofundată a business-ului și a echipei. Trebuie să îi placă să acționeze ca interfață, să comunice în cât mai multe moduri și să fie deschis la mesajele primite. Fiecare zi este o provocare pentru că mesajele de ieri au efect astăzi, iar cele de astăzi conturează ziua de mâine. Exact ca în advertising, mobilitatea și adaptabilitatea în procesul de comunicare sunt un must have și în acest job oamenii reprezintă obiectivul și sunt priviți ca o audiență, nu ca un mijloc și un mod de a atinge alt scop.


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site