25062017

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Mona Opran, Centrade Cheil: Relația angajat-angajator a trecut dincolo de relația contractuală – prestezi un serviciu și ești remunerat

Mona Opran, Centrade Cheil: Relația angajat-angajator a trecut dincolo de relația contractuală – prestezi un serviciu și ești remunerat

Mona opranContinuăm seria dialogurilor cu profesioniştii de comunicare internă. Astăzi, episodul 14 alături de Mona Opran, COO Centrade Cheil.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Comunicarea internă a căpătat în ultimii ani un rol din ce în ce mai important, atât pentru angajați cât și pentru angajatori, este un liant important pentru orice organizație, pentru orice business, mai ales dacă ne gândim că petrecem la serviciu cel puțin o treime din ziua de lucru. Relația angajat-angajator a trecut dincolo de relația contractuală – oferi/prestezi un serviciu și ești remunerat. Angajatul a devenit parte din business-ul tău, este primul ambasador al brandului tău, este o investiție reală pe care o crești și care te ajută în consolidarea afacerii. În tot acest proces, comunicarea internă este o cheie importantă, iar angajații sunt cei care ajută organizația să traverseze cu succes atât perioade favorabile, dar mai ales perioade dificile. Spun asta din perspectiva exemplului propriu. La începutul lui 2015, organizația noastră a trecut printr-o schimbare în care unitatea echipei a fost esențială pentru continuitatea organizației și continuarea cu succes a activității. Am revenit la brandul Centrade, după ce timp de aproape 20 de ani construisem un brand puternic în principal sub umbrela Saatchi&Saatchi. Schimbarea a fost o reală provocare, căreia i-am făcut față ca echipă, iar comunicarea internă a avut un rol esențial în întreg procesul. Și, credem noi, am făcut față cu succes, dat fiind că am continuat proiectele cu clienții din portofoliu şi în mai puțin de un an de zile am semnat un parteneriat strategic cu una dintre cele mai dinamice agenții la nivel global, Cheil. Comunicarea internă este, în opinia noastră, un factor cheie în momente cheie pentru  o organizație.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Instrumentele de comunicare internă s-au modificat și modernizat constant ca efect al revoluției tehnologice pe care o parcurgem cu toții, iar dispariția anumitor componente a venit natural, pe fondul descoperirii unor soluții mai complexe sau mai apropiate de ceea ce își dorește o organizație. Acum 20 de ani, cele mai multe dintre organizații aveau, cu certitudine, un panou, o tablă în care anunțau un premiu câștigat de unul dintre angajați, un proiect realizat de o echipă. Astăzi, grație  rețelei interne de comunicare dintr-o companie, angajații primesc astfel de informații electronic. Era digitală și social-media a schimbat de asemenea fundamental relațiile în interiorul companiei, dar și interacțiunea cu publicul extern. Un succes, un premiu al unei echipe este instant disponibil ca informație atât în interiorul companiei cât și în exterior. Această transparență este benefică. Dacă adăugăm aici și faptul că, cel puțin în compania noastră, toți angajații pot comunica face-to-face cu top managementul, cred că putem vorbi de o abordare modernă a managementului unei companii. În agenția noastră, de foarte mulți ani se respectă meetingul de luni dimineață, MMM, când toată echipa împărtășește proiecte noi, succese, eșecuri, află ce colegi noi sunt și în ce departamente. Este un instrument de comunicare internă pe care l-am păstrat, chiar dacă de la introducerea lui și până acum s-a inventat internetul și mailingul de grup. Nu tot ceea ce este vechi este de aruncat. Pur și simplu sunt soluții care funcționează și sunt eficiente.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

Un comunicator intern trebuie să știe primul care este profilul și cultura organizației pentru care lucrează, care sunt nevoile echipei din care face parte, care sunt soluțiile de comunicare internă care au succes în această echipă și, evident, care sunt noutățile. Acum, suntem bombardați de informație și soluții, însă nu tot ceea ce se prezintă ca fiind de succes poate fi  perceput ca panaceu. Dacă specialistul în comunicare internă  nu cunoaște foarte bine compania, valorile, misiunea, obiectivele acesteia, nu va putea integra noile tehnologii sau soluții cu succesul pe care și l-ar dori. Așa cum comunicarea internă este un liant între business și echipă, și comunicatorul intern este liant între cultura organizațională și piață. Comunicatorul intern are un rol fundamental în a ajuta membrii echipei să se simtă confortabil când vorbesc de job, să participe cu plăcere la proiectele companiei care nu au legătură cu business-ul ci cu implicarea în comunitatea din care face parte organizația.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Millennials înseamnă generația out of the box care sparge niște tipare, niște pattern-uri pe care cei din alte generații le-au dobândit în timp. Sunt tineri, energici și extrem de creativi, sunt nonconformiști și pot schimba lumea. Millennials nu au graniţe și cea mai mare greșeală este să încerci să le pui limite, ei cer și dau feedback pe loc într-o manieră relaxată fără a se formaliza în ierarhii. În industrii cum este cea a advertisingului, creativitatea, spiritul liber și depășirea barierelor sunt atribute de mare preț pe care le încurajăm permanent. Centrade-Cheil susține și încurajează intraprenoriatul, pentru că permite echipei să se simtă confortabilă și responsabilă în proiectul pe care-l manageriază. Competiția internă de idei este un alt concept pe care îl promovează Centrade-Cheil în cadrul echipei. Din aceste competiții se pot naște proiecte pe care le prezentăm proactiv clienților existenți sau ne sunt de ajutor în pitch-uri.  Altfel spus, Centrade-Cheil încurajează comportamentul Millennials și am putea spune că în anumite situații și-l însușește. Capacitatea de intraprenoriat, flexibilitatea și creativitatea sunt puncte introduse de compania noastră în procedurile interne de evaluare, în procesul de angajare şi în procesul de lucru. Comunicarea internă pentru o astfel de echipă este ușurată tocmai de comportamentul liber și de transparența opiniilor, chiar și în cazul celor contradictorii.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Pentru Centrade-Cheil, walk the talk înseamnă să gândești anticipat orice schimbare în strategia de comunicare internă şi să menţii tot timpul un grad maxim de transparenţă. O comunicare internă eficientă crește încrederea angajaților și ajută la îmbunătățirea climatului organizaţional. De aceea, orice schimbare pe care o propui, indiferent că vorbim de introducerea unui nou tool sau de eliminarea altuia, trebuie gândită din perspectiva beneficiilor și a riscurilor pe care le implică. Schimbările majore de exemplu trebuie gândite în pași mici, pentru a nu crea șocuri deoarece astfel de șocuri declanșează efecte dintre cele mai diferite și, într-un final, perturbă unitatea și coeziunea echipei.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Comunicarea internă este o vocație înainte de a fi o meserie și presupune să fii permanent conectat la echipa din care faci parte și să gândești permanent soluții pentru a-i ajuta să se simtă confortabili în organizație. Este vorba de crearea unei culturi organizaţionale şi a unei performanţe de business cu şi prin oamenii angajaţi în acea organizaţie. Comunicarea internă ajută compania să-și crească performanțele și echipa să performeze.


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site