18072019

Back Eşti aici:Home Articole Jurnalism Cum lucrăm cu ziaristul de la Bruxelles?

Cum lucrăm cu ziaristul de la Bruxelles?

Pin It

dan_lucaBruxelles-ul este în opinia experţilor cel mai mare pol de presă din lume, dacă luăm în considerare numărul de ziarişti care îşi desfăşoară activitatea în acest oraş. Nu mă refer aici la ziariştii belgieni, ci doar la cei care sunt în Bruxelles pentru a relata “dezvoltările comunitare”. Dacă până nu demult 1.300 jurnalişti acreditaţi transmiteau cetăţenilor europeni informaţii din Bruxelles, noile statistici demonstrează că numărul acestora a scăzut dramatic. De ce această atitudine de renunţare la statutul de corespondent acreditat de instituţiile europene?


Preşedintele Asociaţiei Internaţionale de Presă încearcă să sublinieze faptul că jurnaliştii nu află la timp informaţia din cauza instituţiilor europene care preferă să o comunice direct publicului. Astfel, ziariştii de la Bruxelles nu au nici un avantaj de proximitate în faţa colegilor din alte agenţii de ştiri.

Treptat, profilul ziaristului acreditat la Bruxelles s-a schimbat. El devine acum expertul în problematica europeană, care află în timp util informaţia lansată de “piaţa bruxelleză”, dar şi o analizează, prezentând redactorilor din sediul central articole elaborate, personalizate pentru publicaţia care le-a solicitat serviciile.

Cum poţi atrage însă atenţia jurnaliştilor pentru a prezenta publicului iniţiativa ta?


Trebuie să te asiguri că ai de fapt  o “ştire adevarată“, adică una pe care şi un jurnalist ar recunoaşte-o ca atare. Albert Camus spunea că "ziaristul este istoricul clipei". El are datoria de a face diferenţe între semnificaţia aparentă, imediată şi semnificaţia reală, profundă a unui eveniment.

În opinia experţilor, o ştire interesantă are nevoie de cel puţin unul dintre cei 3 factori: eveniment, emoţie sau controversă. Dacă la prima impresie Bruxelles-ul pare un loc ideal pentru conferinţe de presă, nu este totuşi recomandabilă organizarea de astfel de evenimente aici. Bruxelles-ul găzduieşte zilnic aproximativ 100 de evenimente pe teme comunitare. În fiecare zi (de luni până vineri) la orele 12:00 are loc conferinţa de presă de la Comisia Europeană, unde sunt prezenţi de fiecare dată câteva sute de ziarişti. Un ziarist acreditat primeşte zilnic, doar pe email, între 50 şi 100 de comunicate de presă. În această densitate de “conţinut european”, un ziarist găseşte cu greu timp pentru a participa la manifestări organizate de “sectorul privat”. Prima lecţie de PR în Bruxelles-ul european: nu propune clientului o conferinţă de presă pentru că îţi “poţi rupe gâtul”.

Orice informaţie care afectează cetăţeanul simplu face apel la emoţie. Oamenilor le plac poveştile cu oameni, poveştile în care poate se regăsesc sau cele despre situaţii în care nu şi-ar dori niciodată să ajungă. Oamenii tind să se identifice cu bucuriile, suferinţele, necazurile şi reuşitele celor din jur. Chiar dacă nu sunt evenimente care au consecinţe dintre cele mai grave pentru public, ele îi oferă acestuia ceva la fel de important – emoţie.

Conflictul trezeşte întotdeauna interesul. Oamenilor le place competiţia deoarece face parte din viaţă. Pentru mulţi, conflictul este cel mai bun pretext pentru a se manifesta, pentru a-şi spune părerea, devenind astfel adevăraţi judecători, împărţind dreptatea între cei care sunt în duel. Opoziţiile de opinii dau o valoare mult mai mare informaţiei. Este dovedit faptul că situaţiile în care participanţii la un eveniment se confruntă verbal, prin acţiunile pe care le întreprind, sau chiar fizic, cresc interesul audienţei.

Cum să abordaţi jurnaliştii din afaceri europene?

Având în vedere volumul extrem de mare de informaţie care bombardează zilnic jurnalistul european, este extrem de importantă relaţia pe care o construieşti şi apoi o menţii cu acesta. Iată câteva sfaturi ce trebuie avute mereu în vedere:

•    Fiţi realişti! Menţineţi-vă aşteptările corecte: jurnaliştii nu pot să scrie doar despre interesul vostru, nici să scrie despre ceva aşa cum doar voi vreţi.
•    Fiţi cinstiţi! Nu încercaţi să manipulaţi jurnaliştii.
•    Fiţi de încredere! Dacă îi promiteţi unui jurnalist informaţii sau documentări, asiguraţi-vă că le primesc in timp util.
•    Fiţi de ajutor! Jurnaliştii sunt stresaţi şi deseori în întârziere. Ajutaţi-i, dar nu îi deranjaţi. Jurnalistul din capitala comunitară – pe lângă faptul că trebuie să găsească rapid informaţia – trebuie să fie un expert în politicile europene, explicând cititorului ce înseamnă respectiva iniţiativă şi cum cetăţeanul este afectat.
•    Fiţi înţelegători! Dacă sunt neînţelegeri, amintiţi-vă că sunt şi alţi oameni implicaţi în procesul editorial.
•    Fiţi proactivi! Nu vă aşteptaţi ca jurnaliştii să vină la voi, deoarece sunt deseori prea ocupaţi.
•    Interacţionaţi şi cu presa care nu este bazată în Bruxelles! Dacă doriţi cu adevărat „acoperire mediatică”, nu vă mărginiţi în a interacţiona doar cu corespondenţii de la Bruxelles, clădiţi o relaţie durabilă şi cu sediile centrale din capitalele europene.
•    Fiţi accesibil! Luaţi lista cu jurnalişti acreditaţi, construiţi relaţii de încredere cu cei relevanţi şi daţi-le numărul de telefon pentru a creşte oportunităţile pentru publicare înainte de termenul lor limită.

Cu toate acestea în minte şi cu informaţia „în mână” relaţia cu presa europeană trebuie să dea cele mai bune rezultate tuturor celor care au ceva important de transmis cetăţeanului european. Populaţia dă semne de nemulţumire tot mai puternice faţă de alianţa tradiţională dintre tehnocraţi si liderii politici, care o pun în faţa unor hotărâri deja luate. Se manifestă un climat de profundă neîncredere reciprocă între clasa politică şi populaţie. E nevoie să învăţăm să luăm în considerare ceea ce este important, iar mediul politic şi cel administrativ să includă capitalul uman în ecuaţie. Presa europeană are în vedere această abordare globală şi e bine să ţineţi seama de ea în acţiunile pe care le întreprindeţi.



Originar din Cluj, Dan Luca îşi desfăşoară activitatea în capitala comunitară încă din 1997, de la vârsta de 25 de ani. Combină constant activitatea academică cu cea de afaceri. Are un master în afaceri europene la Bruxelles şi deţine un doctorat în afaceri europene cu specializarea comunicare europeană. Predă cursul de “Tehnici de comunicare în UE” la universităţi din Bruxelles şi Gorizia (Italia). Este autorul a 3 cărţi despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european şi dilemele comunicării comunitare. Încă din 2007 a lansat blogul www.casaeuropei.blogspot.com, cu obiectivul declarat: “Este un blog de opinie despre Uniunea Europeană şi despre modul cum românii sunt afectaţi de schimbările europene contemporane”. În prezent este Directorul Reţelei Europene EurActiv, presa afacerilor europeane cu prezenţe fizice în 15 capitale europene, precum Paris, Berlin, Madrid, Roma, Varşovia sau Bucureşti.
Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black