20072019

Back Eşti aici:Home Articole Din istoria Relatiilor Publice Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Index articole

Primele dezbateri de etică în PR

Faptul că legile nu erau întotdeauna respectate cu stricteţe iar comportamentul etic nu era o regulă a determinat constituirea în 1948 a Public Relations Society of America (PRSA), care a elaborat în 1950 un Cod al Standardelor Profesionale. Din momentul introducerii acestor ghiduri de conduită profesională, peste 200 de colegii şi universităţi au propus cursuri de relaţii publice care să abordeze probleme de etică.

Impunerea codurilor etice s-a dovedit a fi anevoioasă. Pe de o parte, existau multe persoane care practicau relaţile publice fără a fi autorizate în acest sens. Pe de altă parte, este dificilă impunerea unor standarde etice într-o profesie bazată tocmai pe valori precum libertatea cuvântului, apărate prin Constituţie. Aceste probleme, la care se adaugă costurile ridicate, au făcut ca în 2000, după 50 de ani, PRSA să-şi revizuiască total codul etic. S-a prevăzut ca în cazul încălcării standardelor etice să fie excluşi acei membri „sancţionaţi de agenţii guvernamentale sau chemaţi în faţa instanţei”. În prezent, codul PRSA reprezintă doar un instrument prin care sunt exprimate valori universale care încurajează comportamentul etic şi stau la baza performanţei.

Există şi alte exemple de asociaţii de relaţii publice, precum International Public Relations Association (IPRA) şi International Association of Business Communicators (IABC), care au încercat să elaboreze coduri de conduită cu exemple de comportament etic sau neetic. Asemenea PRSA, nu dispun însă nici acestea de instrumente prin care să se poată aplica sancţiuni în cazul încălcării normelor etice profesionale.

Pe măsură ce aceste instituţii şi-au sporit influenţa, multe dintre grupurile din interiorul lor, proprietarii marilor agenţii şi cei mai importanţi directori de departamente de relaţii publice au cerut să se acorde o atenţie specială problemelor de etică. S-au constituit diferite organizaţii care au preluat astfel de probleme, precum Public Affairs Council, Arthur Page Society, Council of PR Firms şi departamentul din SUA al Institute for Public Relations.

Probabil nu va exista niciodată un instrument eficient prin care activităţile de relaţii publice să fie controlate. Va fi însă întotdeauna nevoie de coduri deontologice şi de programe pentru promovarea şi aplicarea unor standarde etice de comportament în rândurile practicienilor, oricare ar fi politicile instituţiilor reprezentate de aceştia.


Traducere şi adaptare: Corina Pîrv, Forum for International Communications.
În original, “Mini-Me History: Public Relations from the Dawn of Civilization”, 2002, actualizat în octombrie 2006.
Copyright Institute for Public Relations. Copyright 2007 Forum for International Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul IPR.

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black