19072019

Back Eşti aici:Home Articole Din istoria Relatiilor Publice Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Index articole

Reflecţii asupra istoriei relaţiilor publice

Privind în urmă, profesioniştii de relaţii publice şi-au făcut din plin datoria, în ciuda numeroaselor obstacole inerente acestei meserii. Ceea ce a debutat în anii 1900 ca o afacere specific americană, însumând câteva agenţii cu câteva sute de practicieni, s-a răspândit la nivel global, depăşind cu mult aşteptările. Creşterea exponenţială a numărului de practicieni de relaţii publice se datorează în primul rând creşterii complexităţii problemelor pe care le tratează aceştia.

De-a lungul timpului, ”legendele” şi ”vedetele” de ieri au fost înlocuite de specialişti de primă mână, ale căror realizări profesionale cântăresc infinit mai mult decât locul pe care îl ocupă în paginile ziarelor.

Oamenii de relaţii publice au devenit nişte specialişti foarte bine plătiţi în comparaţie cu alte profesiuni importante, iar aceia care şi-au înfiinţat propriile firme de consultanţă au devenit chiar multimilionari. În plus, conform tendinţelor vremii, această profesiune a încetat să mai fie destinată exclusiv albilor şi bărbaţilor. Pe de altă parte, breasla devine tot mai omogenă din punctul de vedere al educaţiei, cunoştinţelor şi abilităţilor. Profesioniştii de PR au devenit purtătorii de cuvânt ai instituţiilor publice sau ai companiilor, acţiunile lor vizând deopotrivă clienţii, angajaţii, acţionarii, contribuabilii, investitorii şi oamenii legii.

Profesiunea de relaţii publice rămâne o artă perfectibilă, depinzând de informaţii şi relaţii interumane imperfecte. Sperăm, însă, că această mică istorie a arătat faptul că această profesiune reprezintă o voce puternică nu doar pentru cei pe care îi reprezintă, clienţii, ci şi pentru public. Atât timp cât la baza economiei naţiunilor dezvoltate se va afla libera iniţiativă, libertatea de a întreprinde, profesia de relaţii publice va continua să prospere. Rămâne ca practicienii să nu uite niciodată misiunea pe care o au de a servi în permanenţă interesul public.

Addendum: Europa intră în joc

După Cel de-Al Doilea Război Mondial, relaţiile publice au proliferat şi în Europa, deoarece diplomaţia şi comunicarea de masă deveniseră centrale pentru restabilirea ordinii şi refacerea imaginii ţărilor implicate în conflictul armat.

Imediat după război, marile puteri s-au angrenat de asemenea în Războiul Rece, apelând la o sumedenie de mediatori pentru a-şi face cunoscute ideologiile şi implicând mass media la nivel global. Conflictele dintre SUA şi Rusia au dominat paginile principale ale ziarelor timp de aproape 50 de ani. Ameninţarea nucleară a constituit tema acestor dezbateri mediatizate, însă confruntările propriu-zise au avut loc pe terenul relaţiilor publice şi al dezbaterilor.

Începând cu sfârşitul anilor 1940 şi continuând până în deceniul 6, dezvoltarea relaţiilor publice a devenit evidentă prin înfiinţarea asociaţiilor de profesionişti în ţări ca Africa de Sud, Australia sau cele din Vestul Europei. În ciuda diferenţelor de limbă şi de cultură, aceste organizaţii au dovedit o coerenţă remarcabilă prin programele şi activităţile întreprinse. Relaţiile publice au fost marcate în primul rând de influenţa nord-americană, însă a existat un asentiment general în privinţa principiilor şi practicilor de bază, precum puterea opiniei publice, necesitatea construirii relaţiilor dintre instituţii şi publicul acestora, influenţa presei ca forţă ce permite libera exprimare a opiniei, valoarea civismului corporatist. Relaţiile publice au împrumutat şi au redefinit concepte filosofice precum drepturile omului, moralitate, libertate socială.


Don Bates este Academic Director în cadrul George Washington University. Este membru al Asociaţiei Americane de Relaţii Publice (PRSA) şi membru de onoare al Institut for Public Relations. A deţinut funcţii importante în corporaţii, organizaţii non-profit şi agenţii de PR. Este directorul programului de masterat în PR al Universităţii George Washington. Pentru aproximativ 10 ani, a fost directorul companiei Media Distribution. A predat anterior cursuri de comunicare strategică la Columbia University, în cadrul programului de masterat. A contribuit la prima enciclopedie de comunicare de masă "Media Now" (Wadsworth / Thomson).

Traducere şi adaptare: Corina Pîrv, Forum for International Communications.
În original, “Mini-Me History: Public Relations from the Dawn of Civilization”, 2002, actualizat în octombrie 2006.
Copyright Institute for Public Relations. Copyright 2007 Forum for International Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul IPR.


Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black