26052017

Back Eşti aici:Home Articole Din istoria Relatiilor Publice Rolul Relaţiilor Publice în societăţile de tranziţie

Rolul Relaţiilor Publice în societăţile de tranziţie

james_grunigIntroducere

Am privit rolul relaţiilor publice în economiile de tranziţie din perspectiva unor observatori din afară care au colaborat cu o serie de cercetători cheie din aceste ţări. Nici unul dintre noi nu a trăit sau a profesat într-o ţară din Europa Centrală sau de Est, deşi ne-am petrecut câteva săptămâni în Slovenia, unde am efectuat cercetări şi am ţinut cursuri. Am ţinut de asemenea prelegeri în Croaţia, Rusia şi Polonia. Cu toate acestea, am aflat multe lucruri despre relaţiile publice din regiune prin ochii şi gândurile studenţilor noştri. O serie de absolvenţi ai Universităţii din Maryland au efectuat cercetări privind practica relaţiilor publice în fosta Germanie de Est şi Letonia. Mai mult, am schimbat idei cu absolvenţi veniţi în vizită din Serbia şi Muntenegru, Rusia, Polonia şi Croaţia. Perspectivele noastre au fost formate în urma a 13 ani de colaborare cu o serie de colegi din Slovenia. Am dezvoltat de asemenea idei teoretice relevante şi din cercetările întreprinse de un fost doctorand privind efectele privatizării asupra practicii relaţiilor publice în Malaysia.

După căderea comunismului au avut loc schimbări importante în societăţile de tranziţie. Majoritatea au fost benefice pentru oamenii din această regiune. Însă schimbarea are consecinţe diferite în funcţie de fiecare individ şi nu toţi au beneficiat în mod echitabil de pe urma transformărilor din Europa Centrală şi de Est. Considerăm că relaţiile publice îşi arată adevărata valoare atunci când ajută organizaţiile să administreze consecinţele pe care le au asupra publicurilor - grupurile de oameni dinăuntrul şi din afara unei organizaţii care sunt afectate de deciziile şi politicile manageriale. Ca şi postmoderniştii, considerăm că organizaţiile iau decizii mai bune atunci când diversele publicuri au un cuvânt de spus în luarea acestora. Mai ales în societăţile de tranziţie, relaţiile publice ar trebui să ofere publicurilor o modalitate de a se implica în cadrul organizaţiilor care le afectează - atât pozitiv cât şi negativ. Vom explica aşadar în materialul de faţă acel rol normativ al relaţiilor publice în societăţile de tranziţie. Vom prezenta, de asemenea, rezultatele unor cercetări care arată rolul limitat pe care practicienii de relaţii publice din Europa Centrală şi de Est l-au avut în dezvoltarea acestei viziuni.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site