14102019

Back Eşti aici:Home Articole Din istoria Relatiilor Publice Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Scurt istoric. Relaţiile publice de la începuturi şi până astăzi.

Index articole

 

Pionieri în PR: Edward L. Bernays

În acei ani ai începutului profesiei relaţiilor publice, Edward Bernays şi soţia sa, Doris Fleischman, făceau parte dintre cei care îşi disputau întâietatea cu Ivy Ledbetter Lee. Lui Bernays i se atribuie noţiunea de consultanţă în relaţii publice, pe care o foloseşte în prima sa carte pe această temă, Crystallizing Public Opinion, publicată în 1923. Bernays va relua tema recunoaşterii profesiunii de consultant în PR în câteva dintre lucrările sale ulterioare, Propaganda, editată în 1928, şi Public Relations, apărută în 1952.

Bernays, consideră relaţiile publice drept o artă aplicată unei ştiinţe – arta comunicării aplicată ştiinţelor sociale. În calitate de consultanţi pentru companii, guvern şi organizaţii non-profit, el şi colegii lui depăşesc de departe sfera publicităţii.

În 1917, în timpul Primului Război Mondial, s-a organizat Comitetul pentru Informaţii Publice, cunoscut şi sub numele de Comitetul Creel, după directorul său, George Creel, fost reporter de presă. Acest comitet facilita vânzarea obligaţiunilor de război şi, în general, făcea cunoscute publicului informaţii despre implicarea SUA în  război.

Bernays s-a numărat printre acei specialişti în PR ce şi-au pus talentul în slujba comunicării de război. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial se constituie Biroul Informaţiilor de Război, care organizează una dintre cele mai ample campanii de relaţii publice din istorie, menită să susţină intrarea Statelor Unite în război. Între cele două războaie mondiale, guvernul Roosevelt a folosit sistematic instrumente de relaţii publice pentru a-şi promova legislaţia "Noii Administraţii".

Bernays devine cu adevărat consultant în relaţii publice în 1919, an în care înfiinţează, împreună cu soţia sa, propria sa agenţie de consultanţă. Peste ani, ei au ajuns să reprezinte sute de clienţi din toate domeniile de afaceri importante. Au mai lucrat, de asemenea, pentru organizaţii non-profit, precum National Association for the Advancement of Colored People (NAACP).

Una dintre cele mai faimoase campanii ale lui Bernays este Marşul Torţelor Libertăţii, din 1929, în care un grup de 10 femei defilează pe Fifth Avenue fumând. Ele promovau astfel mişcarea feministă. Ceea ce presa şi publicul nu ştiau era faptul că, în acea perioadă, Bernays era consultant pentru compania American Tobacco, ceea ce ridică o problemă etică, cu care relaţiile publice se confruntă şi astăzi.

Bernays a contribuit la promovarea berii ca "băutură a moderaţiei". Ideile sale au stat la baza creării a numeroase grupuri de iniţiativă, precum Trucking Information Bureau and Better Living Through Increased Highway Transportation, care începeau să conştientizeze faptul că îşi pot susţine mai bine interesele atrăgându-şi, prin PR, suportul publicului.

Recent, au fost publicate două cărţi care îl înfăţişează pe Bernays ca părinte sau maestru al "manipulării", arta de a influenţa opinia publică, în scopul promovării produselor, serviciilor, ideilor anumitor persoane, fără a ţine seamă de realitate sau adevăr. Acestea sunt: PR!: A Social History of Spin, scrisă de Stuart Ewen (1996) şi The Father of Spin: Edward L. Bernays and The Birth of Public Relations, scrisă de Larry Tye (1998). Ewen consideră că manipularea "face să dispară graniţa dintre persuasiune şi înşelăciune".

În ciuda criticilor aduse, Bernays rămâne figura proeminentă a relaţiilor publice datorită eforturilor susţinute – prin articole, discursuri, prelegeri, consultanţă, cărţi – de a impune acest instrument drept unul necesar managementului şi relaţiilor interumane.


Don Bates este specialist în Relaţii Publice. Este membru al Asociaţiei Americane de Relaţii Publice (PRSA) şi membru de onoare al Institut for Public Relations. A deţinut funcţii importante în corporaţii, organizaţii non-profit şi agenţii de PR. Este directorul programului de masterat în PR al Universităţii George Washington. Pentru aproximativ 10 ani, a fost directorul companiei Media Distribution. A predat anterior cursuri de comunicare strategică la Columbia University, în cadrul programului de masterat. A contribuit la prima enciclopedie de comunicare de masă "Media Now" (Wadsworth / Thomson).

Traducere şi adaptare: Corina Pîrv, Forum for International Communications.
În original, “Mini-Me History: Public Relations from the Dawn of Civilization”, 2002, actualizat în octombrie 2006.
Copyright Institute for Public Relations. Copyright 2007 Forum for International Communications pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul IPR.

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black