19032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Cum e sa faci PR pentru ... Miruna Meiroșu, Curtea Veche: Îmi place să cred că promovând lectura schimb ceva în jurul meu

Miruna Meiroșu, Curtea Veche: Îmi place să cred că promovând lectura schimb ceva în jurul meu

Pin It

Miruna MeirosuȘi-a dorit să facă PR cultural încă din studenție, prin urmare s-a concentrat să învețe cum, făcând voluntariat internshipuri, cercetări și schimburi culturale. Astăzi este PR Manager la Curtea Veche Publishing și membru fondator al Asociației Curtea Veche și știe că se află în locul potrivit. Miruna Meiroșu, invitata de astăzi a serialulului realizat de PR România împreună cu GMP PR, ne povestește cum se face PR cultural pentru o editură.

Cum ai ajuns să faci PR pentru Curtea Veche Publishing?

Am început să lucrez pentru editură la câteva luni după ce am terminat ca șef de promoție Facultatea de Comunicare și Relații Publice, cu puțin timp înainte de a începe un masterat în marketing. Era un moment sensibil, atât în drumul meu profesional, cât și pe piața muncii, lovită din greu de criza economică. Îmi doream să fac PR cultural și toate experiențele avute până în acel moment avuseseră legătură cu această zonă - voluntariat, internshipuri, cercetări, schimburi culturale internaționale, participarea la conferințe și concursuri.

Am văzut din întâmplare pe un forum anunțul pentru postul de Asistent PR și Marketing la Curtea Veche Publishing și mi-am dorit imediat să lucrez acolo. Am convins după o serie de interviuri și o probă practică. Nu cunoșteam pe nimeni din editură în momentul în care am aplicat. Curtea Veche a devenit pentru mine o familie, un loc unde am putut să cresc, unde s-a investit în mine și mi-au fost acordate ocazii nenumărate de a-mi pune în practică ideile. Am încercat să răspund cu entuziasm fiecărei provocări și am avut mereu sentimentul că sunt la locul potrivit. În acest moment, sunt PR Manager Curtea Veche Publishing și membru fondator al Asociației Curtea Veche.

Cum arată o zi obisnuită de lucru în viaţa ta?

Curtea Veche Publishing este una dintre cele mai mari edituri din România, cu aproape 60 de colecții de cărți de ficțiune și nonficțiune, dominate de titlurile de dezvoltare personală și profesională, cărțile regale, volumele de beletristică, nutriție și gastronomie, cărțile pentru copii. Ca PR pentru o editură cu un portofoliu atât de vast, care își dorește să mențină un nivel profesional ridicat, am ajuns să interacționez cu oameni din zone diferite și să am experiențe profesionale la fel de diverse. Și recunosc că îmi place acest lucru – fiecare zi fie poate aduce colaborări cu mediul business sau diplomatic, fie poate însemna interacțiunea cu specialiști în psihologie, cu pasionați de sport sau de zona culinară, cu familii, profesori, copii, și lista continuă.

Deși activitățile de la editură pot diferi mult între ele, există, desigur, lucruri ce se răgăsesc întotdeauna într-o zi obișnuită de lucru, dincolo de câteva activități de bază de pe lista fiecărui PR. În fiecare săptămână realizez strategii de promovare pentru colecții, titluri și proiecte noi, și am grijă să fie puse în practică. Din nicio zi nu lipsesc întâlnirile cu autori, cu jurnaliști, cu parteneri sau sponsori și, evident, briefingurile interne, la care participă conducerea editurii sau colegii mei. De asemenea, aproape zilnic am câte un eveniment de organizat, pe care încerc să îl adaptez publicului și cărții. Mai sunt, firește, acele perioade din an când mă dedic aproape exclusiv organizării participării noastre la târguri de carte importante, vizitelor autorilor străini sau unor campanii de comunicare de amploare. Comunicarea online intră, de asemenea, în atribuțiile mele.  

Pentru a face PR la editura Curtea Veche de ce anume ai nevoie?

Cred că pentru a lucra oriunde pe termen mediu sau lung cu rezultate bune trebuie, în primul rând, să îți placă locul respectiv și ceea ce faci acolo. Nu e greu să îți placă să fii înconjurat de cărți și să cunoști oameni valoroși - atât printre colegi, cât și printre colaboratori - și să înveți în fiecare zi ceva nou de la aceștia.

Ritmul de lucru de la editură este foarte alert, așa că trebuie să fii deschis la nou, să îți placă provocările, să poți jongla cu multe proiecte în același timp și să ai rezistență la stres (ca în orice job în PR, de altfel). Fiind vorba despre mediul cultural, sigur că trebuie să ai un stil de comunicare adecvat și să înțelegi câteva particularități. Cultura în general se confruntă cu o lipsă de resurse, care se reflectă în primul rând în bugetul alocat promovării. În aceste condiții, ai nevoie de creativitate și tenacitate: chiar dacă uneori un obiectiv pare dificil de atins, trebuie să vii cu soluții alternative. În același timp, trebuie să nu renunți niciodată la proactivitate și să încerci să vii mereu cu noi idei care pot aduce rezultate.

Care a fost proiectul de care eşi cea mai mândră?

Îmi place să cred că promovând lectura schimb ceva în jurul meu. Sunt nenumărate proiecte în care m-am implicat cu drag și unde rezultatele au fost pe măsură. Printre preferatele mele ar fi campaniile de promovare ale cărților regale (“Carte regală de bucate” de ASR Principesa Margareta a fost, de exemplu, bestseller câțiva ani la rând), promovarea volumului "Scrisorar" de Mihail Șișkin, considerat cel mai bun scriitor rus contemporan, realizarea strategiei de comunicare online a editurii, campania "Cititor de Curtea Veche".

Proiectul meu de suflet rămâne, totuși, un program național de lectură la conceperea căruia am lucrat îndelung, astfel încât să poată avea rezultate profunde și de durată. Programul “Cărțile copilăriei”, ce constituie în prezent activitatea Asociației Curtea Veche, funcționează de peste un an, timp în care a atins peste 15.000 de copii cu vârstele între 8 și 14 ani din întreaga Românie, a cuprins donații de cărți noi către peste 5.000 de copii, a pregătit sute de profesori și voluntari și a lăsat în urmă zeci de cluburi de lectură în tot atâtea comunități locale și urbane din țară. Mii de copii dintre aceștia nu mai avuseseră niciodată până atunci o carte proprie acasă. Nu ai cum să nu vrei să faci mai mult în momentul în care conștientizezi ce înseamnă în realitate și ce consecințe pot avea acele statistici aparent seci care plasează românii printre ultimii consumatori de carte din Europa.

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învăţat practicând această meserie?

Că niciodată nu trebuie să crezi că ai învățat destul.

Care sunt cel mai des folosite instrumente de PR in meseria ta?

Încă de când am venit în editură mi-am propus să devenim mult mai prezenți în online, să fim mai deschiși, să întreținem o comunicare constantă printr-un blog prietenos și interacțiune directă cu cititorii noștri prin rețelele sociale, să adunăm în jurul nostru acei oameni care ne citesc cărțile și vor să discute despre ele – Cititorii de Curtea Veche, așa cum i-am numit. Am încercat să mutăm atmosfera din cărțile noastre în online și să personalizăm comunicarea pentru a arăta ce înseamnă de fapt Curtea Veche Publishing – cine sunt oamenii din spatele brandului, cum se realizează o carte... Comunicăm mult online, așadar – prin site, blog, Facebook și Twitter, la care se adaugă partenerii noștri media sau din blogosferă. Încercăm să generăm conținut cât mai des, mai ales pentru că avem și segmente de public diferite și foarte multe posibile subiecte – aproape în fiecare zi publicăm știri, articole, interviuri, comunicate de presă despre cărți și autori.

Evenimentele sunt iarăși frecvente. Uneori se întâmplă să avem într-o săptămână peste șapte evenimente – în București și în țară sau, de ce nu, în străinătate. Organizăm tipuri diferite de evenimente: pot fi pentru un public restrâns sau pentru sute, mii de invitați, pot fi lansări clasice de carte, lecturi publice, cocktailuri sau recepții, conferințe de presă, workshopuri, seminarii, mese rotunde, evenimente caritabile, ateliere pentru copii. Mergem cu evenimentele acolo sunt și cititorii noștri, așa că s-a întâmplat să avem, de exemplu, petreceri de salsa sau lansări în cluburi.

Care este cea mai mare greşeală profesională pe care ai facut-o?

Când ești la început de drum e firesc să mai greșești până când capeți o oarecare experiență. Îmi amintesc, de exemplu, că în primele luni la editură s-a întâmplat să acționez fără să cunosc foarte bine un context și am provocat o situație nedorită.

Ce sfaturi ai pentru tinerii aspiranţi?

În primul rând, îi sfătuiesc să fructifice la maxim orice experiență pe care o au – dacă sunt la un curs despre cum să scrie un comunicat de presă, să iasă de acolo știind cum să scrie un comunicat de presă; dacă participă la un workshop în timpul facultății, să își facă relații printre participanți și organizatori, pentru că mai târziu sigur vor lucra în același domeniu; dacă sunt într-un program de voluntariat sau internship, să urmărească să învețe cât mai multe lucruri utile din punct de vedere profesional. În timpul facultății, îți poți crea experiență în domeniul în care îți dorești să lucrezi și fără să fii angajat.

Apoi, în momentul în care își caută primul loc de muncă, îi sfătuiesc facă tot posibilul pentru a se angaja într-un loc relevant pentru profesia lor și să aibă curaj să aplice la postul pe care și-l doresc, chiar dacă poate nu se încadrează perfect în profilul candidatului. Poate un angajator este dispus să investească mai mult în cineva cu un potențial foarte mare, cu un networking bun și plin de entuziasm, decât în cineva care pe hârtie are experiența necesară, dar nu este o prezență convingătoare.

Ce ai fi facut daca nu faceai PR?

Arhitectură.


Copyright PR Romania. Toate drepturile rezervate

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP