24052017

Back Eşti aici:Home Articole PR cultural Raluca Papanicoglu, Head of Communication TIFF: Punctul forte al TIFF şi al comunicării festivalului este selecţia de filme

Raluca Papanicoglu, Head of Communication TIFF: Punctul forte al TIFF şi al comunicării festivalului este selecţia de filme

raluca_papanicogluOrganizarea oricărui eveniment de amploare naţională presupune nu numai un efort managerial şi financiar, dar şi o adevărată provocare pentru strategia de comunicare. Festivalul Internaţional de Film Transilvania de anul acesta a însemnat 190 de filme din 53 de ţări şi aproape 400 de proiecţii care au adus peste 62.000 de spectatori plătitori. În cei doisprezece ani de existenţă, TIFF a devenit un brand recunoscut în România nu numai pentru calitatea programelor prezentate, ci şi pentru organizarea excelentă, atmosfera efervescentă şi multitudinea de evenimente, de la seminarii şi workshopuri până la concerte şi petreceri până în zori de zi.

Am avut şansa să mă alătur echipei de comunicare TIFF unde am lucrat cu oameni deosebiţi, printre care Raluca Papanicoglu, Head of Communication TIFF. Raluca este unul dintre acei oameni care a reuşit să răspundă cu success provocării pe care o constituie coordonarea strategiei de comunicare a celui mai mare festival de film din România. Am prins-o pentru acest interviu printre emailuri şi telefoane chiar în ultimele zile ale festivalului. Enjoy it! Smile

Dragă Raluca, povesteşte-ne despre TIFF-experienţa ta.


Povestea mea şi a TIFF-ului a început în 2009, când Oana Răsuceanu (directorul de comunicare de atunci) m-a acceptat în echipă. Vroiam să fac parte din departamentul de comunicare al festivalului, intuiam că e foarte mult de muncă şi că voi avea multe de învăţat, dar nu mi-am imaginat cât de intens şi minunat va fi totul. La început redactam ştiri şi comunicate, ţineam legătura cu oameni din presă, mă ocupam de acreditările jurnaliştilor. Cu timpul atribuţiile mele au crescut. Interesting stuff about TIFF? Filmele, concertele şi restul evenimentelor care fac să vibreze Clujul, Casa TIFF, echipa festivalului plină de energie si entuziasm, curcubeul care apare în Piaţa Unirii după o ploaie zdravănă, cu zece minute înainte de începerea proiecţiei open air sau AperiTIFF-ul, ziarul oficial al festivalului, indispensabil pentru orice cinefil care se respectă.

Care este cea mai mare provocare în coordonarea departamentului de comunicare al celui mai important festival de film din România?


A contat foarte mult că eram în echipa festivalului de ceva vreme şi ştiam cum funcţionează departamentul. Cred că într-o primă etapă trebuie să înţelegi ce comunici, să te familiarizezi cu ce se întâmplă la TIFF în ediţia respectivă: filmele, invitaţii, evenimentele. TIFF a însemnat anul acesta 190 de filme grupate în diferite secţiuni, dar a mai cuprins şi concerte, expoziţii, lansări. Un eveniment cultural complex, în care volumul de informaţie e foarte mare şi trebuie să ai o planificare bine pusă la punct pentru ca un eveniment să nu fie înghiţit de altul din punct de vedere al comunicării. Ce comunici, când şi cum comunici, astfel încât informaţia să fie asimilată de publicul tău. Evident că există anumite filme si evenimente pe care pui accent, dar cred că e important ca fiecare parte din TIFF să fie în “lumina refectoarelor” la un moment dat. Mai există şi o mică componentă de imprevizibil pentru care trebuie să fii pregătit, în sensul în care apare un nou eveniment în program destul de târziu şi atunci trebuie să regândeşti priorităţile de comunicare şi promovare.

Care a fost strategia de comunicare pentru TIFF 2013?


Strategia de comunicare a festivalului trebuie să fie în concordanţă cu direcţiile festivalului, trebuie să ţină cont de publicul TIFF şi evident şi de contextul actual al PR-ului, în care online-ul are un rol foarte important. Punctul forte al TIFF-ului şi prin urmare şi al comunicării noastre este selecţia de filme. Prin toate suporturile şi mediile de care dispunem urmărim ca publicul  să aibă acces la toate informaţiile despre programul festivalului. Acordăm o mare importanţă modului în care e realizat contentul iar corectitudinea informaţiilor este vitală. Un site bine structurat şi actualizat permanent, ziarul zilnic AperiTIFF, suplimentul de recomandari al festivalului, disponibile în mod gratuit, catalogul festivalului, aplicaţia pe mobil, bannere, afişe program din locaţii, toate sunt instrumente care ne ajută să comunicăm TIFF într-un mod coererent şi eficient. Prin reţelele de socializare (facebook, twitter) reuşim să  interacţionăm direct cu publicul TIFF şi să ne dăm seama de nevoile şi preferinţele lui, iar blogul festivalului, inaugurat anul trecut, prezintă festivalul din perspectiva echipei, cu poveşti ale oamenilor care până la urmă fac TIFF-ul posibil. Există şi o echipă de making of, care surprinde în imagini cele mai importante momente din fiecare zi a festivalului.

Cum se poziţionează TIFF faţă de festivalurile internaţionale de profil?


În 2011, Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a fost acreditat de Federaţia Internaţională a Asociaţiilor Producătorilor de Film, ajungând astfel într-o companie selectă, alcătuită din 40 de alte festivaluri competitive din toată lumea, recunoscute de FIAPF. Deşi a crescut foarte repede într-un timp scurt, festivalul reuşeşte să-şi păstreze atmosfera prietenoasă, informală, de la primele ediţii şi asta îi conferă un farmec aparte, apreciat de invitaţii şi jurnaliştii străini. Festivalul are expunere în publicaţii precum Hollywood Reporter sau Screen International iar Jay Weissberg, critic de film la celebra publicaţie americană „Variety”, a declarat recent că TIFF este unul dintre cele mai importante evenimente din circuitul festivalier.

Ai un role model în ceea ce priveşte strategia de comunicare a unui festival de profil?


În general mă uit la festivalurile mari de film: Berlin, Rotterdam, Sundance. Festivalul de la Berlin are o aplicaţie de mobil foarte utilă, în care îţi poţi planifica proiecţiile la care vrei să ajungi şi primeşti remindere iar festivalul de la Sundance are un site foarte bine pus la punct.


Raluca Papanicoglu este Head of Communication al Festivalului Internaţional de Film Transilvania din 2013. Între 2007-2011 a fost  PR & Promotion coordinator la Transilvania Film. În portofoliul său se regăsesc proiecte precum Festivalul de Film de Animatie Anim'est, Gala Premiilor Gopo, Noaptea Albă a Filmului Românesc. În ultimii doi ani a fost project manager al Standurilor de Film de la Cannes şi Berlin. S-a născut în 1986, în Bucureşti. A urmat cursurile Școlii Naţionale de Studii Politice şi Administrative.


Interviu realizat Simona Barbu, Editor PR Romania

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site