28032024

Back Eşti aici:Home Articole PR cultural Loredana Modoran, Editura ALL: Sunt cărţi pe care nu le promovăm în online, pentru că publicul lor nu este acolo

Loredana Modoran, Editura ALL: Sunt cărţi pe care nu le promovăm în online, pentru că publicul lor nu este acolo

Pin It

loredana_modoran“Internetul”, prin campaniile pe care le-am făcut - Donează citind, Cartea Călătoare, vALLuntar, ediţia I şi ediţia a II-a, ne-a oferit prilejul de a ne apropia de publicul nostru, de oamenii care citesc. Ne mândrim cu o comunitate de peste 400 de bloggeri şi cititori care vorbesc constant despre cărţile noastre, fac schimb de cărţi  ALL şi, foarte important, ne oferă feedback. Sunt foarte multe lucruri frumoase care se pot face online în domeniul editorial, chiar şi fără bugete, trebuie doar să ai un pic de curaj.

Dragă Loredana, cum se completează ştiinţele politice, jurnalismul, marketingul şi literatura în cariera ta?


Cele două facultăţi - ştiintele politice şi jurnalismul - au fost oarecum în contrast: una mi-a oferit un mediu mai rigid, cu un set clar de reguli de respectat, cealaltă unul flexibil, creativ. Pe de altă parte, s-au completat perfect, de la Știinte Politice am învăţat să mă documentez minuţios, să fac analize comparate, să privesc lucrurile dintr-o perspectivă largă, pe când la Jurnalism am aflat lucrurile de bază pentru un comunicator, de la principii etice la redactare materiale pentru audienţe diverse. Marketingul online este un domeniu pe care îl descopăr acum şi care se leagă foarte bine de cunoştinţele acumulate anterior. Iar cu literatura... am iubit dintotdeauna lectura, iar cele mai frumoase joburi sunt cele în care lucrezi cu şi pentru lucrurile pe care le iubeşti.

Cum a început experienţa ta cu mediul online (blogging & social media)?


În online am început să mă joc din 2004-2005, cu un blog personal, ulterior în timpul facultăţii am făcut diverse stagii de practică, unde am scris preponderent pentru online. În urmă cu patru ani, împreună cu trei prieteni, am pus bazele unui portal de ştiri generalist, renne.ro, unde m-am ocupat, printre altele, şi de reţelele sociale. Prima campanie pe bloguri am realizat-o în 2010 - Stai sănătos pe net, pentru portalul DoctorBun.ro.

În prezent eşti online coordinator la editura ALL, una dintre editurile foarte prezente în mediul virtual. Cum poate folosi o editură internetul ca resursă pentru promovarea lecturii?


La fel cum o poate face orice altă companie, printr-o prezenţă cât mai activă şi de calitate pe canalele unde se află audienţa ei. Eforturile noastre se concentrează pe Facebook (pagini şi grupuri de discuţii), pe blogul www.allcafe.ro, dar şi pe colaborări de lungă durată cu bloggeri pasionaţi de lectură. Spre exemplu, pentru colecţia Strada Ficţiunii avem 11 bloggeriţe ambasadoare de brand, cu care ne consultăm periodic. Anul trecut, cu ajutorul Oanei Kovacs, ambasadoarea din Timişoara, am realizat prima lansare de carte prin video-conferinţă din România. Nu am avut posibilitatea să ne deplasăm până acolo, aşa că Oana a fost gazda evenimentului şi co-organizatoare, iar cititorii din Timişoara au avut şansa să discute, prin intermediul tehnologiei, cu autorul străin invitat în Bucureşti, Simon Toyne. Pe de altă parte, avem cărţi pe care le avem în plan ca urmare a sugestiilor ambasadoarelor.

Ideea de ambasadoare de brand pentru colecţia Strada Ficţiunii a venit firesc, ca o continuare a parteneriatului cu Andrei Gheorghe – care timp de un an a fost ambasadorul Grupului Editorial ALL. Am fost prima editură din România care a avut ambasadori de brand, offline şi online, care a cerut unor influenceri să îi spună ce ar trebui îmbunătăţit, să o laude atunci când merită şi să o ajute la promovarea titlurilor pe care ei le consideră bune. Până acum, parteneriatul s-a dovedit fructuos, din punctul de vedere al imaginii, avem cea mai mare prezenţă online dintre editurile din România. Cât priveşte conversia în vânzare, este greu de calculat….câţi oameni care au citit recenziile de pe un anumit blog au intrat în librărie şi au cumpărat sau au achiziţionat online de pe diverse portaluri.

“Internetul”, prin campaniile pe care le-am făcut - Donează citind, Cartea Călătoare, vALLuntar, ediţia I şi ediţia a II-a, ne-a oferit prilejul de a ne apropia de publicul nostru, de oamenii care citesc. Ne mândrim cu o comunitate de peste 400 de bloggeri şi cititori care vorbesc constant despre cărţile noastre, fac schimb de cărţi  ALL şi, foarte important, ne oferă feedback. Sunt foarte multe lucruri frumoase care se pot face online în domeniul editorial, chiar şi fără bugete, trebuie doar să ai un pic de curaj.

Prin campaniile desfăşurate de ALL, editura a creat o frumoasă comunitate de bloggeri. Cum se măsoară, însă, rezultatele unor astfel de campanii online şi care sunt diferenţele faţă de cele offline?


Rezultatele campaniilor online faţă de cele offline sunt mult mai uşor de monitorizat, atât timp cât ţi-ai stabilit nişte obiective clare, măsurabile. Pe partea de măsurare pe segmentul bloguri, Facebook şi Twitter ne ajută foarte mult prietenii de la Media Brief, cu care am colaborat frumos pe câteva proiecte.

Aşa cum am povestit mai sus am avut proiecte exclusiv pentru online, însă majoritatea cărţilor sunt promovate prin campanii integrate, pe mai multe medii, TV, radio, print, outdoor, BTL, marketing direct. Dacă te bazezi doar pe online şi pe comunitatea de bloggeri rişti să pierzi audienţe importante. Sunt zeci de cărţi pe care nu le promovăm în online, pentru că publicul lor nu este acolo.

Care este valoarea pe care o oferă social media unui domeniu ca industria cărţii?


Pe noi, social media ne-a ajutat la crearea unei comunităţi de prieteni, cu care putem vorbi deschis despre cărţile şi campaniile noastre. Nu de puţine ori, am făcut un pas mai departe, am avut întâlniri informale cu bloggerii din Bucureşti, i-am invitat să ne cunoască la sediul nostru sau la o terasă. Toţi au fost deschişi, au primit cu bucurie invitaţiile noastre şi au venit cu idei de promovare. Spre exemplu, campania Cartea calătoare s-a născut după o idee a Roxanei Precu, ambasadoare de brand a colecţiei Strada Ficţiunii.

În comunicarea în social media îi am ca model pe cei de la Barnes and Nobles, au câteva pagini extrem de muncite.

Ce ne mai pregăteşte editura ALL în online şi offline?


În online, începând cu 23 aprilie, de Ziua Internaţională a Cărţii, am demarat campania Citeşte şi câştigă cărţi pe viaţă din colecţia Strada Ficţiunii unde sunt invitaţi să participe toţi bloggerii pasionaţi de literatură. Campania se întinde pe o perioadă de un an.

În offline, vineri, 14 iunie, de la ora 18.00, lansăm în Carrefour Orhideea colecţia Sian Cook, cu o serie de patru cărţi semnate de Laura Adamache (blogger culinar).  Sian Cook este colecţia noului nostru imprint, Sian Books – prima editură din România dedicată exclusiv femeilor.


Loredana Modoran este de doi ani Online Coordinator la Grupul Editorial ALL, unul dintre principalii jucători de piaţa de carte din România. Anterior: Communication Officer pentru firma Flying Bits, fondator Renne.ro, stagii de pregătire la Cotidianul, Money Channel, Administraţia Prezidenţială. A absolvit Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi Facultatea de Ştiinţe Politice, ambele la Universitatea din Bucureşti.


Interviu realizat de Simona Barbu, Editor PR Romania
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP