24052017

Back Eşti aici:Home Articole PR cultural Cu Mihnea Ghilduş pe tărâmurile designului de produs. Despre puterea PR-ului în design

Cu Mihnea Ghilduş pe tărâmurile designului de produs. Despre puterea PR-ului în design

Mihnea Ghildus 2Un designer, trei cuvinte: inovaţie, curaj şi valoare socială. Mihnea Ghilduş, ‘gospodarul creativ’, aşa cum îi place să se prezinte, ne spune printre rânduri că tot ce îţi imaginezi poate fi transpus în realitate şi că designul este un stil de viaţă, nu doar o meserie. Interviul te face să depăşeşti graniţele realităţii şi să păşeşti în universul lui. Împreună vom afla cum comunică prin lucrările sale şi cum lumea lui prinde contur cu ajutorul instrumentelor de PR.

Cum arată lumea interioară a unui designer de produs ?

Este foarte colorată şi plină de proiecte. Designerul de produs există doar atunci când şi creează un produs. Dar pentru a ajunge să pună mâna pe acel produs final, sunt o mulţime de paşi de parcurs. Şi toţi pleacă de la o idee, o motivaţie, fie ea internă sau dată de un client. Pentru a putea duce acea motivaţie spre un proiect real, ai nevoie de multe informaţii şi alte idei care se acumulează în timp. Înainte de a da la facultate am avut un profesor care m-a pregătit pentru meseria de designer care îmi spunea următoarele: “dacă vrei să faci meseria aceasta, atunci trebuie să inţelegi că eşti designer de dimineaţa când te trezeşti, până seara când te duci la culcare”. Aşadar, designul este un stil de viaţă, nu este doar o meserie.

Cât de greu este să-ţi construieşti o carieră în acest domeniu ? Cum ai ajuns aici ?

În ţara noastra meseria de designer este de multe ori greşit inteleasă. Cea mai mare parte a publicului înţelege creator de modă. Apoi există câţiva oameni care se gândesc la amenajări interioare şi cei mai puţini sunt cei care se gândesc la faptul că toate obiectele pe care le folosesc sunt fructe ale designului de produs. De la periuţa de dinţi pe care o folosim zilnic (sper :D), până la maşina pe care o conducem sau telefonul pe care îl ţinem în mână toată ziua, totul are la bază un design de produs.

Prin perspectiva faptului că la noi nu prea se ştia ce e designul până acum era destul de greu să-ţi creezi o carieră într-un domeniu care aparent nu există. Mai ales că designerul de produs rămânea de obicei undeva în spate, nu ajungea în lumina reflectoarelor precum creatorul de modă de exemplu. Dar am învăţat şi noi câte ceva de la industriile care funcţionează deja şi am hotărât că designerul de produs are nevoie să fie văzut pentru a putea fi apreciat şi că nu este suficient doar să lucreze, ci să şi arate lumii întregi ce a lucrat. Pentru acest motiv am fondat Dizainăr, magazinul ce promovează, produce, vinde şi arată lumii întregi designul românesc de produs. Evoluţia din ultimii 2 ani a fost extraordinară şi a adus mult mai multă recunoaştere faţă de domeniu, de exemplu prin prezenţa în 2013 la Târgul Internaţional de Mobilă de la Milano, cel mai mare eveniment de acest gen din Europa. Astfel, pentru unii designeri, designul de produs a ajuns chiar într-o sursă viabilă de profit. Abia de acum încolo putem discuta despre cariere în domeniul designului de produs.

Un designer de produs trebuie să aibă clienţi pentru serviciile sale, clienţi ce îşi doresc să dezvolte produse noi şi linii noi de produse, trebuie să aibă o piaţă care să consume aceste produse… şi totul porneşte de la simpla idee de a aduce designerul (creatorul), producătorul şi cumpărătorul împreună. Acesta este motto-ul Dizainăr: creez. produc. cumpăr.

Pentru a putea avea o carieră de designer am ajuns la concluzia că pentru început trebuie să-mi fac o carieră de promotor al designului. Să nu aveţi impresia că fac asta singur. Suntem o echipă de 5 oameni care lucrăm intens la promovarea designului românesc. Alături de mine sunt Alexandru Ioniță - șeful creației, Gabriela Tîrlie - responsabil comunicare, Andreea Celmare - desinger de oferte, Alexandra Croitoru - designer de cuvinte. Iar eu sunt gospodar creativ, ceea ce înseamnă că mă ocup mai mult de organizarea lucrurilor. Dar fiindcă suntem totuşi un business creativ, o fac cu pasiune şi mai ales într-un mod creativ, ceea ce mă păstrează aproape de meseria de designer pe care mi-am ales-o.

Ce încerci să comunici prin intermediul lucrărilor tale?

Lucrările mele au întotdeauna rolul de a ajuta pe cineva. Acest cineva poate fi numit şi utilizator. Majoritatea lucrărilor mele vin din zona designului medical, dar am lucrat şi ca designer de ambient şi grafic designer destul de mult timp. Zona medicală am explorat-o prin realizarea unui proiect de pompă de insulină pentru diabetici. Aceasta a rămas la stadiul de proiect şi machetă, fiind o viziune puţin prea îndrăzneaţă pentru timpul ei. Dar a câştigat recunoaştere, fiind primită între primele 60 de lucrări din peste 1000 la BraunPrize 2007, unul dintre cele mai prestigioase concursuri de design de produs din lume. Ulterior, în 2008-2009 am creat un inhalator de sare Insalin, alături de producatorul român de aparatură medicală Tehnobionic SA din Buzău. Acest produs se vinde în momentul de faţă în mai multe farmacii din ţară, dar şi la noi la magazin.
Mesajul este acela că medicina are rolul de a-i ajuta pe oameni să se simtă mai bine şi eu consider că prin design bun, medicina poate fi mai bună şi mai apropiată de utlizator, oferindu-i o interacţiune mai placută cu un aparat sau un medicament pe care este nevoit să-l folosească datorită unei afecţiuni.

În timpul unei conferinţe la care am fost invitat ca vorbitor alături de Carlo Forcolini, un cunoscut designer italian, acesta a spus că ceea ce creează el este design politic. La început nu mi-a plăcut termenul şi chiar m-am suparat puţin când, după conferinţă, dl. Forcolini a venit la mine şi m-a felicitat pentru ce am prezentat, spunând că şi designul meu, după părerea lui, este un design politic. Ceea ce a vrut să spună şi am ajuns să apreciez, este că ceea ce creez are mereu un mesaj cu o importanţă fie socială, fie economică, ecologică sau medicală în spate.

Pe scurt, prin lucrarile mele încerc să comunic faptul că problemele se pot rezolva şi este datoria noastră, ca designeri, să găsim soluţii.

Ilustratii design

În ce masură crezi că PR-ul te ajută să-ţi construieşti business-ul?

La începutul “carierei” de designer am crezut că e suficient să lucrezi bine şi vei fi apreciat. Am greşit foarte mult. Este cel puţin la fel de important să te lauzi cât de bine lucrezi. Dar nu îmi place să mă laud, aşa că prefer să-i laud pe alţii care fac lucruri foarte frumoase şi care poate nu au timpul sau chiar disponibilitatea de a se lauda singuri.

Acum, serios vorbind, PR-ul ajută într-o foarte mare măsură să construieşti orice fel de business. Şi nu înseamnă să te lauzi. Am învăţat să fac PR ca o continuare a comunicării vizuale ce face parte din arsenalul oricărui designer, dar nu e meseria mea. Ceea ce am spus mai sus era o mică glumă. Pentru mine PR-ul înseamnă să duc mesajul acolo unde trebuie auzit prin mijloacele potrivite. Şi prin intermediul Dizainăr asta ne dorim să facem. Ducem produse excelente, realizate de designeri români, către un public ce are nevoie de ele. Ducem concepte de produse către producători ce au nevoie să producă ceva nou. Şi aducem producători către designeri ce au nevoie de facilităţile necesare pentru a-şi pune produsele în opera.

Mi-aş fi dorit ca atunci când am început şi eu să profesez ca designer, să fi fost cineva care să facă asta şi care să îmi fi dus mesajul acolo unde trebuia auzit, dar la acel moment nu era nimeni în România care să creadă atât de mult în ceea ce facem sau să poată face ceva în această privinţă. Astăzi din fericire suntem deja mai mulţi care ne ocupăm de comunicarea existenţei designului românesc, inclusiv toţi designerii în sine, publicaţiile de specialitate şi nu numai, Ambasadorul Designului Românesc 2014-2015 Irina Alexandru, asociaţii dedicate acestui demers iar acum şi PR România.

Ce canale de comunicare foloseşti pentru a-ţi promova lucrările ?

Cum spuneam mai sus, îmi promovez destul de puţin produsele de design. Promovez foarte mult “produsul” Dizainăr, şi prin asta produsele designerilor care participa la acest proiect. În acest moment suntem peste 100 de creatori care expun la magazin şi au ocazia să fie văzuţi şi cumpăraţi de clienţii ce îşi doresc produse româneşti originale şi de calitate.

Canalele pe care le folosim sunt Social Media, presă scrisă şi online, suntem prezenţi la evenimente şi târguri. Dar cel mai bun canal este şi va rămâne întotdeauna vorba sinceră. Atunci când stau de vorba cu cineva care este cât de puţin interesat de ceea ce facem, simt probabil aceeaşi bucurie pe care au avut-o exploratorii la descoperirea de noi teritorii peste mări şi oceane, fiindcă un cumpărător de design românesc în România este încă o raritate ce trebuie descoperită şi apoi preţuită cu multă atenţie. Iar bucuria mea se traduce într-un mesaj simplu şi sincer pe care cred că oricine îl înţelege foarte uşor: Investiţi în aceste creaţii extraordinare fiindcă sunt ceva ce nu mai există în altă parte şi sunt ale noastre! Sunt cartea noastră de vizită într-o lume în care suntem cunoscuţi pentru câini vagabonzi şi copii ce trăiesc în canale. Am o întrebare foarte francă pentru oricine citeşte acest articol: Ai prefera să fii cunoscut ca un conaţional al celor ce fug de câini vagabonzi pe stradă sau al celor ce creează cele mai apreciate corpuri de iluminat din Europa?
Noi lucrăm acum la PR-ul pentru varianta 2 ;)

Cât de important este contactul cu realitatea pentru un designer?

Fără contact cu realitatea nu există design, deci nici designer.

Energia ţi-o iei din interior sau din exterior?

În mod oficial de la ENEL. Îmi emit în fiecare lună o factură, eu o plătesc şi apoi primesc energie electrică pentru încă o lună.

Cât despre energia cealaltă care nu are un nume foarte clar şi nu poate fi contorizată, acolo e mai complexă situaţia. Cred că sunt mai multe surse: familia, prietenii, colegii. Dar mai e şi faptul că sunt optimist şi văd micile schimbări în bine care se petrec peste tot în jurul nostru. De exemplu un restaurant unde nu se mai fumează, o lege care se respectă, un loc în care se parchează legal, toate printre mii de nereguli ies în evidenţă. Capăt foarte multă energie când văd mii de biciclişti prin oraş sau când văd oameni care reciclează ori militează pentru respectarea anumitor drepturi sau pentru Roşia Montană. Cred că în acest moment Bucureştiul este un nucleu de energie la care ne putem conecta şi la care mai ales putem contribui.
Şi cred că cea mai multă energie o simt atunci când văd că am făcut ceva bun sau am ajutat la crearea unui lucru bun, cum ar fi, de exemplu, magazinul Dizainăr.

Ce proiect ţi-a oferit cea mai mare satisfacţie?

Dizainăr a devenit încet dar sigur proiectul meu de suflet. Este acel proiect în care am adus împreună oameni frumoşi, obiecte frumoase şi situaţii şi mai frumoase şi care mă motivează să mă trezesc în fiecare dimineaţă.

Designer-ul de produs preferat?

Nu pot spune un singur nume. Sunt atât de multe produse care îmi plac şi pe care mi le doresc în locuinţa mea sau la încheietura mâinii. Am să-i numesc pe fraţii Bourroullec, pe Barber & Osgerby, Charles & Ray Eames, pe Dieter Rams, Patricia Urquiola şi de ce nu chiar şi pe Jonathan Ive. Iar din România sunt 2 designeri cu care am avut ocazia să fiu mai apropiat şi chiar să lucrez: Ştefan Barutcieff şi Marcel Klamer - amândoi locuiesc şi lucrează în Germania. Sunt toate nume care mi-au influenţat dezvoltarea ca designer şi nu pot spune că unul dintre ei este mai important sau “mai preferat” decât altul.

Ai lucrări pe care nu le-ai vinde vreodată?

Ca designer, nu. Ca artist, poate.
Designerul este un creator ce lucrează pentru un obiectiv clar, de exemplu brief-ul unui client sau dorinţa lăuntrică de a rezolva o problemă.
Singura situaţie în care nu aş vinde o lucrare de design este dacă ar fi prea slabă şi nu ar răspunde brief-ului sau nu ar rezolva problema. Şi atunci aş mai lucra la ea până aş termina-o.

Cum înveţi să spui nu în design? (* întrebarea cititorului - Rareş Petrişor)

Pe scurt, din greşeli.
În cazul designului sunt foarte multe decizii de luat pe parcursul unui proiect şi asta te ajută să înveţi unde să fii de acord cu un proces şi unde nu. Practic atunci când decizi că obiectul tău va fi roşu, ai spus deja nu tuturor celorlalte culori. Şi pentru orice decizie trebuie să ai o motivaţie. În meseria noastră nu există “aşa a vrut artistul”, există doar “e mai economic”, “e mai uşor de văzut de la distanţă”, “e mai ergonomic” etc. Cred că e foarte uşor să spui nu atunci când ai un plan şi ştii unde doreşti să ajungi, poţi urmări un fir roşu care dictează strategia de creaţie a produsului sau de promovare a brandului, un fel de manual de instrucţiuni pentru ceea ce vrei să faci. Atunci când ai această baza, ai şi experienţă suficientă pentru a şti când şi unde poţi aprobă sau refuză un client, o idee, o soluţie tehnică sau estetică, un buget sau orice altă decizie.


Format ca designer de produs la Universitatea Naţională de Arte, București, Mihnea Ghilduș și-a continuat traseul educațional la Academia de Arte și design din Stuttgart, Germania unde a obținut masterul în Integral Design. În 2014 a primit titlul de doctor în design medical, la Universitatea Naţională de Arte, București unde predă ca asistent din anul 2008.

Activează cu entuziasm în domeniul designul ambiental și grafic designului, dar pasiunea lui pe plan profesional rămâne designul de produs.

În 2012 a lansat Dizainăr, magazinul de design românesc pe care îl administrează din perspectiva "gospodarului creativ", alături de echipa formată din 4 specialiști în comunicare și design.

În cei aproape 2 ani de activitate, echipa Dizainăr a creat și a consolidat un brand recunoscut pe piața românească de design și amenajări interioare și a promovat peste 100 de designeri români cu peste 400 de produse concepute și realizate în țară.


Interviu realizat de Ruxandra Ducu, Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site