15102019

Back Eşti aici:Home Articole ong-PR "În loc să-mi aleg un job de inspector bancar, l-am ales pe cel de la Salvaţi Copiii". De vorbă cu Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al organizaţiei

"În loc să-mi aleg un job de inspector bancar, l-am ales pe cel de la Salvaţi Copiii". De vorbă cu Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al organizaţiei

Pin It

gabriela_alexandrescuÎn urmă cu 2 ani aţi primit disticţia "Femeia Anului" drept răsplată pentru eforturile depuse în domeniul protecţiei copilului. Cum v-aţi simţit?

Cred că revista Avantaje, căreia îi mulţumim, mi-a atribuit premiul pentru activitatea echipei Salvaţi Copiii. Nu am considerat nici atunci, nici acum, că eu, singură, pot face schimbări. Ca echipă naţională, da, facem schimbări majore şi de lungă durată în viaţa copiilor. Este important de ştiut că de 20 de ani Salvaţi Copiii există şi acţionează pentru promovarea şi apărarea drepturilor copilului în România şi că a fost primită ca membru plin în 1998 în cea mai mare alianţă internaţională independentă din acest domeniu, Save the Children International.

Cum a fost începutul? Când aţi descoperit că acesta este sectorul căruia doriţi să vă dedicaţi cariera?

M-au impresionat imaginile difuzate în media după revoluţie, reprezentând copiii din orfelinate. Nici nu ştiam că avem atâtea şi că peste 120.000 de copii trăiesc acolo. Cunoşteam despre existenţa centrului de copii, de protocol, de la Leagănul Sfânta Ecaterina. Se auzea pe acele timpuri că vin străini şi cumpără copii de acolo. De celelalte, însă, nu se scria în presă, nu se arătau imagini la televizor. Aşa că şi pentru noi românii, şi pentru mine, a fost un şoc puternic, văzând acei copii chinuiţi, ca şi pentru străini. Aşa că, în loc să aleg un job de inspector bancar la Bancorex, l-am ales pe cel de la Salvaţi Copiii.

Salvaţi Copiii este astăzi sinonim cu susţinerea şi apărarea drepturilor copiilor. Cât de mare este echipa Salvaţi Copiii România şi în ce măsură se bazează aceasta pe o componentă de voluntariat?

Activitatea Salvaţi Copiii s-a desfăşurat încă de la început pe trei direcţii: servicii şi programe directe pentru copii şi familii, educaţia copiilor, părinţilor, specialiştilor care lucrează cu şi pentru copii  şi activitatea de lobby şi advocacy, pentru schimbarea legislaţiei, strategiilor, planurilor de acţiune în favoarea copiilor.

Echipa Salvaţi Copiii a crescut în timp: suntem acum 24 de angajaţi în Secretariatul General, peste 100 de angajaţi în ţară (19 judeţe) în servicii educaţionale şi de consiliere, şi aproximativ 1.000 de voluntari implicaţi activ, anual. Avem şi un număr de 6.000 de membrii.

Campaniile de sensibilizare ale organizaţiei au avut întotdeauna un impact considerabil asupra publicului. Apelaţi la colaboratori externi pentru promovare sau sunt campanii realizate in house?

Campania Bătaia Nu este ruptă din Rai am dezvoltat-o cu fosta echipă de la Y&R, cu Dragoş Popescu şi Tereza Munteanu. A avut un impact deosebit atât în ţară cât şi în rândul colegilor din străinatate. Cu ajutorul acesteia am putut introduce în lege interzicerea bătăii şi tratamentului umilitor al copilului.

Campania Siguranţa utilizării internetului de către copii este realizată tot cu suportul Y&R, dar şi cu suportul lui Bogdan Enoiu şi al firmei McCann Erickson.
Cu Tereza Munteanu şi Dragos Popescu am gândit şi lansat şi campaniile Drogurile ucid, Fereşte-te de capcanele traficanţilor de fiinţe umane, Violenţa naşte violenţă, ş.a.
Pentru Festivalul Brazilor de Crăciun lucrăm cu un comitet de organizare, dar ne bucurăm şi de sprijinul grupului BBDO: Proximity, Pleon, Prospero. Menţionez că suportul companiilor  este pro-bono.

În ce măsură putem vorbi de o profesionalizare a ONG-urilor în ultimii 17 ani?

În organizaţiile neguvernamentale cu care colaborăm în mod permanent sunt oameni foarte bine pregatiţi, atât în ţară, cât şi în stagii de formare în străinătate. Îmi place să văd că sunt oameni motivaţi, planificaţi şi tenace, care lucrează fără limitarea propriilor energii pentru atingerea rezultatelor. Putem vedea că într-adevăr există un know-how şi o specializare a ONG-urilor ceea ce duce la creşterea eficienţei noastre.

Sunteţi iniţiatoarea celui mai important eveniment de fundraising din România, Festivalul Brazilor de Crăciun; cât de deschişi au fost colaboratorii la început? Aţi observat o evoluţie din acest punct de vedere în ultimii 8 ani?

Festivalul Brazilor de Crăciun este cel mai amplu eveniment de fundraising din sezonul de iarnă. Anul acesta vom organiza cea de-a X-a ediţie. Începutul a fost mai timid, mă refer ca strângere de fonduri. Interes a existat întotodeauna faţă de eveniment şi de obiectivele acestuia. Are un concept frumos, aparte. Începând cu a patra ediţie, deja am obţinut sprijinul mai multor personalităţi, persoane cu mare experienţă, constituite în Comitetul de organizare: Andi Moisescu, Andreea Raicu, Amalia Năstase, Mihaela Rădulescu, Corina Bârlădeanu (2activePR), Liviu Sfija (preşedinte Henkel România), Nora Marcovici, Gabriela Terchilă, Bianca Dordea (BRD-GSG), Tereza Munteanu şi Ileana Pescariu (Wunderman). De asemenea, membrii Boardului Salvaţi Copiii s-au implicat activ în acest eveniment sub coordonarea preşedintei noastre Ana Maria Mihăescu şi a vice-preşedintelui Mihai Gafencu. Designerii, cunoscuţi sau debutanţi, sunt în fiecare an inima evenimentului.
Oamenii sunt foarte cooperanţi, şi deşi criza financiară s-a simţit în rezultatele ultimelor două ediţii, din fondurile strânse la Festival susţinem anual accesul educaţional, prevenirea abandonului pentru 3.000 de copii.

Este acest eveniment şi o oportunitate de a face lobby pentru proiectele viitoare ale organizaţiei?


Evenimentul ne-a adus vizibilitate, a consolidat notorietatea Salvaţi Copiii şi a deschis cooperări cu sectorul de business  pentru proiectele noastre.

Cum aţi caracteriza relaţia cu autorităţile? Beneficiaţi de un sprijin real din partea acestora în cadrul activităţilor pe care le desfăşuraţi?


Într-o relaţie contează întotdeauna partenerii. Dacă găsim persoane interesate şi orientate către acţiune, către o schimbare, o nouă initiativă, da, colaborăm şi putem face lucruri bune împreună. În toţi aceşti ani am cunoscut mulţi oameni cu poziţii importante în schema guvernului sau parlamentului, dar puţini şi-au suflecat mânecile să lucreze alături de noi. Cei mai mulţi asteptau ca noi să facem şi ei să prezinte, sau să preia ce deja pusesem noi în aplicare. Dar este bine şi aşa, dacă s-a schimbat ceva în bine.
Oricum este foarte mult de lucru în continuare atât în domeniul legislativ cât şi în organizarea sistemului educaţional şi de protecţie socială, precum şi în cel de monitorizare independentă şi sperăm ca noile persoane numite să conducă ministere sau alte instituţii cheie să aibă câteva atribute: să fie orientaţi către obţinerea de rezultate, să fie deschişi comunicării şi dialogului,  să lucreze planificat şi previzibil, să aloce banii publici corect şi transparent, să respecte timpul şi munca oamenilor din organizaţiile neguvernamentale.

Aţi constatat o schimbare a atitudinii publicului român faţă de activitatea organizaţiilor non-profit de când vă aflaţi la conducerea organizaţiei Salvaţi Copiii?

Noi lucrăm cu mulţi voluntari. Tinerii, în special, sunt foarte interesaţi să lucreze cu copiii, să participe la campanii, să fie activi, să facă ceva bun pentru alţii, sunt foarte darnici, foarte generoşi. Avem nişte voluntari extraordinari, elevi de liceu şi studenţi. Cred că încrederea în anumite ONG-uri a crescut, oamenii ştiu, au înţeles mai bine ce poate face şi ce nu un ONG, au exemple, au acces la informaţii. Este esenţial însă ca noi, organizaţiile, să comunicăm cât mai bine, să construim această încredere cu publicul larg.



Gabriela Alexandrescu este Presedinte Executiv al organizaţiei Salvaţi Copiii România din octombrie 1993. A coordonat proiecte, campanii, studii vizând situaţia copiilor din România şi Europa de Sud-Est. Până în mai 2008 a fost membru în Comitetul Director al International Save the Children Alliance, cea mai mare reţea internaţională de organizaţii independente pentru promovarea drepturilor copilului.

A coordonat şi a contribuit la elaborarea mai multor lucrări din domeniul drepturilor copilului – Raportul Alternativ către Comitetul Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului privind respectarea acestora în România ( 1993, 2003, 2008), Educaţia Scolară a copiilor străzii care muncesc - ghid pentru profesori şi lucratori sociali sub egida IPEC Biroul International al Muncii, Ghid de practici şi proceduri privind repatrierea copiilor neînsoţiţi, cetăţeni români, aflaţi în afara României, în colaborare cu MAI şi OIM, 2003, Children’s Rights: Equal Rights – Diversity, Difference and the issue of Discrimination – capitolul despre Romania, ISCA- UK, 2000, Ghid juridic privind protecţia copilului şi familiei, Fundaţia pentru o Societate Deschisă, Unicef, Salvaţi Copiii (1999, 2000, 2002, 2005), Joint East West Research on trafficking in Children for sexual Purposes in Europe – ECPAT, 2004, Raport naţional asupra traficului de copiii, Exploatarea Sexuală în Scopuri Comerciale a copiilor, s.a.

Este membru în Consiliul Director al Federatiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare şi consultant al Grupului la Nivel Inalt pentru Copiii României.

A absolvit Academia de Studii Economice – Facultatea de Planificare şi Cibernetică Economica şi Facultatea de Drept Bucureşti – Cursul postuniversitar de un an- specializarea Drept Umanitar International.



Interviu realizat în data de 8 Martie 2010 de Andreea Pană, Forum for International Communications

Copyright 2010 PR Romania

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black