25092017

Back Eşti aici:Home Interviuri Good Talks Cătălin Anchidin: Filmul românesc nu are bani, nu are săli de cinema, nu prea are parte de susținere în general

Cătălin Anchidin: Filmul românesc nu are bani, nu are săli de cinema, nu prea are parte de susținere în general

Catalin Anchidin 1

Cătălin Anchidin este probabil unul dintre cei mai cunoscuți oameni de comunicare din industria cinematografică din România. Are contul lui propriu pe IMDB.com, a căștigat Ursul de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Berlin alături de echipa de la Poziția Copilului și a reușit să mobilizeze aproape 120.000 de români să vadă filmul, cea mai de succes peliculă românească din ultimii 15 ani. Când era mic voia să fie prezentator la BBC, n-a văzut Interstellar pentru că i s-a părut neinteresant și spune că filmul Eternal sunshine of the spotless mind i-a schimbat viața. Dacă ar fi pentru o zi ministru al culturii, ar pune bazele unei rețele de cinematografe de tipul “Art House” și ar iniția proiecte care să promoveze tinerii artiști indiferent de sfera culturală.

Cătălin, Google îmi spune că ești pe IMDB.com. Cum e să-ți apară numele acolo?

IMDB e un fel de LinkedIn pentru industria cinematografică. Faptul că sunt prezent pe o platformă de genul IMDB nu face altceva decât să ateste faptul că am lucrat pentru aceste producții în calitate de publicist și uneori figurație specială :). Să știi că mi-a luat ceva timp până să îmi fac cont pe IMDB, pentru că tot auzeam oamenii din diversele echipe de producție că nu dau de mine acolo și nu reușeau să mă crediteze.

Ce voiai să te faci când erai mic?

Îmi doream foarte mult să fiu jurnalist și mă visam prezentator de știri la BBC. Să știi că încă mai am momente, atunci când văd genericul la TV, să mă întreb “cum ar fi fost dacă...” Am ajuns să fiu, în cele din urmă, “om de radio”, nu la BBC dar să spunem că a fost suficient cât să simt bucuria de a fi “în aer”.

Succesul filmului Poziția Copilului a reprezentat un moment important în cariera ta. Povestește-mi de Cătălin Anchidin înainte și după acest film.

Succesul filmului nu mi s-a datorat doar mie. În primul rând a fost echipa de producție care a reușit să transforme acest proiect într-unul de succes. Apoi au fost actorii care au jucat extraordinar.  Succesul filmului nu s-a bazat doar pe un singur ingredient. În ceea ce mă privește lucrurile au rămas la fel, poate am devenit  mai determinat și mai încrezător.

Ce a reprezentat pentru tine acest film?

A fost un proiect la care am lucrat intens împreună cu o echipă implicată 100% din care au făcut parte Ilinca Belciu, Florentina Ciuverca,  Oana Martha Igrișan. Suntem bucuroși că, pe lângă trofeul “Ursul de Aur” câștigat la Berlin, am reușit să mobilizăm aproape 120.000 de români să meargă în cinema, devenind cel mai de succes film românesc din ultimii 15 ani.

În această perioadă lucrezi intens la promovarea filmului Autoportretul unei fete cuminți. Despre ce este vorba şi cum ai gândit promovarea?

Este debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu. Un film independent 100% în care cu toții am lucrat în baza unei prietenii care ne leagă, deci de la actori până la PR toată lumea a lucrat gratis. “Autoportretul unei fete cuminți” spune povestea Cristianei, în vârstă de 30 de ani, de “familie bună”, care îşi petrece timpul între doctoratul în inginerie seismică, discuţiile cu cei doi prieteni apropiaţi, Alex şi Michelle, şi întâlnirile – rare, dar mult aşteptate – cu un bărbat căsătorit, cu care are o relaţie. După mutarea părinţilor “la casă”, rămâne să locuiască singură într-un apartament cu patru camere şi se hotărăşte să-şi ia un câine – dorinţa ei din copilărie.

Campania de comunicare a fost direcționată către fetele cuminți și a constat într-o serie de cărți poștale personalizate trimise către o parte din persoanele care ar putea să se regăsească în film sau care ar putea să recomande la rândul lor această producție. În plus, pe străzile din București dar și din țară, publicul s-a putut întâlni cu echipa care a lucrat la promovarea lungmetrajului și au putut să își facă “autoportretul” :).

Ce filme ne recomanzi pentru toamna aceasta?

Toamna aceasta nu trebuie ratate în cinema: “Un etaj mai jos” (regia Radu Muntean), “Acasă la tata” (regia Andrei Cohn). Lista este completată de “Mustang” (regia Deniz Gamze Ergüven), “Dheepan” (regia Jacques Audiard), Catalin Anchidin 2„Rams” (regia Grímur Hakonarson) pe ultimele trei le puteți vedea în cadrul “Les Films de Cannes a Bucharest” (23-29 Octombrie).

Top 5 personaje preferate în filme

Bess McNeill din Breaking the Waves (regia Lars von Trier)
Betty Elms/Diane Selwyn din Mulholand Drive (regia David Lynch)
Joker din seria Batman
Virginia Woolf din The Hours (regia Stephen Daldry)
Andy Kaufman din Man on the Moon (regia Milos Forman)

Un film care ți-a schimbat viața

“Eternal Sunshine of the Spotless Mind” (regia Michel Gondry)

O coloană sonoră care-ți taie respirația

Începem cu Trainspotting, continuăm cu Closer (pentru Damien Rice si Bebel Gilberto) și The Hours pentru Philip Glass. Aaa și o coloană sonoră care nu mi-a tăiat respirația dar mi-a plăcut și am tot ascultat-o în Ipod a fost “Les chansons d’amour” muzică Alex Beaupain, musicalul cu Luis Garrel, Ludivine Sagnier.

Un film care te răscolește

E foarte complicat să răspund la întrebarea asta pentru că sunt multe filme care m-au făcut “praf” după ce le-am văzut. Ține foarte mult de un context anume. Din cele românești ar fi “Moartea domnului Lăzărescu” (regia Cristi Puiu) și să mai spunem “Breaking the waves” (regia Lars von Trier).

Dacă ar fi să alegi un actor sau o actrița cu cine ai juca?

Aș juca orice cu Tilda Swinton. Dar mai bine spus mi-ar plăcea să am ocazia să lucrez cu ea, ca PR și nu ca actor, căci nu e cazul :).

Ți-a plăcut Interstellar?

Voi fi foarte sincer și îți voi spune că nu am apucat să văd filmul. În weekendul de lansare am fost prins cu premierele pentru filmele la care lucram iar apoi știind subiectul, citind cronici, auzind reacții recunoscut că nu m-a inspirat și nu l-am văzut.

Ce are filmul românesc și ce nu are?

Filmul românesc are parte de recunoaștere internațională atât prin premiile câștigate dar și prezența numeroasă a publicului în sălile de cinema, nu putem spune același lucru despre piața locală. Filmul românesc nu are bani, nu are săli de cinema, nu prea are parte de susținere în general.

Cum îi convingem pe români să meargă mai des la film?

Întrebarea ar fi “cum convingem autoritățile că românii au nevoie de cinema”. În continuare în România sunt zeci de orașe care nu au acces la un cinematograf ca să nu mai vorbim de județe întregi în care nu există o sală de cinema dotată corespunzător. Din păcate, în 2015, în România, nu mai există obișnuința de a merge la film. Și asta pentru că după 1989 tot mai multe săli au dispărut astfel că publicul nu a mai avut acces la experiența “marelui ecran”.

Dacă ai fi pentru o zi ministrul culturii ce-ai face?

Într-o singură zi nu cred ca nu aș putea să fac mare lucru,  sunt destul de sceptic cand vine vorba să lucrezi intr-o instituție subordonată politic. În plus, nu mă văd într-o poziție de genul ăsta tocmai pentru că sistemul este politizat. Dar să facem un exercițiu de imaginație și să spunem că aș avea “puterea” să pot schimba ceva într-o zi și atunci ar fi o lege a cinematografiei care să vină în sprijinul cineaștilor, aș pune bazele unei rețele de cinematografe de tipul “Art House”, aș iniția proiecte care să promoveze tinerii artiști indiferent de sfera culturală în care activează și aș acorda mai multă importanță școlii românești de dans contemporan.


Interviu realizat de Dorian Ilie, Rogalski Damaschin PR. Photo credit: Dan Şuşa.


 

Good Talks este o inițiativă Rogalski Damaschin Public Relations în parteneriat cu PR Romania prin care agenția își propune să stea de vorbă cu oameni de bine care fac lucruri pe bune. Good Talks este despre oameni curajoși, creativi, responsabili, care prin tot ceea ce fac schimbă puțin câte puțin România în bine.

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site