18082017

Back Eşti aici:Home Interviuri Cum e sa faci PR pentru ... Când brandul pentru care faci PR e o vedetă

Când brandul pentru care faci PR e o vedetă

Edi EnacheSmiley, Inna, Antonia şi Loredana sunt nume care nu au nevoie de prezentare. V-aţi gândit însă ce presupune să faci PR pentru aceste branduri? Noi am fost curioşi să aflăm ce înseamnă să faci PR pentru o vedetă şi am stat de vorbă cu Edi Enache care face PR pentru Adrian Sînă şi Akcent de un an şi jumatate. Experienţa sa în PR şi PR online a început în august 2009 cu Andreea Bălan şi Keo. De-a lungul anilor a colaborat cu Proconsul, Anna Lesko, Blaxy Girls. Din 2011 colaborează cu Marius Nedelcu (ex-Akcent) pentru care face strategie de comunicare şi marketing.

Cum ai ajuns să faci PR pentru Adrian Sînă (Akcent)?

Adrian a propus să ne vedem la o cafea, am vorbit fix 15 minute despre promovarea online a brandului său personal şi, cum am fost pe aceeaşi lungime de undă, am bătut palma imediat.

Cum arată o zi obişnuită de lucru în viaţa ta?
 
Pe lângă PR, conduc un site de muzică, un blog de modă şi fac fotografie de modă (e o pasiune, dar este şi un job; am facut aproape toate fotografiile de pe blogul de streetstyle al lui Adrian), aşa că o zi de lucru e bine structurată şi am grijă ca fiecare proiect în care mă implic să beneficieze de timp, în fiecare zi. Mă trezesc la 7:00, îmi iau cafeaua şi fug către birou în timp ce mă pun la curent cu mailuri, ştiri, update-uri şi oameni. La birou folosesc calendarul unde îmi setez constant priorităţile pentru fiecare zi - îmi împart timpul între coordonarea site-ului de muzică şi coordonarea şi implementarea proiectelor de comunicare. Când am timp mă ocup şi de blogul de modă. Aproape zilnic am anumite întâlniri şi anumite mailuri şi postari de care trebuie să am grijă.

Nu e un program fix în ceea ce priveşte ora la care se termină totul. Câteodată mă întâlnesc cu Adrian să punem la punct anumite detalii pentru diferitele proiecte pe care le lansează (are un succes uriaş şi pe piaţa internaţională aşa că încercăm să gândim totul la scară mai mare).

Adrian are nevoie ca toate activităţile sale muzicale (piese, videoclipuri, concerte, turnee, realizări în topuri) să ajungă la cât mai mulţi oameni şi să fie comunicate în mod direct, scurt, într-un limbaj prietenos. Mă văd constant cu Adrian să schimbăm idei şi să ne înţelegem unul pe altul. Am stabilit că vom vorbi pe înţelesul publicului larg şi că ne vom adresa direct fanilor, apoi am agreat o strategie de conţinut audio şi video pentru platformele sociale (Facebook, Twitter, YouTube, Soundcloud, Blog, Site oficial, Bloguri de muzică). Strategia include ce, cum, unde şi cât de des vom posta, pentru a atinge obiectivele care se referă la notorietatea sa ca artist, producător, la promovarea pieselor individuale şi la popularizarea videoclipurilor.

În ceea ce priveste strategiile de comunicare şi marketing, ne bazăm pe cifrele de audienţă de pe YouTube şi Facebook din anumite teritorii sau oraşe cheie. Avem o mulţime de postări targetate pe Facebook pentru anumite ţări (India, Pakistan, Turcia, Algeria, Egipt, Emiratele Arabe Unite, Albania, SUA) în care ne adresăm direct fanilor din ţările respective, uneori chiar în limba lor, folosindu-ne de traducerile unor oameni din teritoriu.

În ceea ce priveşte partea de marketing, lucrăm să aşezam brandul Adrian Sînă şi pe piaţa românească: este solist vocal, compozitor şi producător, manager al unor artişti şi descoperitor de talente (a iniţiat două proiecte care au ajuns no.1 în top în ultimul an) şi blogger de modă. Ne folosim de statistici de piaţă legate de mediile populare de comunicare, de felul în care tinerii reacţionează la prezenţa persoanelor publice în presă şi cum sunt percepute acestea.

Pentru a face PR pentru o vedetă de ce anume ai nevoie?

De un laptop Apple cu mai multe procesoare, de smartphone cu conexiune foarte bună (4G) la Internet şi de un aparat foto gata oricând să surprindă imagini de calitate chiar şi la rezoluţie de print.

Care a fost proiectul de care eşti cel mai mândru?

La începutul acestui an, Akcent a lansat primul visual EP din cariera unui artist român. A fost o idee care a pornit în ajunul Crăciunului şi care s-a concretizat într-un mini-album cu şase piese noi, fiecare dintre ele având videoclipuri speciale pentru online targetate pe publicul Akcent din toată lumea. Totul a fost ţinut secret până în ziua lansării când EP-ul a ajuns, în câteva ore, no.1 pe iTunes în România. A primit cereri de licenţieri în toată lumea prin Roton Music în câteva ore de la lansare şi peste 10 milioane de vizualizări pe YouTube în câteva luni. Ne-am dorit să lăsăm fanii să aleagă noul single, să le oferim conţinutul pe care şi-l doresc prin pachetul complet (piesă, album, videoclip, poze noi) şi să îi fidelizăm, să le arătăm ce înseamnă sound-ul Akcent şi cum evoluează, ce nuanţe poate avea. Producţia a fost realizată de casa de discuri a lui Adrian, Roton, care a fost un partener extraordinar în acest proiect de care am fost mândri cu toţii. Lansarea a avut loc simultan în zeci de ţări în care există fani Akcent şi singurul teasing pe care l-am facut a fost cu ora globală la care puteau descoperi "ceva nou".

Care este cel mai important lucru pe care l-ai învăţat practicând această meserie?

Că trebuie să înţelegi nevoile publicului căruia te adresezi înainte să iei orice decizie. Am mai învăţat şi că trebuie să te adaptezi din mers cu multe proiecte şi nu funcţionează mereu orarul stabilit cu multe luni înainte, trebuie să fii pregătit pentru neprevăzut.

Care sunt cel mai des folosite instrumente de PR în meseria ta?

De câţiva ani incoace, social media este unealta principală în orice plan de comunicare: Facebook: contul Akcent cu peste 3,6 milioane de fani şi contul Adrian Sînă cu peste 500.000. Am mizat şi pe conţinut video pe YouTube unde îi fidelizăm pe ascultători şi îi facem să se aboneze pentru a crea o comunitate dedicată şi pasionată (pe lângă videoclipurile oficiale, le-am oferit mesaje personalizate şi imagini din backstage, din masină, din vacanţe, din avion), iar pentru Adrian am deschis un blog de modă, primul al unui artist român. Pe lângă asta, folosim SoundCloud (pentru ţările care nu folosesc sau nu au acces la YouTube), Instagram - unde postăm mult mai rapid, mai scurt şi mai personal - fanii lui Adi îndrăgesc clipurile cu el din maşină când cântă direct în cameră.

Care este cea mai mare greşeală profesională pe care ai făcut-o?

Să mă străduiesc să lucrez cu oameni cu care nu aveam o chimie şi pe care nu îi înţelegeam. Am insistat să fac strategii de PR care nu au funcţionat pentru că nu erau duse până la capăt, deoarece oamenii respectivi nu înţelegeau nevoile publicului lor. Am învăţat să nu insist dacă nu există o chimie între partenerii de lucru.

Ce sfaturi ai pentru tinerii aspiranţi?

Să citească zilnic ceva despre cum evoluează această industrie şi ce presupune această meserie - interacţiune cu publicul, cu mass-media, cu agenţii de publicitate, cu casele de discuri, cu regizori, cu fotografi, cu dansatori, cu impresari, cu alţi oameni de PR sau manageri. Să se documenteze în fiecare zi despre platformele care vor deveni mari şi, chiar dacă nu îl au, să îşi antreneze simţul viitorului, să încerce să fie cu un pas înaintea celorlalţi în ceea ce priveşte ideile şi instrumentele de promovare. Să îndrăznească să propună lucruri care nu s-au făcut niciodată.

Ce ai fi făcut dacă nu făceai PR?

Fotografie artistică sau de modă. Sau aş fi avut un job într-un domeniu artistic - cinematografie, modă, muzică, dans contemporan, teatru. Îmi place să lucrez cu artiştii, să îi înţeleg, să le cunosc universul creativ şi să fac legătura cu lumea din afara lor.


Edi Enache, Fashion Blogger and Photographer (The Fashion Jumper), Editor in chief Urban.ro, PR, Strategist, Social Media & Online Marketing Manager, Akcent.


Copyright PR Romania. Toate drepturile rezervate.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site