23102017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR Corneliu Cojocaru: Liderii trebuie să accepte să se schimbe în pas cu lumea, altfel e zbatere în van din partea omului de PR

Corneliu Cojocaru: Liderii trebuie să accepte să se schimbe în pas cu lumea, altfel e zbatere în van din partea omului de PR

Cornel Cojocaru 3

Omul de PR şi rolul său trebuie să se modifice în aceeaşi măsură cu vremea şi vremurile. Presupune transpiraţie şi inspiraţie plus vocaţie de … comunicator. Câţi o fac ? Nu ştiu răspunsul … Dar ştiu că foarte mulţi PR-işti care ştiu ce au de făcut încă trebuie să ducă lupte grele cu liderii organizaţiei lor pentru a-i face să înţeleagă chiar această evoluţie a lumii! (Cornel Cojocaru)

Dana Oancea: De câţiva ani încoace, Edelman Trust Barometer ne spune că centrul de greutate al încrederii s-a mutat înspre oamenii obişnuiţi, aceast trend fiind în defavoarea organizaţiilor şi a liderilor de business. Ce crezi, mai au relaţiile publice un rol substanţial în dobândirea şi menţinerea încrederii în lideri şi în business, în general?

Corneliu Cojocaru: Relaţiile publice, ştiinţele comunicării în general, sunt esenţiale în construirea şi păstrarea încrederii publicurilor-ţintă, interne şi externe, în diversele entităţi umane şi organizaţionale. Îşi vor menţine rolul şi poziţionarea atâta timp cât vor continua să evolueze în linie cu mediul economico-social în care se manifestă. În fapt, ar trebui să fie în avangarda schimbărilor, anticipându-le, pentru a-şi putea împlini misiunea strategică.
 
D.O.: După Arthur Page, încrederea se bazează în proporţie de 90% pe fapte şi doar 10% pe vorbe. Englezii ar zice „actions speak louder than words“, iar chinezii „talk doesn’t cook rice”. Totuşi, destul de frecvent, încrederea este tratată ca mesaj, şi mai puţin ca rezultat natural al unor comportamente şi acţiuni concrete. Cum ies liderii de azi din spirala vorbelor? Ce poate face PR-ul pentru a sprijini o schimbare de paradigmă în discursul liderilor?

C.C.: Vorba zboară dacă nu este ancorată factual, desigur. Dar pentru ca faptele – cele bune, desigur - să fie cunoscute şi să ducă în final la încredere durabilă, acestea trebuie … spuse-relatate-comunicate şi, mai ales, explicate pe înţelesul publicului. Adică liderii trebuie să aplice constant, permanent şi … convingator clasicul 5W, cu răspunsul la < why > în <loja de onoare> lângă care trebuie să aşeze şi explicaţia la < for whom>. Totodată, liderii trebuie să înveţe când să … tacă fiindcă, nu-i aşa, uneori ‘tăcerea e de aur’ şi ‘ce se taie nu se fluieră’. Şi să nu uite că ‘tonul face muzica’. Pentru toate acestea şi mult mai multe, binenţeles, trebuie să creadă şi să urmeze ce îi spune oglinda numită ‘consilierul PR’.

D.O.: Everything starts with communications because everything is communications – un dicton pe cât de frecvent pe atât de confuzant. Nu cumva perpetuăm o imagine deformată a unei industrii capabile să ‚construiască’ sau chiar să ”restaureze” încrederea în orice?

C.C.: Dar dictonul exprimă un adevăr incontestabil! Însă, de aici până la atribui industriei comunicării atributul ‘omnipotent’ e cale lungă. Revine industriei însăşi sarcina de a combate acest mit, comunicând şi acţionând corect şi responsabil. Pentru că, întotdeauna, povestea faptei este cea care prevalează, prin fapta în sine şi prin efectele ei, adică prin adevărul intrinsec. “You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you cannot fool all of the people all of the time”, ar fi spus Abraham Lincoln!

D.O.: Trăim într-o lume care a evoluat de la complicată la complexă, cu pattern-uri şi interacţiuni care se schimbă continuu şi care produc rezultate neaşteptate. Încrederea e şi ea din ce în ce mai fragilă – mai greu de dobândit, dar mult mai uşor de pierdut. Cum se modifică rolul omului de PR din acestă perspectivă?

C.C.: Omul de PR şi rolul său trebuie să se modifice în aceeaşi măsură cu vremea şi vremurile. Presupune transpiraţie şi inspiraţie plus vocaţie de … comunicator. Câţi o fac ? Nu ştiu răspunsul … Dar ştiu că foarte mulţi PR-işti care ştiu ce au de făcut încă trebuie să ducă lupte grele cu liderii organizaţiei lor pentru a-i face să înţeleagă chiar această evoluţie a lumii! Deci liderii trebuie să accepte să se schimbe şi ei în pas cu lumea, altfel e zbatere în van din partea omului de PR.

D.O.: Un gând pentru liderii de azi?

C.C.: Să îi privească pe „oamenii-de-la-PR” ca pe un alter ego, ca pe „constructorul” imaginii sale pe care însă – atenţie! - trebuie să o accepte şi să o asimileze atât în exterior cât şi în interior. Pentru că orice notă falsă în atitudine şi vorbire va fi depistată şi sancţionata că … neîncredere - mai devreme ori mai târziu, de mai multă lume ori de mai puţini …


Corneliu Cojocaru este Consilier Direcţia Comunicare, Banca Naţională a României.


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site