25042019

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Monica Jitariuc: Omul de PR trebuie să fie mai mult om şi mai puţin “de PR”

Monica Jitariuc: Omul de PR trebuie să fie mai mult om şi mai puţin “de PR”


monica_jitariucDacă până nu demult jurnaliştii erau cei care stabileau agenda şi subiectele ce urmau să fie mediatizate, în prezent bloggerii fac acelaşi lucru. Mai mult, anumite evenimente devin ştiri plecând de la bloggeri înspre mass media. Cum crezi că vor evolua lucrurile din punctul de vedere al individului care stabileşte agenda discuţiilor?


Într-adevăr, în epoca 2.0, 3.0 sau cum se mai numeşte ea, oricine are un blog, un cont de Facebook sau de Twitter este generator de ştiri. Mă feresc să spun jurnalist pentru că asta e totuşi o meserie cu nişte principii (teoretice) bine stabilite, care nu se aplică întotdeauna oricui are un cont pe o reţea de socializare. Ştiri despre un brand care a dezamăgit userul la micul dejun sau o informaţie de insight de la compania unde lucrează, o imagine de la un supermarket surprinsă pe telefonul mobil … toate astea pot deveni imediat o ştire prin simpla postare pe conturile de socializare. Cum? Păi, pe tine te urmăreşte un prieten care îţi dă retweet, care prieten are un prieten care lucrează ca realizator de ştiri la o importantă televiziune … iată materialul, iată ştirea!

Stabilirea agendei publice este obligată să ţină cont de subiectele din online, dar încă se cere validarea subiectului de către media clasice. Pentru moment, mass media considerate clasice ca TV-ul sau print-ul fac agenda publică prin faptul că ating un public mult mai mare decât online-ul. Astfel, media clasice stabilesc agenda pentru un număr mai mare de oameni, validând-o prin reach şi implicit, impact.

Individul din online nu va stabili agenda discuţiilor până nu va reuşi să facă astfel încât suficient de mulţi alţi indivizi relevanţi să preia şi să discute subiectul lansat de el; abia atunci începe să se contureze o agendă suficient de publică.

Un jurnalist a făcut la un moment dat o declaraţie care mi-a dat de gândit: "Mass media au fost inventate pentru oamenii de PR". Cum comentezi această afirmaţie în contextul expansiunii mediului online?


Mass media au fost inventate pentru oamenii normali, nu pentru oamenii de PR. Dacă erau inventate pentru oamenii de PR, ziarele aveau mult mai multe pagini, mai în culorile brandului, cu citatul complet al tuturor celor menţionaţi în articol. Şi, în plus, crezi că vreun om de PR ar fi capabil să facă acele coperţi de tabloide atât de colorate şi atât de … interesante? Deci, lăsând gluma la o parte, nu cred că mass media sunt pentru oamenii de PR, ci dimpotrivă, de multe ori parcă le fac acestora în ciudă.

În online, lucrurile devin şi mai complicate pentru că “jurnaliştii” sunt mult mai mulţi, fiecare are “ziarul”/ blogul lui cu politica editorială proprie, afinităţi specifice şi stil personalizat. Aşadar, pentru oamenii de relaţii publice mass media online sunt mult mai dificil de convins. Abordarea se cere profesionistă, umană şi, în acelaşi timp, customizată perfect publicului targetat.

De aceea, noi, oamenii de PR online ne-am format pentru a fi: content provider, community manager şi contact enabler. Practic, încercăm să integrăm cât mai bine social media în mixul de comunicare şi să fim acolo unde sunt clienţii clienţilor noştri.

În media clasice, instituţia îşi punea amprenta asupra conţinutului ştirii. În online, nu mai contează atât de mult pentru cine lucrezi, ci cine eşti. Aruncă personal branding-ul o umbră asupra conţinutului din mediul online?


Branding-ul personal este categoric un element esenţial în online. Contează enorm cine eşti ca lumea să poată crede şi retweet-ui ce spui. Tot mai mulţi bloggeri lucrează tot mai intens la branding-ul personal. Spre exemplu, până şi Chinezu (care are- în opinia mea- printre cele mai bine conturate branduri personale în online) a renunţat pe Twitter la avatar pentru a putea pune o fotografie cu el. Un gest mic pentru un blogger, un gest important pentru brandingul personal.

Credibilitatea unui blogger şi brandul lui personal se creează însă în timp, prin tot ceea ce scrie şi face respectivul blogger. Cred că esenţial este felul în care reuşeşte să scrie online, dar şi să facă lucruri în offline. Este de preferat ca aceste lucruri să fie coerente şi, în timp, să construiască profilul unui blogger în direcţia în care el îşi doreşte … sau care e cea mai profitabilă pentru el.

Care ar fi cele mai importante trei provocări cu care crezi că se confruntă în prezent omul de PR din perspectiva online-ului?


Cred că este foarte important ca omul de PR să rămână om de PR şi în perspectiva online-ului. Adică, să fie sursă credibilă de informaţie şi suport pentru cei care au nevoie de această informaţie. Mai mult:

a.    Omul de PR trebuie să fie mai mult om şi mai puţin “de PR”. Să fie (şi) mai empatic, (şi) mai uman în adresare, limbaj şi pretenţii. Bunul simţ ajută de asemenea.
b.    Capacitatea de a genera conversaţie reală, de a lansa subiecte de discuţie în online este o provocare importantă.
c.    O provocare ar fi şi aceea de a înţelege mijloacele tehnice specifice online-ului, de a le selecta pe cele potrivite pentru obiectivele de atins şi de a le folosi cu cap. Pentru că, da, nu orice brand trebuie să îşi creeze cont de Facebook.


Monica Jitariuc Soare
, specialist cu 10 ani de experienţă în marketing şi comunicare, foarte activ în zona social media şi pasionat de tot ce ţine de domeniul online. Înainte de a se alătura THE PRACTICE, Monica a coordonat activităţile de PR ale Friends Advertising, a făcut comunicare internă (Dacia, Renault, Nissan), marketing şi PR comercial (Marketing Director la Automotive Trading Services, importator Citroën), ATL (Ogilvy & Mather), PR instituţional (Ministerul Apărării Naţionale).
Interviu realizat de Rebeca Pop, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, toate drepturile rezervate.

Parteneri

 RZB nou    Lidl-Logo 4C   Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black          banca transilvania logo 2