17102019

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Universitatea din Bucureşti - o poveste de succes în social media

Universitatea din Bucureşti - o poveste de succes în social media

Pin It

raluca_moise

Universitatea din Bucureşti este tot mai activă în mediul online, utilizând diverse platforme (StartUB, TOPUB, MediaUB, AdmitereUB, Facebook, Twitter). În ce mod personalizaţi utilizarea fiecărei platforme pentru a vă adresa publicurilor d-voastră ţintă?

Realizarea platformelor web 2.0. şi a conturilor Facebook şi Twitter a fost o dimensiune esenţială în strategia de comunicare a Universităţii din Bucureşti.

Nevoia de informare a diverselor audienţe (atât interne, cât şi externe), completată cu nevoia de reprezentare a instituţiei la nivelul imaginii au constituit puncte de pornire pentru construirea unei strategii de comunicare.

Ne-am gândit că mediul online poate fi utilizat şi explorat la maxim, astfel că, în primul rând, am realizat etapa de cercetare, în urma căreia am aflat că oamenii care formează Universitatea din Bucureşti nu aveau nicio imagine clară despre ceea ce se întâmplă în Universitate şi, mai mult decât atât, instituţia nu avea o identitate clară pentru ei.

Împreună cu colegii mei, am considerat că este necesar să realizăm câte o platformă care să acopere aceste nevoi comunicaţionale pentru fiecare tip de audienţă. Astfel, ne-am gândit la următoarele dimensiuni-cheie care să se regăsească la nivelul fiecărei platforme : îmbinarea comunicării de tip intern cu cea de tip extern, conţinut original şi structurat, interactivitate între aceste platforme, relaţionarea lor prin canalele social media.

StartUB (www.startub.unibuc.ro) este o platformă ce se adresează în primul rând publicului intern: este pentru studenţi şi scoate în evidenţă cultura acestora în Universitatea din Bucureşti. StartUB este o platformă de anunţuri şi de creare de conţinut (resurse utile pentru studenţi). Conţinutul original al blogului este ipostaziat prin secţiuni de educaţie non-formală.

TOP UB (www.topub.unibuc.ro) este o revistă online pentru şi despre activitatea profesorilor şi cercetătorilor din Universitatea Bucureşti. TopUB reuneşte informaţii noi şi de interes, precum: proiecte de cercetare finalizate sau în curs de derulare, interviuri cu profesori sau cercetători, premii şi distincţii, apariţii editoriale din domenii interdisciplinare ori de mare interes pentru studenţii mai multor facultăţi, inovaţii privind învăţământul centrat pe student. Invitaţii TopUB reflectă cultura diversă a Universităţii din Bucureşti, prin iniţiativele ce menţin nivelul înalt al cercetării.

Media UB (www.media.unibuc.ro) este platforma care face trecerea către publicurile externe. Ştiri, reportaje ştiinţifice, comunicate de presă, multimedia (foto, video, audio), toate acestea se regăsesc în noua interfaţă dinamică lansată de Universitatea din Bucureşti. Prin utilizarea noilor tehnologii multimedia, rezultatele activităţii de cercetare sunt prezentate într-un format cât mai atractiv, textual şi vizual, pentru a asigura transparenţa dar şi utilitatea activităţii de cercetare a instituţiei.

AdmitereUB (www.admitere.unibuc.ro) se adresează liceenilor, prezentându-le, într-o formă adaptată lor, toată informaţia de care au nevoie ca posibili candidaţi la o facultate.

Personalizarea acestor platforme este vizibilă şi prin elementele grafice, ce respectă elementele de identitate ale instituţiei, utilizarea şi îmbinarea lor fiind una inovativă.

 

Cum evaluaţi calitativ prezenţa în mediul online a Universităţii din Bucureşti?

Feedback-ul constructiv şi pozitiv este monitorizat constant şi se concretizează prin comentarii numeroase la posturile de pe pagina Facebook a Universităţii din Bucureşti, prin reacţiile numeroase la invitaţiile adresate audienţei pentru a participa la evenimentele organizate de UB pe Facebook. Un alt tip de feedback îl constituie email-urile primite ca reacţie la procesul de comunicare bidirecţional aplicat de UB. Cel mai important tip de feedback rămâne însă interactivitatea. Profesorii şi studenţii trimit anunţuri şi articole, ca răspuns la call-urile noastre de materiale pentru secţiunile create şi participă activ la conferinţe, workshopuri sau evenimente ştiinţifice şi culturale organizate de UB.


Din aceste surse de evaluare calitativă, am observat că s-a creat o percepţie colectivă şi unitară a existenţei unei dinamici extraordinare la nivelul comunităţilor interne ale UB, aşa cum a rezultat din opiniile exprimate în emailurile primite pe adresa Biroului şi în cadrul sondajelor interne.

 

Adesea, este menţionat faptul că există un decalaj important între practică şi mediul academic. În ce măsură consideraţi că activitatea în social media a Universităţii din Bucureşti reuşeşte să schimbe această percepţie?

Universitatea din Bucureşti încurajează şi pune accentul pe componenta angajabilităţii studenţilor prin desfăşurarea de proiecte, în colaborare cu organizaţii externe din mediul privat şi instituţii de stat partenere. Prin reţeaua de platforme create, Biroul de Relaţii Publice a venit în întâmpinarea acestui obiectiv strategic instituţional, comunicând accesibil şi transparent posibilitatea studenţilor de a urma stagii de practică şi internshipuri în cadrul Universităţii şi în mediul organizaţional. Pe StartUB, am creat secţiuni care informează studenţii despre aceste oportunităţi: angajare, stagii, traininguri, voluntariat şi dezvoltare personală, alături de promovarea implicării acestora în organizaţiile studenţeşti. De asemenea, componenta angajabilităţii a fost dezvoltată la nivelul comunicării interne online prin crearea unor secţiuni special destinate acestui subiect pe platformele UB.

Astfel, pe StartUB este secţiunea intitulată Salon Angajator, unde publicăm interviuri cu reprezentanţi ai departamentelor HR ale celor mai importante companii din România, iar pe TOP UB, secţiunea Alumni de succes descrie traseul de succes al absolvenţilor Universităţii din Bucureşti.

 

Ce înseamnă pentru Universitatea din Bucureşti câştigarea Golden Award for Excellence la categoria “Social Media pentru PR” în cadrul Romanian PR Award 2010?

Premiul obţinut acest an de Biroul de Relaţii Publice al Universităţii din Bucureşti semnifică mai multe aspecte. În primul rând, este o confirmare extrem de importantă din partea reprezentanţilor mediului privat că strategia de comunicare a avut toate caracteristicile unei campanii de excelenţă: creativitate, performanţă şi coerenţă. În al doilea rând, prin acest premiu, s-a obţinut vizibilitate pentru un domeniu de aplicaţie al relaţiilor publice destul de rar întâlnit în asemenea competiţii, şi anume PR-ul educaţional.

De asemenea, faptul că Universitatea din Bucureşti a obţinut cea mai înaltă distincţie la cea mai nouă categorie a competiţiei, dar şi cea mai inovatoare, atestă calitatea excepţională a echipei a cărei implicare, înţelegere aprofundată a domeniului relaţiilor publice educaţionale şi pasiune pentru ceea ce facem ne-au ajutat în mod constant să inovăm într-un domeniu adesea prea riguros.

 

Care este cea mai valoroasă lecţie învăţată până în prezent din activitatea UB în social media?


O lecţie importantă a fost provocarea de a întâmpina nevoile complexe de comunicare ale numeroaselor audienţe interne şi externe pe canale de comunicare a căror înţelegere nu este încă, în practica relaţiilor publice, foarte vizibilă. Legat de acest aspect, cred că modelele clasice de comunicare pot fi în continuare aplicate cu succes, la nivel strategic, punctul de inovaţie putându-l constitui tehnicile utilizate.


Doctorand în antropologie culturală (Universitatea din București și Universitatea Liberă din Bruxelles), Raluca Moise este titularizată asistent universitar la Catedra de Comunicare și Relații Publice, Facultatea de Litere, Universitatea din București, în februarie 2009. Din 2006 până în prezent, este junior editor la colecția de antropologie și sociologie, editura Zetabooks. În anul universitar 2009-2010, a realizat activități de relații publice pentru Facultatea de Litere, Universitatea din București. S-a alăturat Biroului de Relații Publice în calitate de coordonator colaborator în septembrie 2009, iar activitatile sale includ: coordonarea activităților derulate de BRP, conceperea și implementarea unei strategii de relații publice a UB si derularea activităților de lobby.


Interviu realizat de Rebeca Pop, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications

 

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black