25062017

Back Eşti aici:Home Opinii Un PR între LEI De la sexgate la condamnarea cyberbullying

De la sexgate la condamnarea cyberbullying

Monica Lewinsky

M-am dus s-o văd pe Monica Lewinsky având în minte o scenă din filmul Daydream Nation în care o tânără de liceu încearcă să își seducă profesorul și îi înmânează un eseu despre Monica Lewinsky. Când tânăra trece la fapte, profesorul îi spune că știe ce încearcă să facă, Monica Lewinsky nu are cum să fie cel mai admirat pesonaj din istorie. Tânăra îi răspunde că, de fapt, a fost critică pentru că Monicăi i-a lipsit discreția. Trăia ceva minunat și n-a știut să tacă. Ei bine, chiar dacă e doar o scenă de film, e clar că Monica a incitat imaginația unei generații de tinere și a ridicat bariere în mintea altora, ca într-a mea, de exemplu, care nu mă puteam opri din a mă întreba ce ar putea să vorbească unei săli pline de publicitari și creativi cu premii nenumărate. Nici prin cap nu-mi trecea că 40 de minute mai târziu o voi aplauda în picioare împreună cu întreaga sală. Read and learn!

A vorbit despre povestea din anii ’90, la care sigur v-ați gândit cand i-ați citit numele. În acest context Monica s-a autoproclamat „pacientul 0” al cyberbullying. Și încă se consideră norocoasă că în anii ’90 nu exista Twitter sau Facebook.

Trăim într-o lume în care degetul mare are o mai mare putere asupra vieții unui om decât o avea degetul mare al Împaratului Nero în Coloseum.

Cred că fiecare dintre noi cunoaște, știe, a auzit sau a văzut impactul unei hărțuiri online. Ușurința cu care arătăm cu degetul. Ușurința cu care dăm share unui post controversat, răutacios sau acuzator. „Social media promovează o cultură a umilirii și defăimării”.

În acest context, „umilirea a devenit o marfă și umilirea publică a unei persoane o industrie”. O vedem adesea în presa de cancan sau pe platformele ce își doresc să crească repede pe spinarea unei bârfe despre o vedetă sau alta ori despre un brand sau altul. Noi, oamenii de PR, vedem cel mai bine impactul acestei culturi a batjocoririi.

Ce ne-a spus Monica este că trebuie să „consumăm știrile cu compasiune”. Să nu ne grăbim să dăm click pentru a citi un conținut defăimător. Aș continua și aș spune că nu e amuzant pentru persoana din povestea respectivă, nici pentru brand sau pentru angajații care lucrează pentru acel brand. „Click- ul este o acțiune publică, o declarație publică, un act moral. Cu fiecare click facem o alegere!” Acesta este un mesaj pe care îl iau acasăși pe care vreau să îl transmit copiilor mei, care cu siguranță vor fi mai social media addict decât suntem noi azi. Este o lecție pe catre trebuie să le-o dăm copiilor noștri, așa cum îi învățăm să nu plece cu străinii din parc.

Se pare că în online există „un deficit de compasiune” și a continuat spunând că rușinea este combătută prin empatie. A vorbit despre teoria minorității: puterea numărului mic este mare dacă este constantă și pe termen lung. Nu trebuie să fim mulți, trebuie să fim puțini, dar perseverenți. Să nu facem rating ziarelor care „vând” defăimare.  

Monica a adus și cifre concrete. Ne-a spus că defăimarea și hărțuirea (bullying) are un impact de patru ori mai mare asupra sănătății mentale a unui copil decât abuzul (child abuse).
La noi în țară Telefonul Copilului a abordat problema asta în diferite campanii și știu că ei primesc multe telefoane de la copii pe acest subiect, iar partea îngrijorătoare este că în jur de 20% dintre aceste cazuri vorbesc despre sinucidere.

Și-a încheiat discursul spunând “Oamenii fac branduri. Dacă oamenii sunt plini de compasiune, așa sunt și brand-urile. Voi ce brand vreți să fiți?”.
Dacă mă gândesc mai bine, Monica ne-a spus lucruri de bun simț, însă n-am să uit emoția cu care o sală întreagă a aplaudat-o la sfârșit. E important nu doar ce spui, ci și cum o spui, dar mai ales cine ești tu cel care spui. Să vorbești despre compasiune înseamnă să o trezești întâi de toate în cei cărora te adresezi, o audiență nu tot timpul favorabilă, cu idei preconcepute și anumite așteptări. Monica Lewinsky a predat o lecție depsre viața și social media, o lecție pe care mulți din sală nu o vor uita.


 

A relatat Ana-Maria Diceanu, GMP PR. #unPRintreLEI, #CannesLions2015

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site