22082017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Realitati si deziderate in PR Tandemul agenţie-client? Serviabili DA, servili NU

Tandemul agenţie-client? Serviabili DA, servili NU

raluca_zamfir_3

Îmi face plăcere s-o prezint pe invitata episodului XIV al serialului nostru - Raluca Zamfir, Managing Partner la RANEvents PR Agency. O veterană a breslei comunicatorilor din România, Raluca vorbeşte cu calmul profesionistului care s-a aflat pe ambele părţi ale baricadei. Discursul ei oferă idei demne de dezbatere şi reflecţii pe marginea unor subiecte actuale ale breslei. (D.O)

 



Consideraţi că industria de PR are nevoie de o restructurare a modelului tradiţional de business?


Ultimii ani au adus schimbări majore în modul în care oamenii comunică, se informează, creează comunități și relaționează cu brandurile. Dezvoltarea tehnologiei, a Internetului, a rețelelor sociale, au redesenat industria relațiilor publice în ultimii trei ani. Consumatorii își exprimă opiniile mult mai puternic prin intermediul site-urilor sociale, inclusiv creându-şi şi postându-şi propriile clipuri sau comentând împotriva practicilor organizaţionale pe care le consideră incorecte. Să nu uitam că în ultimii ani presa și-a pierdut credibilitatea, lupta dintre patronii de trusturi răsfrângându-se negativ asupra cititorilor. Criza economică a schimbat modelele de business în multe industrii....și PR-ul nu putea sa fie frumoasa adormită Smile La RANEvents noi am adoptat un model de business în concordanţă cu perioada pe care o traversăm.  

Practicienii de azi au la dispoziţie un instrumentar din ce în ce mai vast pentru a înţelege cum funcţioneză creierul uman, cum se sedimentează opţiunile şi preferinţele oamenilor, cum procesează aceştia informaţiile şi cum fac alegeri. Cât de folosite sunt aceste insight-uri în practica curentă şi ce influenţă credeţi că vor avea asupra politicii de recrutare a agenţiilor?


Informațiile ne ajută, sunt utile pentru a livra proiecte eficiente și măsurabile. Clienții știu ce vor și este de datoria noastră să le oferim soluții. Cele mai valoroase campanii de comunicare sunt cele în care soluția creativă are la bază insight-uri descoperite despre consumator și piață. Cercetarea s-a adaptat trendului și integrează în prezent metode offline, dar și online. "Călătoria" de achiziție nu mai este la fel de simplă ca în trecut, atunci când consumatorul vedea un spot, cunoaștea produsul și mergea apoi la magazin să îl cumpere.

Deşi importante pentru viitorul şi statutul industriei, cercetarea şi evaluarea par să rămână în continuare „verişoarele sărace” ale profesiei. Ce stimuli consideraţi că vor aduce mai multă cercetare şi evaluare pe agenda activităţilor de PR?


Întrebarea asta îmi stârneşte un gând cu care cochetez adesea despre comportamentul din industria aceasta. Într-o anumită măsură, deşi e un domeniu cu practici de sine stătătoare şi reguli, există un mare spaţiu de manevră care cel mai adesea creează contexte favorabile atitudinilor mimetice. Cât de bune sunt acestea, rămâne de discutat.
Comunicarea strategică presupune și cercetare și se încheie cu evaluarea. PR are nevoie de creativitate pragmatică, de propuneri care trebuie să ducă la atingerea unor obiective clare, de cele mai multe ori cu buget limitat. Și acest demers presupune cercetare și evaluare.

De la un ziar bun te aştepţi să nu se orienteze prea mult după aşteptările cititorilor. De la un consultant de PR te aştepţi să nu mimeze doar aşteptările clientului. Cât de dificil este pentru  consultanţi să iasă din zona de confort şi să prezinte clienţilor nu doar ce le place acestora să audă?


Pentru mine nu este  o misiune imposibilă. Am fost client timp de peste 10 ani și acum sunt de partea cealaltă a baricadei. Îmi este mult mai ușor. Înteleg foarte bine rolul și locul nostru în relația cu clienții. La RANEvents suntem serviabili…dar nu servili Smile Și suntem norocoși că avem în portofoliu clienți care respectă și răsplătesc efortul nostru. Nu promitem ce nu putem face, nu promitem lucruri care depind de munca și de decizia altora, nu promitem că vom genera vânzări și nici că vor avea coperta asigurată. Nu flatăm și nu încercăm să „coafăm“ realitatea pentru a-i face pe plac clientului. Pentru clienți contează expertiza, seriozitatea, proactivitatea, viteza de reacție, implicarea și creativitatea pragmatică.

Supra-ofertarea – servicii mai multe pe aceiaşi bani – o realitate care le-a permis unor agenţii să-şi menţină portofoliul de clienţi mai ales în perioada de criză - pare să-şi arate limitele şi să devină o problemă pentru industrie. Care credeţi că vor fi efectele pe termen lung ale acestei politici şi care ar fi soluţiile realiste din ambele perspective?


Nu știu ce să spun…Sunt agenții care sunt subdimensionate, au proiecte, nu refuză proiecte …dar nu au oameni îndeajuns, mai ales seniori. Să stai 14 ore în agenție nu cred că este o soluție eficientă pe termen lung. Și sunt multe agenții unde programul de lucru începe la 9 și se termină la 22 - 23. Care sunt și vor fi efectele ? Fluctuație de personal, tratarea cu superficialitate a anumitor proiecte, necunoașterea industriei în care activează clientul…

Cum se va modifica traiectoria de succes a consultanţilor din agenţii în următorii ani? Este parcursul profesional actual suficient de motivant pentru consultanţi?


PR-ul s-a schimbat și se schimbă. Și consultantul trebuie să fie cu un pas înaintea tendințelor, să anticipeze, să se reinventeze, să se specializeze în mai multe domenii aparent fără legatură cu PR-ul. Oamenii de PR vor fi nevoiţi să dobândească noi abilităţi sau să reînveţe vechile abilităţi.

Cât de etice pot fi relațiile publice practicate într-o industrie în care nu toți consultanții joacă după aceleași reguli? Rămâne etica doar o alegere individuală sau vom asista la asumarea unor standarde etice la nivel de industrie?


Asumarea unor standarde etice la nivel de industrie este, desigur, o practică de dorit. Dar e nevoie să ne uităm cu empatie la piaţă, în clipa de faţă. În  ultimii ani am avut parte și de surprize… Un specialist în relații publice trebuie să se bazeze pe un comportament etic, pentru că o persoana care nu este morală nu poate reprezenta o organizație și interesele ei opiniei publice.

Un gând pentru viitorii consultanţi?


Nu neglijaţi să vă dezvoltaţi cultura generală pentru că nu ştiţi niciodată când vă ajută o cultură solidă!



Interviu realizat de Dana Oancea. Ianuarie 2014. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.
Serial - Realităţi şi deziderate în PR

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site