09042020

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Londra, importanţa social media pentru branduri şi indicatorii de performanţă. De vorbă cu Stephen Davies

Londra, importanţa social media pentru branduri şi indicatorii de performanţă. De vorbă cu Stephen Davies

Pin It
stephen_davies

Într-un articol recent, Alastair Campbell afirma că Londra este capitala PR a lumii, locul de bază al managementului reputaţional. Observaţi anumite tendinţe în PR care încep să se extindă tot mai mult din Londra?


Da, aşa cred. Alastair Campbell s-a referit la acest lucru în Financial Times în sensul că Londra a devenit un loc unde îţi poţi "spăla" reputaţia. Şi este probabil adevărat într-o oarecare măsură, în condiţiile în care sunt multe agenţii din Londra care pot fi convinse cu uşurinţă să lucreze pentru un "anumit" individ. Dar dacă toată lumea are dreptul la un avocat, de ce nu ar avea dreptul şi la o persoană de PR? Dacă oricine are dreptul să fie reprezentat într-un tribunal, atunci toată lumea este îndreptăţită să fie reprezentată în tribunalul opiniei publice. Dintr-un punct de vedere internaţional, da, multe campanii internaţionale sunt coordonate din Londra, mai ales cele europene, din Orientul Mijlociu sau Africa. Da, se poate spune că Londra stabileşte trenduri în anumite industrii şi da, cred că lucrurile se vor răspândi.

Cât de importante sunt social media în mixul de marketing şi care este input-ul specific adus brandului de pe urma acestora?


Social media sunt foarte importante pentru anumite branduri, în timp ce pentru altele nu sunt atât de importante. Da, ele schimbă felul în care oamenii comunică, schimbă felul în care funcţionează PR-ul tradiţional. În acelaşi timp, există anumite industrii în care social media nu s-au descurcat atât de bine. Şi totuşi a existat un timp când profesioniştii din industrie nu au vrut să se adapteze la social media. Dar în decursul ultimilor ani, cifrele se repetă, şi tot cresc, devin mai importante, social media s-au impus şi nu vor pleca nicăieri. Deci, au devenit mai importante în decursul ultimilor ani iar în viitor vor fi chiar mai importante.

Care este input-ul specific adus brandului în ceea ce priveşte rezultatul?


Depinde în primul rând de rezultate, de obiectivele respectivului brand. Poate potenţa comunicarea, poate creşte reputaţia şi având în vedere cazurile pe care le vedem recent poate afecta direcţia strategică, creşte vânzările, creşte atenţia clienţilor, îmbunătăţi serviciile pentru clienţi, deci poate afecta o serie de faţete diverse ale afacerii.

Ar trebui clienţii să introducă social media în mixul de marketing?


Da, absolut. Integrarea nu este dificilă, dacă ai oamenii potriviţi care îşi fac slujba cum trebuie şi dacă incluzi o strategie în planul tău. Integrarea se face şi ar trebui făcută încă înainte de social media, se face alături de eforturile de PR, publicitate şi marketing. Integrarea în social media este doar un singur element din mixul de marketing mai larg. Deci da, ar trebui făcută. Este dificil? Nu.

Cred că provocarea pe care social media o ridică este faptul că nu afectează doar mixul de marketing, afectează elementele afacerii ca de exemplu resursele umane, serviciul pentru clienţi. Aici social media reprezintă o provocare. Dar este vorba mai degrabă de a depăşi aceste provocări prin experienţă şi experimentare.

Care este raportul de forţe dintre rezultatele social media şi cele de business şi cum anume se interconectează acestea?


În absenţa componentei de social media trebuie să faci presupuneri legate de toate formele de măsurare ale impactului cumpărat. Deci cred că elementul cheie este să stabileşti benchmark-uri înainte de a întreprinde orice iniţiative de social media. Trebuie să observi unde este clientul tău actual, unde se află vânzările tale şi să monitorizezi tot timpul de-a lungul tuturor iniţiativelor tale de social media şi ale celor generale de marketing. Să spunem că în iulie ai făcut o ofertă pe Facebook unui anume cititor; dacă înregistrările tale vor creşte în perioada respectivă, presupui că are ceva de-a face cu acest lucru, bineînţeles pentru că urmăreşti evoluţia în timp.

Cred că sunteţi familiarizat cu câteva dintre punctele care s-au dezbătut anul trecut la European Summit of Measurement. Cum vedeţi viitorul Advertising Value Equivalency (AVE)?


Cred în AVE? Nu. Dacă îl văd ca pe o măsură economică pe care unele afaceri o cer? Da. Pe de o parte ai oamenii de PR care spun: da, ştiu că este controversat, dar în acelaşi timp clientul îmi spune - pune-mi un indicator financiar pe asta. Deci, dacă asta este singura modalitate în care pot corela un indicator financiar, atunci o vor face.

Deci aceasta este singura modalitate în acest moment?


Da. Totul este bine şi frumos, însă ar trebui să-ţi educi clientul, să îl înveţi despre asta. Însă unii clienţi nu vor să asculte, iar alţii spun că vor doar un indicator economic. Deci, AVE nu este ceva extraordinar, există o mare dezbatere legată de AVE, iar pe de altă parte unii nu admit că folosesc acest indicator, chiar dacă o fac. Totuşi cred că vor continua să îl folosească pentru mult timp în viitor.

Credeţi că acest proces se va schimba la un moment dat?


Posibil. Când clienţii vor înceta să mai ceară o măsură financiară, atunci probabil nu vom mai folosi AVE.

Katie Paine a spus "Dacă nu poţi măsura un lucru înseamnă că nu îl poţi controla!" Ce părere aveţi?

 

Dacă a spus-o Katie Paine, sunt sigur că este adevărat. Nu poţi măsura, nu poţi controla. Oricum nu poţi controla totul în social media. Deşi este posibil şi capabil să măsori, asta nu înseamnă că poţi şi controla.
Să revenim însă la ce spuneam mai devreme, anume să stabileşti benchmark-uri pentru a fi capabil să îl măsori. Deci trebuie să verifici unde te afli, sau să verifici cât de mult trafic generezi cu site-ul tău în decursul timpului. Referitor la ceea ce a spus Katie, dacă nu ştii ce măsori, cum ştii că are succes? Stabileşte-ţi de la început indicatorii de performanţă, stabileşte obiectivele spunând ce vrei exact să atingi şi cum ajungi acolo şi măsoară totul la sfârşit.

Prea multe canale de comunicare online disponibile, prea multe voci, prea multă informaţie ce trebuie conştientizată şi procesată. Cât de mare este impactul pentru un brand şi merită să canalizezi  toate acestea?


Nu, nu cred că ar trebui să foloseşti fiecare instrument de social media sau să intrii în dialog cu fiecare blogger din industria ta. Este vorba de stabilirea anumitor criterii şi să evaluezi ce va merge şi ce nu. Exista o perioadă când omologii vorbeau despre bloggeri şi toată lumea era importantă, chiar dacă aveau doi cititori, dintre care unul era propria mamă, tot erau importanţi. Nu, aceia nu sunt atât de importanţi. Un blogger care scrie de ani buni are trafic mare şi este cunoscut în industrie, acela e important. El sau ea sunt importanţi. Este doar vorba de a îţi defini unde găseşti audienţa şi care sunt canalele potrivite pentru a ajunge la ea.


Stephen Davies este în prezent consultant la propria agenţie de PR online, 3WPR, dar şi consultant independent pe social media. Din portofoliul lui fac parte campanii de PR online şi social media pentru companii naţionale şi multinaţionale, cât şi proiecte realizate pentru agenţii de marketing sau companii prezente în indexul FTSE 100. Este un speaker frecvent pe topicuri adiacente comunicării online la evenimente autohtone şi internaţionale, precum şi invitat în cadrul universităţilor britanice. A jucat un rol important în dezvoltarea şi introducerea primei platforme din Europa destinată comunicatelor de presă social media. Totodată, a fost inclus în PR Week PowerBook 2009 şi 2010, care include cei mai influenţi oameni de PR din Mare Britanie.
Din 2005 scrie pe blogul său - www.stedavies.com.

Interviu realizat de Florina Baciu, Editor PR Romania.

Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black