18072019

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare de criza Crizele sunt oportunitati

Crizele sunt oportunitati

Pin It
thomas_achelisDe curand am fost in China si am putut vedea cum prin "Criza" si "Oportunitate" se poate intelege acelasi lucru. Acesta este un mod de gandire ...
Cu sprijinul televiziunii, internetului si altor mijloace media, stirile se raspandesc mult mai repede, chiar si cele neplacute. Pe de alta parte, potentialul de criza nu a fost niciodata mai mare ca in zilele noastre.

Contextul social actual din Romania da impresia ca anumiti politicieni nu au auzit niciodata de "managementul crizelor" sau de "comunicarea de criza". Cum este posibil sa negi anumite fapte care sunt inregistrate in arhive, chiar daca aceste arhive au fost create cu mult timp in urma, intr-o alta guvernare?

Acum criza apare.

Chiar daca nu este aceeasi situatie, cand politicianul german Klaus Wowereit din Partidul Social Democrat SPD si-a manifestat intentia de a candida pentru functia de primar al Berlinului a fost nevoie sa dea o declaratie in presa. A spus: "Sunt homosexual – si acesta este un lucru bun!" Opinia publica a fost contrariata la inceput, dar momentul socului a trecut rapid. Nici un jurnalist nu-l mai poate condamna azi. Daca n-ar fi facut aceasta declaratie la bun inceput, ar fi creat o situatie de criza mai tarziu. Cam asta inseamna anticiparea unui potential de criza.

Dar ce este o criza? Nu este acelasi lucru cu o problema. Criza te afecteaza profund, atat pe tine cat si compania ta, sau chiar industria. Criza poate avea un efect pe termen scurt, dar se poate perpetua si in viitor. Crizele alimenteaza pierderea increderii, dauneaza imaginii, pot contribui la scaderea cotei de piata si al pretului actiunilor.

Asadar, daca apare o criza, esti obligat sa actionezi. Sa ignori problema nu ajuta. Declaratiile nu sunt suficiente. Este important sa-ti asumi responsabilitatea si sa actionezi. Autorul elveţian Max Frisch spunea: "O criza poate fi o situatie productiva, daca indepartezi ideea de catastrofa."

Intorcandu-ne la cultura chineza, criza reprezinta o sansa de schimbare. In culturile vestice termenul de "criza" este asociat de cele mai multe ori ideilor negativiste. Insa, o criza devine o catastrofa, numai daca apare pe nepregatite. Daca este vazuta ca o parte a normalitatii, criza se transforma intr-o ocazie de innoire si schimbare.

Asa cum vedem in Romania, situatiile de criza nu apar numai in companii, ci si in organizatii, asociatii, comunitati si politica, aici dimensiunea acestora fiind mult mai complexa. Una din cele mai importante caracteristici ale unei crize este faptul ca este de interes pentru opinia publica. De aceea, orice tip de criza se poate transforma intr-o criza jurnalistica, mediatica.

Ce inseamna media? In primul rand, societati comerciale. Asta inseamna ca vestile proaste pentru tine, sunt vesti bune pentru ele. Catastrofe, dezastre, moarte, teama, soc, greva etc, sunt adevarate "bestsellere".

Tinand cont de toate acestea, nu inteleg de ce doar cateva companii au planuri pentru situatii de criza. Si chiar daca acestea detin astfel de planuri:

• cine stie unde este acest plan?
• este planul de criza actualizat, ca si lista de persoane care trebuie informate?
• l-a mai verificat cineva de la ultimul training de criza?
• este pus la punct un sistem pentru ca informatia sa circule rapid in companie?
• echipele operationala si de vanzari sunt constiente de riscurile potentiale si cum/cand sa emita alerte?
• sunt toate conditiile clare pentru toate persoanele implicate in ceea ce priveste procedura de criza?
• exista o echipa de criza pentru fiecare unitate de productie?

Acestea sunt doar cateva intrebari, insa arata cat de important este acest subiect. Protectia in timpul crizelor si managementul crizei intra in atributia managementului si nu pot fi delegate. Asadar, necesita atentie maxima.

Si amintiti-va ce spunea Napoleon Bonaparte: "Patru ziare ostile sunt de mai temut decat o mie de baionete."


Thomas Achelis este membru in board-ul Asociatiei Internationale de Relatii Publice (IPRA), membru al Institutului Britanic de PR (Charted Institute of Public Relations), membru de onoare al Asociatiilor de PR din Romania si Rusia si co-fondatorul Institutului pentru Calitate in Relatii Publice (IQPR). In perioada 1995-2006, Thomas Achelis a detinut functia de Presedinte al Confederatiei Europene de Relatii Publice (CERP) - organizatie care reuneste 25 de asociatii europene de PR.

In 2003 a infiintat la Bucuresti fundatia romana "Forum for International Communications" si a initiat competitia natională "Romanian Public Relations Award".

A absolvit facultatea de film si televiziune din München si activeaza in PR de peste 30 de ani.
Copyright 2007 Forum for International Communications
Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black