28062017

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Andreea Pană, eMAG: Millennials ne provoacă să ieşim din tipare şi să comunicăm mai deschis, mai transparent, mai uman

Andreea Pană, eMAG: Millennials ne provoacă să ieşim din tipare şi să comunicăm mai deschis, mai transparent, mai uman

Andreea PanaContinuăm seria dialogurilor cu profesioniştii de comunicare internă. Astăzi, episodul 9 alături de Andreea Pană, Internal Communications Consultant la eMAG.

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Comunicarea internă este strâns legată de specificul business-ului din care face parte. Mai mult decât în orice altă industrie, într-o companie de tehnologie este esenţial să te mişti rapid şi să inovezi continuu. Suntem atenţi la publicurile interne şi învăţăm experimentând, căutam mereu idei out-of-the-box care să răspundă nevoilor lor şi să păstreze engagement-ul. Mai mult decât a comunica spre angajaţi, le oferim contextul pentru a se exprima, pentru a-şi împărtăşi feedback-ul şi cunoştinţele. Angajaţii sunt noii comunicatori. Nu mai este o comunicare unidirecţională, mesajele vin din orice parte a organizaţiei. Angajaţii caută mereu resurse noi, se documentează pe cont propriu, iar noi venim în ajutorul lor construind cadrele în care să fie auziţi.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

Inovarea este un must. Gândim mereu programe noi pentru angajaţi, dar nu ignorăm nici instrumentele clasice şi abordăm publicurile targetat. De exemplu, trimitem newslettere specializate: un newsletter dedicat ştirilor organizaţionale, dar şi unul de e-commerce şi tehnologie pentru păstra echipele la curent cu ce se întâmplă în piaţă.
Pentru comunitatea noastră IT, cu nevoi foarte specifice, avem un mix dedicat. Ei şi-au dorit să îşi poată împărtăşi cunoştinţele şi totodată să înveţe de la colegii lor. Aşadar, am creat un blog tehnic unde pot scrie despre proiectele la care lucrează şi tehnologiile pe care le folosesc, organizăm întâlniri recurente în care vorbesc despre trenduri, soluţii, avem evenimente interne dedicate lor (tip hackathon).
Recent, am lansat un program prin care facilităm crearea unor comunităţi interne în jurul unei pasiuni comune. Astfel încurajăm dialogul, interacţiunea.
Inovarea îşi pierde însă din valoare fără procesul de evaluare. Măsuram impactul activităţilor noastre şi folosim datele pentru a le modela după cerinţele publicului.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

Agilitatea este parte din ADN-ul comunicatorului. Cum ar putea fi altfel? Principalele noastre repere, organizaţia şi publicul, sunt într-o continuă schimbare. Este esenţial să fim cu un pas înainte, să anticipăm schimbarea şi să oferim soluţii adaptate. Pentru a face asta suntem mereu conectaţi la ce se întâmplă în jur, în organzaţie şi în afara ei.

Când faci parte dintr-o companie de tehnologie devine şi mai clar cât de importantă este  agilitatea şi avantajul competitiv pe care îl oferă. Echipele tehnice folosesc cu succes metoda de lucru agile de multă vreme, şi poate fi preluată cu rezultate excelente în orice zonă a business-ului. In comunicarea internă asta se traduce printr-o mai mare flexibilitate în planificare şi secvenţialitate în comunicare. Să lucrezi la un proiect un an şi apoi să îl lansezi sperând că va fi bine primit este un pariu foarte riscant. Dacă îl abordezi secvenţial, iar după fiecare etapă colectezi şi integrezi feedback-ul, proiectul în forma sa finală va include perspectiva publicului care se va simţi implicat şi îl va accepta mult mai uşor.  

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Oricât de inovatoare am vedea Comunicarea Internă, ea şi-a format, ca orice altă disciplină, nişte tipare. Millennials ne provoacă să ieşim din aceste tipare şi să comunicăm mai deschis, mai transparent, mai uman. Cred ca millennials nu se identifică cu valorile organizaţiei dacă ele sunt doar declarative. Se identifică în schimb cu valorile trăite şi vizibile în orice acţiune a organizaţiei. Dacă le spunem că oamenii contează, trebuie să vadă asta, să îi ascultăm şi să le oferim ce au nevoie pentru a fi performanţi. Iar odată ce cred în organizaţie îşi vor folosi toate resursele şi vor lucra cu pasiune, contribuind la succesul ei. Este adevărat că ei au nevoie de mai multă atenţie, îşi doresc să fie în dialog cu organizaţia, iar rolul nostru este să le facilităm acest dialog.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Comunică onest şi ţine-ţi promisiunile. Dacă ne dorim o cultură organizaţională sănătoasă, nu ne permitem să procedăm altfel. Publicul va sancţiona abaterile. Construim încrederea pas cu pas şi este esenţial ca acţiunile să fie pe măsura promisiunilor. Una dintre valorile noastre este onestitatea, promovăm autenticitatea şi comunicarea deschisă, şi tot ce facem este cu acest lucru în minte. Chiar şi atunci când nu avem rezultatele pe care le-am dorit, comunicăm sincer, iar oamenii simt şi apreciază asta. Consolidează sentimentul de echipă, sentimentul că “we’re in this together”.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Este important să ştie că este un domeniu foarte dinamic care este strâs legat de business. In funcţie de specificul organizaţiei, comunicarea internă se confruntă cu alte realităţi, iar comunicatorii trebuie să fie mereu atenţi la nevoile companiei, la publicul lor şi să acţioneze rapid.
Să nu le fie teamă de provocări, comunicarea internă le va oferi multe, pentru că la finalul fiecărui proiect vor fi învăţat cel puţin un lucru nou. Comunicarea Internă, dacă este făcută cum trebuie, nu te lasă să te plictiseşti nicio zi.  


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site