14082020

Back Eşti aici:Home Articole Reputatie si Incredere Variabilele reputaţiei corporatiste

Variabilele reputaţiei corporatiste

Index articole

 

De ce este importantă o bună reputaţie

Reputaţia reprezintă un activ imaterial esenţial al organizaţiei şi reprezintă o armă împotriva concurenţei. Reputaţiile solide pun beţe în roate concurenţei şi asigură ROI, pentru că sunt greu de imitat (Caves&Porter, 1977). O reputaţie corporativă solidă indică faptul că produsele şi serviciile acelei corporaţii sunt de bună calitate (CarmeliTishler, 2005), şi că organizaţia este responsabilă şi îşi va trata bine clienţii.

Mai mult decât atât, activele imateriale sunt foarte importante pentru obţinerea unui avantaj competitiv (Ambrosini&Bowman, 2001), pentru că au valoare mare, sunt mai rar întâlnite, sunt fie prea greu, fie prea scump de imitat, de substituit sau de transferat (Barnez, 1991; Dierickx&Cool, 1989, Peteraf, 1993; Roberts&Dowling, 2002). În general, se poate argumenta  că natura imaterială a reputaţiei, raritatea şi complexitatea ei socială o fac greu de imitat, ceea ce înseamnă că ea poate juca un rol foarte important în determinarea diferenţelor de performanţă între organizaţii (Barney, 1991, Peteraf, 1993). Piaţa de valori organizaţională a trecut de la bunuri materiale la bunuri imateriale. Conform unui studiu realizat de Cap Gemini Ernst&Young (2003), între 80-85% din valoarea de piaţă a S&P500 a fost compusă din bunuri imateriale, versus 15% bunuri materiale.

În managementul financiar se acceptă ideea că reputaţia organizaţională reprezintă un activ imaterial (Barnez, 1991; Ferguson et al, 2000; Fombrun et al, 1990; Fombrun, 1996; Aqueveque&Ravasi, 2006). Urmând această perspectivă, reputaţia reprezintă o resursă imaterială complexă din punct de vedere social, care este non-transferabilă şi extrem de valoroasă, şi în a cărei formare trecutul organizaţional joacă un rol esenţial (Mahon, 2002). Astfel, s-a dovedit că reputaţia contribuie la formarea unor diferenţe clare de performanţă (Carmeli&Tishler, 2004; Roberts&Dowling, 2002). Această perspectivă asupra reputaţiei organizaţionale indică faptul că reputaţia este un rezultat al interacţiunilor şi experienţelor stakeholderilor de-a lungul timpului.

O serie de autori au demonstrat că o reputaţie organizaţională bună are valoare strategică (Dierickx&Cool, 1989; Rumelt, 1987; Weigelt&Camerer, 1988; Roberts& Dowling, 2002; Dowling, 2004; Aqueveque, 2005). Freeman (1984) sugerează că stakeholderii adună informaţii despre comportamentul organizaţiei şi asta îi ajută să determine scopul şi valorile acesteia. Wartic (1992) ajunge la următoarea concluzie în urma cercetărilor sale: chiar şi atunci când stakeholderii se confruntă cu informaţii negative, percepţiile lor se schimbă foarte greu.

Parteneri

 Logo Vodafone       BT Logo Aliniat Central               logo oxygen site