19032024

Cătălina Rousseau: Ca să pastrăm o direcție ascendentă în industrie, trebuie să agreăm unanim criteriul competenței

Pin It

Catalina Rousseau 2

Percepția mea este că mulți dintre absolvenții ultimilor ani, despre care se presupune că ar dori să își construiască o carieră în PR, suferă de indecizie, sau aspiră mult prea devreme, la avantaje financiare peste nivelul lor de competență, ei fiind începători - Cătălina Rousseau, President & CEO BDR Associates, în dezbaterea PR Romania despre piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

Percepția mea este că mulți dintre absolvenții ultimilor ani, despre care se presupune că ar dori să își construiască o carieră în PR, suferă de indecizie, sau aspiră mult prea devreme, la avantaje financiare peste nivelul lor de competență, ei fiind începători. Fenomenul s-ar explica fie prin lipsa unei practici adecvate, sub formă de internhip, care le-ar permite să înțeleagă în profunzime, și pe parcursul studiilor, cât efort implică evoluția profesională către vârf, fie pentru că se supraevaluează ca potențial, acesta fiind, din câte am observat, un „trend’ în care se înscriu mulți nou intrati pe piața muncii, indiferent de industrie. Noi avem o echipă stabilă, din fericire, care s-a consolidat de-a lungul anilor, în mod armonios și într-un puternic spirit de echipă destul de rar întâlnit în lumea de azi. Totuși se ivesc situații care determină nevoia de extindere a resurselor umane ale agenției, fie pentru că apar proiecte pe piețe externe, fie că intervin situații personale în viața unora, care impun o perioadă mai lungă de absență de la lucru. În asemenea situații a fost greu pentru noi să găsim soluții de înlocuire la același nivel, fie și temporar, sau project-based. Aproape că am încheiat un proces de recrutare început prin iunie 2021, deja am extins echipa cu doi consultanți senior, de excepție, și încă mai intervievăm, în prezent, pentru poziții precum project executive, project assistant sau copywriter. Ideea mea personală este că ar trebui să existe o mult mai strânsă legătura între mediul academic și industrie, poate o colaborare formalizată printr-un acord semnat, prin reprezentare, de către cele două părți, care să permită viitorilor profesioniști acum în formare teoretică să înțeleagă două lucuri esențiale. Primul ar fi că o carieră în PR înseamnă un efort considerabil și mult training, ce poate fi comparat cu cel al alpinistului care urcă un munte, fiind expus mereu la situații neașteptate, pe care trebuie să le rezolve în siguranță. Al doilea, de egală importanță, este faptul că există oportunități profesionale excepționale, acasă, în România, și deci nu au nevoie să cutreiere prin lume, căutând un job pe termen lung, în altă parte. Faptul că noi primim în agenție cereri de internship din partea unor studenți străini, majoritatea prin Erasmus, confirmă această stare de fapt. Industria PR-ului din România este percepută pretutindeni, ca fiind una din cele mai creative și mai performante din lume și aud mereu asta de la colegii mei din diverse țări, cu care mă întâlnesc frecvent, în juriile competițiilor internaționale în comunicare strategică și PR. Iar ca industrie, ca să pastrăm o direcție ascendentă, trebuie să agreăm unamim criteriul competenței.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

Telemunca, depășirea constantă a orelor de program, întețirea solicitărilor din partea clienților sunt cele trei tendințe majore constatate de noi, pe lângă alte modificări intervenite, în efortul de adaptare la noua situație. Relația angajat-angajator s-a consolidat foarte mult din perspectiva umană și profesională, dar a devenit extrem de săracă în privința socializării de altădată, de care aveam cu toții parte la birou. Au dispărut momentele de mare bucurie trăite împreună, la diverse aniversări de exemplu, sau surprizele pe care obișnuiam să ni le facem reciproc, glumele, trăsnăile și hohotele de râs, toate devenite o amintire, timpuri trecute către care privim nostalgic. Acum, în loc să ne adunăm și să împărțim o prăjitură, trimitem un tort sau flori, prin curier.... a dispărut emoția colectivă, bucuria în echipă. În rest, muncim mult mai mult ca înainte, s-a dublat sau poate triplat și timpul petrecut în fața ecranului, din cauza nesfârșitelor video -call-uri zilnice, fie interne, fie cu clienții. Acest nou modus operandi aduce multă consistență în proiecte, dar și o epuizare să spunem, de tip nou.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă?   

Cum am explicat mai sus, ne-am adaptat, flexibilizat, reinventat, dar, ca echipă ne e dor de vremurile ante-pandemice. Unii dintre noi au revenit la birou cu titlul de permanență, însă… cu masca pe față…Este o barieră pe care o vrem îndepărtată și uitată, într-un viitor cât mai apropiat.  Sperăm, ca toată lumea, că aceste vremuri incerte vor fi depășite. Dar pentru asta trebuie să înțelegem cu toții că trebuie să contribuim în mod responsabil, pentru ca viața în agenție să redevină ce a fost, si să ne regăsim la birou, în deplină siguranță, pe termen foarte lung.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Noi am fost puțin expuși vreunei grabe, care să ne afecteze vreo construcție în comunicare, cu excepția unor solicitări ad-hoc, sau a unor inerente situații de criză. Dar și pentru asemenea momente se presupune că există un plan, pe care agenția l-a agreat și validat deja cu clientul, el urmând doar a fi activat, la nevoie. Fiind specializați în comunicare strategică, noi punem o bază oricărui exercițiu de comunicare, pe care construim apoi, temeinic. Vorbim despre strategie și despre planificare. Le alocăm un timp rezonabil, care să nu afecteze termenele clientului. Avem urgențe? Atunci extindem echipa pe proiect, sporim resursele și mulțumim astfel, clientul. Din experiența noastră, strategia este un must pentru a livra rezultatul cu succes. Ești bun strateg, descurci orice situație cu soluții inovatoare, out of the box uneori, dar ele trebuie să fie viabile. Graba trebuie să fie rezolvată strategic și în  mod planificat.

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

Viitorul este, de fapt, impredictibil. Altfel... ce ne-am mai plictisi, indiferent de profesie 😊 Un pronostic personal, pentru industrie este că nimic nu va mai fi ca înainte de pandemie și că noua ordine, atât în antreprenoriatul în comunicare, cât și în profesie va fi sub sloganul:  reinventează și reinventează-te! Ceea ce mă determină să mai rămân un timp, în breaslă. Garantez că va fi provocator de frumos!

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP