28032024

Back Eşti aici:Home Articole Masurare si Evaluare in PR Cercetare pentru planificarea şi evaluarea campaniilor de relaţii publice

Cercetare pentru planificarea şi evaluarea campaniilor de relaţii publice - Cercetarea calitativa

Index articole

Cercetarea calitativă

Cele mai frecvente metodologii folosite în cercetarea cantitativă sunt focus grupurile şi interviurile în adâncime. Focus grupurile sunt o tehnică de cercetare prin explorare, în care un grup de 8 – 12 indivizi, supravegheat de un moderator avizat, este încurajat să discute liber şi să îşi expună sentimentele, opiniile, problemele şi nemulţumirile faţă de un anumit subiect. Această metodă este ideală pentru brainstorming, şedinţele de creaţie şi testarea conceptelor.

Interviurile în profunzime au un format experimental, deschis, foarte puţin structurat, fiind realizate de cele mai multe ori faţă în faţă sau prin telefon. Respondenţii sunt încurajaţi să se exprime liber, dând detalii despre subiectul în discuţie.

Există şi alte metode de cercetare calitativă care, deşi sunt mai puţin cunoscute şi folosite, se dovedesc a fi utile în colectarea informaţiilor. Printre acestea sunt studiile preferinţelor (convenience poll), cercetările etnografice şi anchetele.

Studiile preferinţelor sunt cercetări cu o probabilitate scăzută, ce iau în considerare doar acele elemente particulare înregistrate în momente particulare în locuri particulare. Astfel de tehnici sunt considerate a fi hazardate, nestandardizate şi superficiale. Specialiştii privesc poll-urile drept metode nefundamentate ştiinţific şi lipsite de credibilitate, producând rezultate care nu pot generalizate. Cu toate acestea, există momente în cercetarea în PR când astfel de sondaje se pot dovedi utile. Este vorba de acele situaţii în care se doreşte o apreciere rapidă a opiniei publice, a impresiilor şi sentimentelor indivizilor faţă de o anumită problemă, cazuri în care rezultatele obţinute sunt recunoscute a fi provizorii.

Cercetările etnografice folosesc instrumente şi tehnici specifice antropologiei culturale şi sociologiei. Acestea au drept scop o mai bună înţelegere a felului în care indivizii şi grupurile funcţionează în mediile lor specifice. Adesea, cercetările etnografice sunt realizate de echipe cu cercetători experimentaţi şi imparţiali, care se integrează în mediul social cercetat, trăind efectiv alături de comunitatea studiată. În astfel de cercetări se apelează la o serie de tehnici folosite în combinaţie, precum observaţia, participarea, jocurile de rol, menite să ofere perspectiva culturii locale.

Ca exemplu, o universitate care avea un număr scăzut de studenţi a folosit tehnica etnografică a jocurilor de rol pentru a înţelege de ce studenţii preferă alte universităţi. Un cercetător a apelat la fiica sa, elevă de liceu, care a jucat rolul studentului în căutarea unei universităţi la care să se înscrie. Aceasta a scris o scrisoare pe care a trimis-o în aceeaşi zi la universitatea respectivă şi la alte 10 universităţi concurente, solicitând detalii privind înscrierea şi alte materiale suplimentare. Răspunsurile celor 11 universităţi au fost monitorizate şi analizate cu atenţie pentru a putea concluziona asupra felului în care universităţile răspund solicitărilor unor potenţiali studenţi.

Ancheta este o analiză sistematică a solicitărilor pe care o organizaţie le poate primi de la categoriile de public ţintă cu care comunică frecvent. Această metodă foloseşte analiza de conţinut, interviurile prin telefon, e-mail şi Internet. În cazul unei companii, de pildă, se pot dovedi utile interviurile informale cu acele persoane care contactează oficiali ai companiei pentru a solicita informaţii privind activitatea sau produsele acesteia. Deşi persoanele care contactează voluntar o companie pentru a solicita informaţii nu pot constitui un eşantion reprezentativ, acestea reprezintă o sursă utilă pentru cercetarea calitativă a grupurilor ţintă ale organizaţiei respective.

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP