19032024

Simona Constănceanu, Profil Communication 4.0: Proiectele devin noul normal, de unde și cererea de expertiză crește

Pin It

Simo Constanceanu

Pentru multe agenții de PR, spațiile de birouri au devenit un cost semnificat mai degrabă decât o investiție. Totuși, PR-ul este despre interacțiune între oameni, a avea în continuare interacțiune umană este vital pentru a putea fi creativi și a genera „acele”campanii care contează. Trecerea către modelul virtual nu va fi făcută complet în industria asta. Agențiile își vor menține spațiul de birou, dar vor regândi modul în care vor folosi aceste birouri care devin mai degrabă spații de co-working, brainstorming, întâlniri decât spațiu efectiv de lucru – Simona Constănceanu, Senior Communication Consultant la Profil Communication 4.0, în dosarul PR România desprea piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

PR-ul și-a schimbat „tactica” din cauza pandemiei, de exemplu „virtualul” a înlocuit experiența live. Lumea evoluează și odată cu ea apare și întrebarea: Oare globalizarea și dezvoltarea tehnologiilor digitale ar putea pune în pericol PR-ul ca business? Mai este oare nevoie de PR în lumea nouă/ în era nouă? Consider că este în continuare nevoie de PR, dar într-o altă formă.

Așadar, la ce ne putem aștepta de la viitorul PR-ului:

Dezvoltarea tehnologiilor digitale

Consumatorii s-au mutat online, deci și PR-ul urmează aceeași tendință. O concentrare mai mare pe conținut online. Specialiștii în PR se concentrează acum pe diversele platforme online pentru a crea legaturi cu media acolo. De asemenea, se schimbă și abordarea PR-ului care trece din dezvoltarea de conținut în crearea de relații (legături) în timp real, pentru că tehnologia digitală permite asta.

Accent pe conținutul vizual

PR-ul va fi tot mai mult asociat cu conținutul vizual. Conținutul a devenit scurt și condensat, și nu doar textele s-au scurtat, dar acum bătălia se dă pe imagini, video-uri, GIF-uri care se alatură textului. Specialiștii în PR trebuie să țină pasul cu tendințele, viralizarea fiind una dintre acestea.

Profesioniștii adevărați se disting!

Va trebuie să ținem cont de atâtea aspecte noi ale business-ului de PR, încât doar cei cu adevarat profesioniști vor mai rezista. O abordare care nu pune suficientă pasiune și efort în această profesie nu mai contează. Nu mai este loc pentru jumatăți de măsură, un om de PR de succes va fi acela care va fi foarte specializat pe o nișă și competiția se va da în zona specializării.

Crearea de legături cu sens  

Specialiștii în PR realizează conexiuni în numele clienților lor. De acum încolo aceste legături trebuie să aibă sens, în acceptiunea profundă a termenului; adica bazate pe un scop de ambele părți.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

În cartea sa proaspăt scoasă din tipar‚ ”Employer branding 100%”, Doru Șupeală instrumentează și documentează fix aceste tendințe și evoluția modus operandi de aici încolo. El spune că „o cultură a muncii antrenantă și un mediu de lucru prietenos dublat de autonomie, libertatea inițiativei și colaborare, și susținut de canale și instrumente de comunicare puse la dispoziție de organizații” este cheia.

Munca valoroasă a zilelor noastre este aceea în care contribuția individuală personalizată și autonomă este îmbrățișată de angajatori. Un raport de muncă în care individul își stabilește singur ritmul, stilul, conținutul și etapele muncii în funcție de priceperea, exercițiul, educația, experiența, ideile și obiectivele sale. Iar generațiile tinere vor refuza tot mai mult rutina și vor dori să lucreze cu organizații și medii care sunt mereu provocatoare, dinamice, interesante, pline de noutate, interacțiune, colaborare și creativitate.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă?  

Echipa înseamnă astăzi „economia” lucrătorilor independenți de oriunde de pe glob: echipe de lucru din gig economy (contractori independenți, consultanți, freelanceri). Așadar apar tot mai mulți freelanceri, oameni interesați de propria independență care se angajează de obicei în proiecte de scurtă durată și care dovedesc un foarte înalt nivel de competență, dar nu își doresc relații contractuale de durată și incorsetările specifice ipostazei de angajat. Aș spune că această tendință este de bun augur și benefică în industria PR-ului din cel puțin 2 motive: primul este acela că odată cu pandemia s-au redus și /sau eliminat bugetele clienților pentru orice activitate ce nu ține de operațional sau de sănătatea angajaților, de unde și lipsa predictibilității proiectelor în agenții; iar al doilea este extraordinara oportunitate de a atrage specialiști nișați de oriunde pentru a se alatura unui anumit proiect, ceea ce înseamnă o calitate și mai înaltă a serviciului oferit către client.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Trăim într-o lume în care viteza de reacție este definitorie pentru a supraviețui în oricare industrie - ne adaptăm sau dispărem! Mai repede nu înseamnă și mai bine, așadar vom cântări în fiecare situație cum le ”împăcăm” pe cele două, însă nu avem voie să ne pierdem esența a ceea ce facem, sensul vine din „lucrul bine făcut”.     

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

În timpul pandemiei, PR-ul s-a concentrat pe problemele de zi cu zi ale clienților. Profesioniștii în PR au înțeles că responsabilitatea lor este de a fi suport profund pentru client în a „naviga” cu succes în circumstanțe cu mari provocări.

Spațiile de birouri au devenit un cost semnificat mai degrabă decât o investiție pentru multe agenții de PR. Totuși, PR-ul este despre interacțiune între oameni, a avea în continuare interacțiune umană este vital pentru a putea fi creativi și a genera „acele”campanii care contează. Trecerea către modelul virtual nu va fi făcută complet în industria asta. Agențiile își vor menține spațiul de birou, dar vor regândi modul în care vor folosi aceste birouri care devin mai degrabă spații de co-working, brainstorming, întâlniri decât spațiu efectiv de lucru.

Proiectele devin noul normal, de unde și cererea de expertiză crește.

Noua era a PR-ului post-pandemie consider că va fi a acelora cu standarde profesionale înalte. Nu va fi suficient să îți faci bine treaba, trebuie să spui acele povesti scurte care au sens, care sunt interesante, care semnifică ceva profund pentru audiență. Altfel spus, viitorul PR-ului este viitorul business-urilor în general, și atâta timp cât totul se schimbă în jur, și PR-ul va trebui să se adapteze pentru a asigura relevanța și longevitatea unui brand.

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP