29032024

Back Eşti aici:Home News PR News: Tendinte si Cercetari Marile afaceri europene recunosc că fac lobby la Washington, dar nu şi la Bruxelles

Marile afaceri europene recunosc că fac lobby la Washington, dar nu şi la Bruxelles

Pin It

transparentaMulte dintre marile corporaţii ale Europei evită să îşi înregistreze propriile activităţi de lobby la Bruxelles, chiar dacă recunosc amploarea operaţiunilor lor la Washington, unde înregistrarea specialiştilor în lobby este impusă prin lege, conform unui studiu recent.


Ca urmare a diferitelor sisteme de înregistrare impuse în cele două capitale legislative – în Bruxelles, registrul de lobby al Comisiei Europene fiind o chestiune opţională – marile afaceri europene, per ansamblu, pot să dea senzaţia că sunt implicate mai intens în activităţi de lobby la Washington, decât la Bruxelles. Aceasta este concluzia unui nou studiu realizat de „câinii de pază” ai lobby-ului care analizează cheltuielile declarate de primele 50 cele mai importante corporaţii din UE folosite pentru a influenţa politicile.

20 dintre aceste 50 de firme cu sediul în UE nu apar în registrul de lobby al Comisiei, conform raportului publicat de Friends of the Earth, el însuşi un grup de lobby pe probleme de mediu.

Şi totuşi multe companii, Vodafone, Deutsche Bank, Nestle şi Enel, sunt recunoscute pentru prezenţa lor foarte puternică la Bruxelles.

Dar, în mod neconvingător, companiile din UE care sunt înscrise în registru declară ceea ce autorii raportului numesc „bugete nefezabil de mici” pentru activităţile lor de lobby în capitala europeană.

Comparând ceea ce declară firmele că cheltuiesc la Bruxelles cu ceea ce raportează ca şi cheltuieli la Washington, unde toate aceste cifre sunt verificate din punctul de vedere al corectitudinii, cercetătorii au sesizat o situaţie aparent inexplicabilă în care, spre exemplu, British Petroleum a declarat cheltuieli cu activităţile de lobby de 17 ori mai mari în SUA decât în UE, iar ING, banca olandeză, declară aceste cheltuieli ca fiind de opt ori mai mari peste ocean.

În ciuda demersurilor legiuitorilor din EU în vederea impunerii unor reglementări mai stricte în sectorul financiar ca urmare a crizei financiare, dacă este să privim intrările acestora în registru, băncile şi societăţile de asigurare europene au cheltuit cu activităţile de lobby 2,75 milioane euro la Bruxelles şi 18,5 milioane euro la Washington în 2008.

"Industria petrolieră pare a funcţiona după un principiu cel puţin surprinzător în reducerea activităţilor de lobby: cu cât este mai mare compania, cu atât cheltuieşte mai puţin pe lobby,” declară autorii raportului.

Într-adevăr, în acelaşi an, trei din cele 50 de companii au declarat că au cheltuit mai mult de un milion euro pe încercări de a câştiga influenţă în rândul factorilor de decizie, în timp ce 10 dintre acestea au făcut acest lucru în SUA.

13 dintre cele 21 de companii care sunt înregistrate şi în registrele din UE şi în cele din SUA declară că au cheltuieli de lobby mai mari la Washington.

Modul în care firmele îşi declară cheltuielile de lobby în Europa pare să dea senzaţia că unele ONG-uri cheltuiesc mai mult decât companiile petroliere pe lobby. Datele sugerează astfel faptul că „Eurogroup for Animals” (Ro, Grupul European pentru Animale), Consiliul European pentru Refugiaţi şi Exilanţi şi „Friends of the Countryside” cheltuiesc de două ori mai mult decât marile companii petroliere Shell şi BP sau consorţiul din domeniul apărării EADS şi de trei ori mai mult decât companii cum ar fi Total, Arcelor Mittal, GDF sau Enel.

"În forma sa actuală, registrul de lobby al Comisiei Europene nu îşi atinge scopul de a proteja informaţii relevante şi de a pune capăt unei culturi ce învăluie activităţile de lobby la Bruxelles într-o aură de mister” spune reprezentantul Friends of the Earth, Paul de Clerck.



Sursa EUOBSERVER / BRUXELLES
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP