Scoala de Bani
- 29 Iunie 2010 |
- PR Romania
Client: BCR România
Agentie: Rogalski Grigoriu Public Relations
Mediu: online
Perioada campaniei: 14 octombrie 2009 – 17 decembrie 2009
I. DESCRIERE
BCR, parte a celui mai important grup financiar din Europa Centrală şi de Est - Erste Group – a dorit o campanie de PR care să reflecte misiunea asumată de fondatorii ei, încă din 1819: “Nu suntem o fundaţie deţinută de o bancă. Suntem o fundaţie care deţine o bancă.” După 190 de ani, cea mai mare provocare a BCR a fost să ofere clienţilor săi o soluţie în contexul crizei financiare. Obiectivul campaniei a fost construirea unei mase de clienţi informaţi care, indiferent de condiţiile economice, să fie capabili să-şi împlinească planurile şi visurile personale.
Am creat “Şcoala de bani” ca o competiţie de la egal la egal şi ca o comunitate online unde oamenii au posibilitatea să înveţe de la cele mai credibile surse: oameni la fel ca ei. Am introdus o nouă monedă de schimb – Paraleul – care înseamnă banii economisiţi pentru a cumpăra visuri. Am sărbătorit prima “Zi Naţională fără cheltuieli inutile” şi i-am făcut pe oameni să fie conştienţi de puterea pe care o au în a-şi controla bunăstarea financiară. La finalul acestei provocări “Paraleul” a fost desemnat una dintre cele mai importante personalităţi economice care a schimbat evoluţia lui 2009 în România, iar programul “Şcoala de Bani” a reuşit să construiască o reputaţie solidă pentru BCR, chiar şi pe timp de criză financiară.
II. OBIECTIVE
1. Implicarea publicului : 10.000 de oameni - aproximativ 5000 de echipe să se înscrie în programul “Şcoala de bani” pe parcursul celor două săptămâni de înscriere; cel puţin 30% dintre utilizatori să afirme că au devenit mai responsabili cu banii după încheierea programului; cel puţin 50% dintre participanţi să considere Şcoala de Bani un program util;
2. Audienţă : 150.000 vizitatori unici pe site-ul dedicat, pe parcursul celor 6 săptămâni ale campaniei.
3. Brand Equity : cel puţin 10% dintre populaţia cu vârstă între 20 şi 60 de ani să asocieze Şcoala de Bani cu BCR
III. TARGET
Am definit target-ul în urma unui studiu ale cărui rezultate indicau faptul că oamenii asociau ideea de bunăstare financiară cu câştigul la loto. Astfel am mers, în primul rând, spre cuplurile tinere (20-40) considerând că ei vor asimila mesajele noastre şi le vor face cunoscute universului lor, transformând campania într-un succes şi pentru grupurile ţintă secundare (40-50; 50 +).
IV. STRATEGIE
Am generat o discuţie amplă, atât în online cât şi în offline, despre bani, discuţie care a luat forma unei campanii educaţionale “ca de la egal la egal” - “Şcoala de bani”. Am inventat propria monedă de schimb – “Paraleul” - menit a reprezenta leii economisiţi din cheltuieli responsabile. Am lansat o provocare – concursul “Buzunarul anului” - pentru a găsi echipa care demonstrează că are cele mai solide cunoştinţe financiare.
Realizare:
1. Teasing – cu o săptămână înainte de începerea campaniei am postat pe youtube.com un filmuleţ care arăta “Cum poţi să ajungi falit în 10 paşi”.
2. Perioada de înscrieri: pe 14 octombrie am început o competiţie între bloggeri, care a durat două săptămâni. Provocarea a fost ca bloggerii să reuşească cu ajutorul Paraleilor să cumpere un obiect, imposibil de cumpărat. Discuţiile de pe blogguri au fost postate pe 4.000 de ecrane din mall-uri, supermarket-uri şi centre comerciale, generând înscrieri la Şcoală.
3. Concurs “Buzunarul anului” - durata: 6 săptămâni în care Dirigintele Şcolii a ţinut cursuri pe o platformă online (www.scoaladebani.ro) creată special pentru ca oamenii să poată împărtăşi din experienţa financiară proprie, să înveţe şi să câştige. Concursul a culminat cu două examene susţinute online. De asemenea, cei înscrişi au avut posibilitatea să voteze pe “cel mai activ participant”, generând astfel o expunere şi mai mare a programului.
4. “Ziua Naţională Fără Cheltuieli Inutile” - pe 11 noiembrie am dezvoltat o campanie în care pentru 24 de ore oamenii au fost încurajaţi să renunţe la cheltuieli inutile.
5. Premiul “Buzunarul Anului” a fost câştigat de un cuplu, pe 17 decembrie 2009.
VI. REZULTATE
Implicare:
- 17,422 persoane (8,711 echipe ) s-au înscris la Şcoala de Bani (cu 74% mai mult decât estimările iniţiale ); 80% dintre utilizatori au avut vârsta între 20-40 ani.
- 85% dintre utilizatori au afirmat că au devenit mai responsabili din punct de vedere fiananciar în urma programului (obiectivul fiind de 30% )
- 84% dintre participanţi au considerat că Şcoala de Bani a fost utilă şi foarte utilă (obiectivul fiind de 50%).
- Peste 7.000 de comentarii, pe site-ul dedicat, în cele 6 săptămâni ale campaniei.
Audienţă:
- 300,074 vizitatori unici pe parcursul campaniei ( dublu faţă de obiectivul planificat de 150.000)
- 71 articole şi 49 de postări pe blogguri
- 1.490.000 afişări Google
Brand equity
25% din populaţia cu vârsta între 20 şi 60 de ani au asociat Şcoala de Bani cu BCR ( faţă de obiectivul de 10%).
Recunoaştere
“Şcoala de bani”, primul program online de educaţie financiară, implementat în 2009 pentru Banca Comercială Română (BCR) este proiectul cu care agenţia Rogalski Grigoriu a obţinut prima nominalizare la cea mai importantă competiţie a comunicării din lume – Cannes Lions. Totodată, “Şcoala de bani” a fost desemnată cel mai bun program de educaţie financiară din Europa, la SABRE, în secţiunea servicii financiare, şi a primit trofeul IPRA pentru cea mai buna campanie pe mediile sociale.
VII. CREDITS
Alături de departamentul de marketing al BCR şi Rogalski Grigoriu, în această campanie au fost implicate agenţiile: Media Cafe-strategie şi creaţie online, Media Edge:cia-strategie media, Tempo Advertising-creaţie ATL, BT Events-BTL. În plus, campania “Şcoala de bani” a beneficiat şi de implicarea publicaţiilor Financiarul şi Săptamâna Financiară, care au şi realizat de altfel cele două ghiduri: <Ghid de conversaţie între buzunar şi bani>, şi respectiv <Ghid de creştere a banilor>., dar şi de suportul a 5 bloggeri - www.simonatache.ro, www.zoso.ro, www.manafu.ro, www.subiectiv.ro, www.khris.ro.