25012022

Adina Trandaf, Oxygen: Cred că viitorul în comunicare nu mai este al oamenilor care muncesc mult, ci și al celor care muncesc smart

Pin It

Adina TrandafCumva, industria în care activăm ne inoculează încet, fără să ne dăm seama, o forță de adaptare la schimbări, la noi realități, medii. Challenge-ul este de a reinventa și a ne reinventa, în timp ce ne păstrăm echilibrul. În domeniul nostru dinamic este o provocare cu bătaie lungă, dar sunt convinsă că se poate. Asta înseamnă adaptarea și celor din afara cercului.

Nu poți avea oameni creativi și pasionați, daca nu le lași spațiul necesar pentru astaAdina Trandaf, Managing Director Oxygen, în dezbaterea PR România despre piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

În mod firesc tipologiile candidaților se redefinesc în timp, pe fondul diferenței între generații, cu precădere în era digitalizarii accelerate. Mai mult decât atât, sub umbrela pandemiei și a imprevizibilului potențat de aceasta, vorbim de o transformare a comportamentului uman, ca întreg, și, implicit, a modului în care oamenii se raportează la job.

Observăm, oricum, de cațiva ani un shift în mindsetul tinerilor de la curiozitatea cu care tratează un domeniu, răbdarea (sau lipsa ei) necesară în etapele de learning sau dorința de specializare, spre setea pentru experiențe cu care „rezonează”, care e pusă mai presus de toate în favoarea timpului personal.

Să adresăm elefantul din cameră. Munca în comunicare și în agenție, în special, implică un ritm alert și o putere mare de adaptare la nou. Te scoate din zona de confort, cu atât mai mult când vrei să înveți și să crești. E un job deloc pasiv, ci cât se poate de activ și în care înveți în mod continuu. Sunt mulți candidați care nu sunt pregătiți sau nu vor sa își asume acest ritm alert. Iar dacă nu simt chimie de la bun început, puțini sunt cei care au răbdarea să descopere mai mult. Multi-taskingul pare de modă vede, direcția e de slow living în cazul lor.

Pe de alta parte, sunt și tinerii care înțeleg foarte bine cerințele domeniului și au o agilitate remarcabilă. Consumă mult digital, absorb rapid informațiile, sunt tot timpul conectați la platformele sociale și aduc o perspectivă fresh la masă.

Eu cred că viitorul în domeniu nu mai este al oamenilor care muncesc mult, ci și al celor care muncesc smart. Cumva, industria în care activăm ne inoculează încet, fără să ne dăm seama, o forță de adaptare la schimbări, la noi realități, medii. Challenge-ul este de a reinventa și a ne reinventa, în timp ce ne păstram echilibrul. În domeniul nostru dinamic este o provocare cu bătaie lungă, dar sunt convinsă că se poate. Asta înseamnă adaptarea și celor din afara cercului. Nu poți avea oameni creativi și pasionați, daca nu le lași spațiul necesar pentru asta.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

Oamenii își doresc mai mult echilibru - Pandemia a generat o „remaniere” a forței de muncă. Tiparul de lucru cu care eram obișnuiți s-a rupt. Oamenii și-au petrecut anul trecut reevaluându-și prioritățile. Cât timp vor să petreacă într-un birou? Unde vor să locuiască dacă pot lucra de la distanță? Vor să schimbe cariera? Pentru mulți, acesta a devenit un moment definitoriu de a redefini relația cu munca.

Dacă ne uităm în curtea comunicării de acum doi ani, vedeam deja cum oameni seniori din agenție migrau încet-încet la client, în căutarea unui ritm mai „domol”. Iar acum și mai mulți oameni  migrează de la o agenție la alta pentru a avansa în carieră și financiar. Cu alte cuvinte, ne raportăm la o lume mică, în care suntem cu toții la o vânătoare aprigă de talente când avem o poziție deschisă. E un moment esențial în care trebuie să reexaminăm modul în care lucrăm și ce oferim angajaților noștri.

Noi obiceiuri și modele de lucru - Munca remote a deschis ușa flexibilității a zilei de lucru, permițând oamenilor să identifice mai bine orele în care sunt cei mai productivi. Instrumentele de comunicare folosite, precum Teams, au redus din timpul alocat multor întâlniri, îmbunătățind productivitatea pe parcursul zilei.

În contextul revenirii la birou sau a muncii în sistem hibrid, pandemia a accelerat, de asemenea, tendința biroului de a deveni un spațiu pentru a stimula productivitatea și socializarea. Pentru industria comunicării interacțiunea este vitală. De aceea, cred că, pe termen lung, birourile tradiționale se vor transforma într-un hub central, menit să stimuleze colaborarea și implicit performanța.

Sigur că opiniile sunt împărțite când vorbim de noul mod de lucru, nu e un răspuns general valabil. Inevitabil, angajatorii s-au adaptat deja la o mai mare flexibilitate la locul de muncă ca urmare a pandemiei, dar vor trebui, de asemenea, să abordeze în mod proactiv preferințele schimbătoare ale forței de muncă, din punct de vedere nevoi și stiluri de lucru variate, pentru a reține și a atrage talente de top. Ușor nu este, sunt multe planuri și mulți factori care necesită aliniere. Vorbim de remodelarea culturii și proceselor organizaționale, care să reflecte în mod adecvat valorile și comportamentele angajaților, precum și alinierea la piața în care îți desfășori activitatea. Dar, cu toate acestea, e o ocazie fără precedent de a reinventa, de a crea cultura locului de muncă aproape de la zero.

Mai mult accent pe relațiile interumane - În mod ironic, lucrul remote a subliniat necesitatea unei comunicări mai bune în cadrul companiilor. Relațiile interumane sunt cele care au unit echipele în timpul pandemiei, chiar și prin apropierea virtuală.

Fără interacțiunile spontane de la birou, cum sunt cele de la aparatul de cafea sau de pe holuri, creativitatea și inovația care rezultă din ele pot fi afectate. Sunt necesare alternative potrivite pentru acest tip de comunicare valoroasă, dacă nu vrem ca apelurile echipelor via Teams / Zoom să devină funcționale unidimensional și orientate spre sarcini.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă?   

Totul se reduce la deschidere și încrederea în oamenii cu care lucrezi. Sunt multe preconcepții demontate de pandemie, multe recomandări de instrumente și metode de abordare. Tot ce contează e să nu rămânem rigizi și să nu ne fie frică de trial & error în găsirea firului roșu. Lucrul post-pandemic pare că nu va fi nici pe deplin remote, nici pe deplin fizic, așa că trebuie găsit spațiul necesar oamenilor să se reunească pentru a  consolida relațiile și echipa.

Pandemia a forțat o schimbare de paradigmă a modului în care lucrăm și trăim. Ne-am recalibrat mai întâi la nivel uman. Iar în acest context, valorile companiei, relațiile interumane și un set potrivit de politici și practici vor fi cele cu care companiile vor putea atrage talentul necesar și păstra, în același timp, echipa deja formată. Vorbim de o remodelare a ceea ce numim employee experience.

La Oxygen, de exemplu, am investit cu prioritate anul acesta în consolidarea echipei, diversificarea competențelor și organizarea unei structuri care să sprijine noile nevoi și obiectivele pe care le vizăm împreună.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Pentru omul de comunicare este cel mai demotivant atunci când gândirea strategică și pe termen lung este sacrificată tendinței de mai repede. Cred că se pot reconcilia cele două, dar e vital să privim și să evaluăm per context și mai ales cum și când să ne alegem bătăliile. În același timp, trăim în era digitală în care trebuie să fim prezenți și să reacționăm în real time la evenimentele din jurul nostru, iar comunicatorii s-au adaptat de cele mai multe ori cu bine la un timp de răspuns rapid. Și în special breasla de PR, care este obișnuită cu monitorizarea stakeholderilor și adresarea lor in timp real.

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

Este o industrie creativă cu și despre oameni, și ăsta este cel mai frumos lucru. Sunt recunoscătoare oamenilor cu care am lucrat și lucrez zi de zi. Oameni de toate felurile. Mulți care m-au sau alături de care am învățat. Mulți care m-au provocat să mă caut în adânc și de ultimele resurse de răbdare, energie sau soluții. Mulți care m-au inspirat și mi-au oferit din răbdarea lor. Alții care au trecut granița și mi-au devenit prieteni. Posibilitatea ca împreună cu acești oameni să dăm frâu liber creativității.

Asta mă motivează, această diversitate nesecată care oferă noi și noi șanse să evoluezi ca om și ca profesionist. Asta mă ține în industrie și în Oxygen, deopotrivă.

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate. 

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          chapter4 logoSigla Action Global Communications web dccom LOGO nou siteGMP logo 2        Logo ThePublicAdvisors

  logo oxygen site          logo BDR