28032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Anca Oreviceanu, Renault Romania: Strategia de comunicare porneşte întotdeauna de la strategia de business

Anca Oreviceanu, Renault Romania: Strategia de comunicare porneşte întotdeauna de la strategia de business

Pin It

anca_oreviceanuPentru Anca Oreviceanu, Director de Comunicare al Grupului Renault Romania, comunicarea este o funcţie de management, cu un rol din ce în ce mai important în companiile mari, care au înţeles că au nevoie de un departament sau de o companie specializată.

Din experienţa dvs., de câtă comunicare are nevoie managementul unei organizaţii şi de cât management are nevoie funcţia de comunicare?


Comunicarea este esenţială pentru managementul unei companii. Numai printr-o bună comunicare angajaţii, clienţii, acţionarii, partenerii pot înţelege strategia companiei, direcţia în care se îndreaptă şi o pot susţine. Deşi, în esenţă informaţiile sunt aceleaşi, pentru fiecare dintre aceste publicuri trebuie găsite mesajul adecvat, limbajul adecvat,  mediile de comunicare.

Strategia de comunicare porneşte întotdeauna de la strategia de business şi trebuie să o acompanieze şi să o susţină permanent. Funcţia comunicare are nevoie de management în sensul în care trebuie să existe întotdeauna o coerenţă între diversele tipuri de activităţi (ex. comunicare internă, externă; publicaţii, digital, evenimente etc.), dar în primul rând în sensul în care are nevoie de resursele umane şi financiare adecvate pentru a-şi putea îndeplini rolul.

Dintre ariile de expertiză specifice departamentului de comunicare, pe ce s-a pus accent în 2012? Sesizaţi diferenţe pentru anul în curs?


În 2012 situaţia economică a fost una dificilă, iar companiile au dus o luptă permanentă pentru a-şi optimiza resursele umane şi financiare. Accentul a fost pus pe competenţe, astfel încât eventuale servicii care până acum erau încredinţate agenţiilor să poată fi realizate cu forţe proprii. În plus, mai ales în cazul companiilor mari, perioadele dificile necesită o accentuare a comunicării interne pentru a explica angajaţilor contextul şi deciziile de management. Probabil că şi în 2013 aceste tendinţe se vor menţine.

Cum se încadrează social media în strategia de ansamblu a companiei? Ce scop deserveşte aceasta?


Socia media au devenit indispensabile în strategia de comunicare şi marketing. Tot mai mulţi clienţi vor să îşi regăsească brandurile preferate pe Facebook, Twitter sau chiar Linkedin, iar conturile companiilor contribuie la construirea imaginii şi reputaţiei lor.

Ce servicii de comunicare/PR aţi ales să externalizaţi şi care consideraţi că sunt beneficiile asociate?


Serviciile de comunicare pe care le externalizăm sunt în general cele foarte specializate (cum ar fi creaţia şi producţia de materiale pentru campanile pe care le realizăm sau social media) şi cele care necesită resurse umane importante (organizarea de evenimente). Astfel beneficiem de experienţa profesioniştilor din agenţii pentru a obţine cele mai bune rezultate.

Ce reguli de bază ar trebui să urmeze relaţia client-agenţie?


Clientul şi agenţia sunt responsabili împreună de crearea şi/sau punerea în practică (după caz) a strategiei de comunicare. Succesele, ca şi eşecurile, sunt ale tuturor, fără excepţie. Ca atare, regula principală este munca în echipă, bazată pe transparenţă, încredere, respect şi păstrarea simţului critic.

Cât de strategică este consultanţa oferită de agenţiile de PR cu care colaboraţi în mod frecvent?

În cazul nostru, atât în ceea ce priveşte Dacia, cât şi Grupul Renault strategia de comunicare este, în general, elaborată in-house. Există însă proiecte pentru care lucrăm cu agenţii, pentru elaborarea strategiei de comunicare sau doar pentru implementarea ei. Întotdeauna însă luăm în considerare sfatul agenţiei, pentru că două sau mai multe minţi văd proiectele în toată complexitatea lor şi pentru că expertiza lor contează.

Cum consideraţi că a evoluat rolul comunicării în companie în 2012 faţă de anii precedenţi?


În ceea ce priveşte Dacia şi Grupul Renault România, comunicarea este o funcţie de management şi cred că ultimii ani au contribuit la întărirea locului şi rolului pe care îl are. La modul general, comunicarea are un rol din ce în ce mai important în companiile mari, care au înţeles că au nevoie de un departament sau de o companie specializată.

Care credeţi că vor fi forţele disruptive în comunicare/PR în 2013?


Nu ştiu dacă putem vorbi de forţe disruptive. Există totuşi doi mari factori de influenţă, foarte diferiţi, de care companiile trebuie să ţină cont în 2013 din punct de vedere al business-ului, dar şi al comunicării. Pe de o parte avem situaţia economică dificilă care tinde să devină o stare de fapt, mai degrabă decât o situaţie de moment.  Celălalt factor este reprezentat de media, care se schimbă extrem de rapid, din punct de vedere hard şi soft. Comunicarea trebuie să facă faţă acestor două provocări pentru a-şi păstra locul şi rolul în strategia companiilor.

Un gând pentru cititorii PR Romania interesaţi să urmeze o carieră în PR?


Aş vorbi mai degrabă despre comunicare decât despre PR. Comunicarea este astăzi un domeniu foarte vast, în care există probabil zeci de meserii diferite,  la fel de frumoase şi de provocatoare, care necesită abilităţi diferite. Cei care vor să lucreze în domeniu trebuie să încerce cât mai multe dintre acestea pentru a găsi ceea ce li se potriveşte.



Anca Oreviceanu este Director de comunicare al Grupului Renault Romania



Interviul face parte dintr-un demers PR Romania de a documenta şi analiza piaţa de comunicare atât din perspectiva agenţiilor de relaţii publice cât şi a clienţilor, a directorilor de comunicare care au în grijă reputate branduri din diferite industrii.


 

Înterviu realizat de Florina Baciu, Editor PR Romania. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP