02032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Inovaţia - singura cale de supravieţuire pe o piaţă extrem de dinamică şi de competitivă. Un interviu cu Andreea Leonte, McCann PR

Inovaţia - singura cale de supravieţuire pe o piaţă extrem de dinamică şi de competitivă. Un interviu cu Andreea Leonte, McCann PR

Pin It
andreea_leonteAţi declarat într-un interviu că ceea ce v-a diferenţiat de ceilalţi participanţi în cadrul competiţiei International Stevie Award a fost creativitatea susţinută de o gândire strategică. Care dintre cele doua - creativitate şi gândire strategică - consideraţi că este mai importantă în relaţii publice?

Creativitatea şi gândirea strategică sunt două ingrediente diferite şi deopotrivă de necesare în marketingul inovator. Gândirea strategică fără creativitate ar fi o vorbărie fără finalitate, iar creativitatea fără gândire strategică ar fi pur şi simplu arta.
Dar noi vrem să facem Relaţii Publice şi de aceea ne-am orientat către un marketing inovator. De fapt acesta este şi meritul nostru. Am fost printre primele agenţii de PR din România care a încercat să facă trecerea de la vechiul la noul marketing în care creativitatea este esenţială.  
Am început să comunicăm nu către consumator, ci cu el. Am început să nu mai gândim tactici în funcţie de specificul demografic, ci doar de cel psihografic (atitudini, comportament, nevoi). Am început să măsurăm valoarea brandului prin cât de mult vorbeşte consumatorul despre brand / campanie, nu prin frecvenţa cu care şi-l aminteşte. Am început să căutăm noi căi să ajungem la public şi să asociem fiecare campanie sau produs pe care îl promovăm cu un story. 
Ne-am asumat riscuri şi am învăţat să transformăm o informaţie / un produs într-o poveste cât mai mişto, credibilă, vizuală, o poveste pe care oamenii vor s-o transmită mai departe. Dacă ideea stârneşte word-of-mouth sau, mai mult, ajunge să se transforme într-un viral (bloguri, forumuri, emailuri fwd-ate), atunci ştim că a fost valoroasă, bine implementată şi eficientă.

Sunteţi adepta conceptului de „open innovation”, conform căruia aşteptările grupurilor cointeresate sunt integrate în toate etapele procesului de inovaţie? Credeţi că „open innovation” duce la „open communication”?

Odată cu explozia internetului, consumatorul a devenit scriitor / jurnalist. Doar pe wikipedia sunt postate peste 4 milioane de articole, iar pe youtube peste 100 de milioane de videos. Peste 200 de milioane de bloguri sunt acum pe internet. Ziarul sau TV-ul nu mai creează realitatea, aşa cum era pe vremuri. Expus zilnic la peste 3000 de mesaje de advertising, consumatorul nu mai crede în TV sau Radio, el îşi ascultă prietenul sau bloggerul preferat. În acest peisaj, munca companiilor a devenit din ce în ce mai grea. Pentru a ţine pasul cu publicul ţintă, companiile trebuie să fie mereu în temă cu ultimele schimbări, să se adapteze acestora şi să-şi surprindă mereu consumatorii. Inovaţia este singura cale de supravieţuire pe o piaţă extrem de dinamică şi de competitivă.
În această situaţie este firească tendinţa companiilor de a face schimb de informaţii cu alte companii & institute de cercetare şi, în acelaşi timp, de a se inspira din comunicarea cu colaboratori din afara structurii organizaţionale, de  la consumatori până la ministere sau ONG-uri. Pentru că toate companiile au  un scop comun - cunoaşterea şi înţelegerea audienţelor, iar adoptarea conceptului „open innovation” se restrânge deocamdată  la atingerea acestui scop. „Open innovation” va duce mai tarziu şi la „open communication”, acum este prea devreme.

V-aţi confruntat cu vreun moment în care aţi optat pentru instrumente neconvenţionale iar publicurile nu au fost receptive?

Dacă un instrument neconvenţional nu funcţionează înseamnă că ideea a fost banală şi nicidecum că publicul nu a fost receptiv.
Dacă este sincer, spontan, creativ, un instrument neconvenţional va stârni discuţia, nu indiferenţa. Trebuie doar să avem curajul să ne asumăm riscuri şi să gândim în afara normelor. Şi ideea va veni.

Ce importanţă acordaţi creativităţii în comunicarea internă a McCann PR?

Nu avem un program de comunicare internă. Însă încercăm cât mai mult să adoptăm intern conceptul de „open innovation”. Sau, spus mai romantic, încercam să fim acei flâneurs de care vorbea Baudelaire şi să ne folosim potenţialul creativ în fiecare zi.

Cum ştim până unde merge creativitatea şi de unde începe spectaculosul când e vorba de comunicare?

Spectaculosul apare atunci când ideea are un succes uriaş, când trezeşte încântarea consumatorilor care o răspândesc mai departe, când vinde.
Dar spectaculosul apare şi atunci când implici o armată de designeri / artişti / producători pentru a implementa ideea. Recunoşti spectaculosul când rămâi cu gura căscată. Eu aşa am rămas când am văzut campania virală pentru Xbox Halo 3, Believe sau campania HBO Voyeur.  

De fapt, atunci când toate ingredientele marketingului inovator lucrează – gândire strategică, creativitate, implementare şi eficienţă - avem spectacol.

Andreea Leonte este PR Director la McCann PR. Face parte din echipa McCann din 2004.
A pornit ca jurnalist, lucrând atât în presa scrisă (cotidiane şi glossies), cât şi în televiziune, ca redactor ştiri externe la B1TV. A studiat jurnalismul la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii – Universitatea din Bucureşti, urmând apoi un master în marketingul comunicării la Universitatea Complutense din Madrid (Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Informacion). Echipa coordonată de către Andreea Leonte a dobândit prestigioase premii internaţionale la principalele competiţii din branşă: SABRE Awards 2007, European Excellence Awards 2007,  două Stevie Awards 2008, Silver Award for Excellence la Romanian PR Award 2007 . www.andreealeonte.ro

Interviu realizat de Rebeca Pop, Forum for International Communications. August 2008. Copyright 2008 Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP