18042024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Măsurare şi evaluare în PR Cred că Cercetarea și Măsurarea ne fac un produs de consultanță esențial

Cred că Cercetarea și Măsurarea ne fac un produs de consultanță esențial

Pin It

Paul Kasprovschi web

Primarul Kievului, Dr. Vitali Klitschko, spunea, de curând, că prima victimă a războiului este adevărul.

Pentru că adevărul este esențial.

Un context de  criză – cum e o pandemie sau apropierea de un război absolut revoltător mă face să mă gândesc la cât de esențial este produsul breslei noastre. Sau mai bine zis la ce anume îl face esențial. Cei care au trecut ca mine și prin criza 2008/2010 probabil știu de ce.

Cred că atributul nostru esențial are a face tot cu adevărul. Și adevărul nostru profesional este făcut din mai multe adevăruri. De exemplu, cel al companiei sau al brandului, cel al categoriei de piață sau cel al  consumatorului. Iar măsura în care știm să aflăm și să spunem aceste adevăruri - care ne diferențiază produsul și ni-l fac esențial - ține in mare parte de cercetare și măsurare.

Cred că suntem consultanți cu atât mai buni, iar impactul nostru este cu atât mai relevant pentru clienții noștri și pentru societate – cu cât stăpânim un produs de cercetare mai robust. Nu se poate măsurare fără cercetare. Nu se poate strategie fără cercetare. Sau D fără R. Iar pentru cercetare este nevoie de investiție. Am să spun pe scurt povestea unei astfel de investiții de R&D într-un produs proprietar de cercetare și măsurare. O investiție de circa un an de muncă pentru noi, oamenii de la Graffiti PR și partnerii noștri strategici de la Cult Market Research. Am să vă spun povestea BAR – Barometrul Infuenței in Social Media.

A început acum mai bine de un an cu o întrebare oarecum copilărească: ce înseamnă de fapt influența? Și de la întrebarea asta am pornit să aflăm unul din adevărurile esențiale: adevărul consumatorului. Toți profesioniștii din piață se uită la metricile digitale de media sau social media. Dar era mare nevoie de adevărul oamenilor: să știm din ce atribute e alcătuită influența. Care este dinamica dintre aceste atribute. Ce înseamnă putere de influență și ce anume vinde pentru generația X. Dar pentru Y sau Z.  La momentul respectiv, câteva crize pe zona de infuencer marketing și dezbaterea legată de urmăritori fake blocaseră mai multe campanii în desfășurare.

Fast forward câteva etape de proiect mai târziu, după consultări în profunzime cu experți in social media de afară și din țară – Kim, Steven, Ada, Florin, Teo și grupuri de lucru cu colegi din agenție – metodologia de cercetare era gata, sub coordonarea lui Paul Acatrini de la Cult. A urmat etapa cantitativă: un studiu relevant național cu peste 1000 de respondenți. 3 generații – X, Y, Z. 17 atribute testate pe un prim lot de 30 de infuențatori din cinci categorii: Modă, Cooking, Parenting, Teenfluencers și Tech.

Acum știm cele 4 elemente care alcătuiesc influența: Încrederea, Responsabilitatea, Puterea și Plăcerea. Și putem să măsurăm noi indicatori: Cantitatea și Calitatea Infuenței, Puterea de Influență. Și Puterea de Vânzare a Influențatorilor. Distincții fine, dar care fac diferența în alegerea unui lot de influențatori pentru inițiativele strategice. Și de la fiecare rulare a BAR-ului – putem seta și măsura indicatori tot mai repede și mai agil. Și putem veni cu strategii bazate pe argumente de return on investment pe care nu le aveam inainte. Bazate pe adevăr.

Pe adevărul consumatorilor români.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP