29032024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Măsurare şi evaluare în PR AVE, o problemă de etică în afaceri?

AVE, o problemă de etică în afaceri?

Pin It

Dana Oancea dosar etica

În ultimii 10 ani, organizații profesionale din întreaga lume şi-au întețit dezaprobarea la adresa măsurătorilor de tip AVE (Advertising Equivalency Value), pledând din ce în ce mai apăsat pentru alungarea lor din practica curentă de evaluare. Dar, contrar dezbaterilor care i-au negat relevanța, realitatea este că AVE a continuat să persiste, la noi şi afară, în instrumentarul breslei comunicatorilor. Iar preeminența şi utilizarea acestor măsurători a îngreunat mult tranziția către sisteme de evaluare relevante, asistând în practică la o decuplare frecventă a comunicării de procesele de business.

Dezbaterile despre AVE readuc în discuție problema eticii în afaceri. În opinia mea, măsurătorile irelevante şi derutante (mai ales când se cunosc lipsurile acestora şi, totuşi, se decide folosirea lor în continuare după logica “altul este vinovatul”) decluplează relaţia elementară dintre profesionalism şi adevăr, atât de vitală în breasla comunicatorilor. Până la urmă, standardele etice ţin de profesionalism şi sunt o condiţie a sa.

Dincolo de o abordare normativă, a autoreglementării, ce presupune acceptarea de către breasla comunicatorilor a unor instrumente etice, există şi abordarea pragmatică, ce insistă asupra costurilor practicilor greșite şi asupra beneficiilor respectării de către breaslă a unor standarde profesionale şi etice minime.

Pe fundalul dezbaterilor internaționale despre AVE, mi se pare un moment prielnic să trecem dincolo de prejudecata clasică care separă etica de performanța profesională. Astfel, se spune adesea că etica în afaceri, cu tot ce înseamnă ea, este doar o opțiune personală şi, ca orice opțiune, ceva relativ, inutil, niște zorzoane pe care le etalăm în acțiunile noastre.

Totuși, în măsura în care acționăm în numele unui proiect de afaceri, al unei organizații, al unui client, trebuie să ținem seama de cei ale căror interese pot fi afectate. Iar, în măsura în care acționăm ca profesioniști şi dorim să fim percepuți astfel, acțiunile noastre nu se mai pot raporta la ceea ce credem că trebuie să facem, ci la standardele profesiei de la care ne revendicăm.

În afaceri, în general, în comunicarea de afaceri, în particular, reperele morale sunt totodată standarde profesionale şi nu doar anexe ale acestora, utilizabile după bunul plac. În plus, atunci când sunt incluse în deciziile de management, ca strategii ale organizației, aceste repere morale se vor dovedi şi profitabile. Pentru că valorile şi practicile morale asumate generează încredere în profesie şi în organizații şi, indirect, profit pe termen lung.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP