05082020

Back Eşti aici:Home Articole Start-up PR PR, start-up şi tehnologie sau cum să fii propriul tău PR

PR, start-up şi tehnologie sau cum să fii propriul tău PR

Pin It

dragos_manac_2Un bun prieten spunea că lumea afacerilor se împarte în şobolani şi papagali. Adică cei care ştiu să vorbească şi cei care ştiu să execute. Pentru ca o companie să aiba succes, are nevoie de ambele specii.

Ce faci dacă eşti parte a unui start-up tehnic? Primul impuls este să te concentrezi pe ce ştii să faci tehnic. “Build it and they will come!” este expresia după care se ghidează antreprenorii în tehnologie aflaţi la început. Surpriza este că nu va veni nimeni, indiferent ce construieşti. Orice produs este consumat de oameni, de aceea trebuie să ştii să-l comunici foarte bine oamenilor, nu numai să-l execuţi.

Succesul Silicon Valley este dat de faptul că o mulţime de oameni de tehnologie se află în acelaşi loc. Regula este aceeaşi şi în alte centre, ca Londra, New York, Washington, Singapore etc. Aşadar, pentru a avea succes trebuie să poţi comunica eficient într-un mediu aglomerat, fie între alte companii de tehnologie, fie direct clienţilor business sau consumer. Indiferent, cheia este comunicarea, iar comunicarea nu este o abilitate specifică omului cu înclinaţii tehnice.

Angajăm o persoană care să se ocupe de PR! Asta pare să fie soluţia implicită pentru orice start-up tehnic ce realizează nevoia internă de comunicare. Delegarea responsabilităţii este, în opinia mea, aproape cea mai proastă opţiune, depăşită doar de ignorarea necesităţii de comunicare (o “soluţie” foarte populară).


Cum facem comunicarea într-un start-up de tehnologie? În ordinea preferinţelor mele, soluţiile sunt următoarele:


1. PR-ul firmei sunt fondatorii, cel puţin unul dintre ei având dezvoltate un minim de abilitătăţi de comunicare. Este o variantă cu costuri reduse şi foarte apreciată de jurnalişti sau colaboratori, pentru că se discută direct cu cei implicaţi. Formalismul firmelor de PR este uneori dăunător intereselor startup-ului tehnic. Nu-i sfătuiesc pe cei care nu ştiu să gestioneze relaţiile cu presa sau clienţii să meargă pe acest model. Am văzut multe cazuri în care omul de start-up îşi înjura deschis pe forumuri comentatorii sau venea cu declaraţii aberante în presă. Dacă nu te poţi controla şi nu ştii să faci un pic de politica vei ajunge doar să te enervezi în încercarea de a fi deschis.

2.  Fondatorii sau un alt angajat al companiei este/sunt interfaţa cu exteriorul (prin communicate de presă, interviuri, unelte social media – twitter, blog, facebook etc.) având susţinerea unei persoane/companii specializate în PR/comunicare. În felul acesta eşti autentic pentru cei cu care interacţionezi, însă ai şi sfatul unor pesoane cu experienţă, care ştiu să trateze situaţiile deosebite.


3. Persoană internă de PR sau firmă specializată. Ca ultimă solutie, dacă nu există nimeni în companie care să-şi asume acest rol. E important ca cei cu care lucrezi să fi avut experienţă în industria în care activezi, să ştie oamenii relevanţi şi să-ţi poată face intrările necesare la ziarişti sau alte companii de pe piaţă.

Impresia publică despre compania ta se va forma. Toţi ajungem să căutăm pe Google după referinţe, inclusiv potenţialii tăi clienţi. Dacă nu lucrezi la a contura o imagine favorabilă, vei fi la mila celor care se vor obosi să te definească online. Clienţii scriu doar în cazuri excepţionale – impresii foarte bune sau foarte proaste. Trăim într-o ţară marcată de negativism. Majoritatea celor din jur sunt gata oricând să aibă o părere negativă, fără a se osteni să înţeleagă serviciul sau produsul criticat. Şansele să ai o imagine bună online sunt minuscule, indiferent de calitatea reală a muncii tale. Soluţia este să te implici, să-ţi pledezi cazul, să-ţi şlefuieşti imaginea pe care o vrei proiectată către clienţi.

Mi-a plăcut mereu să-mi fac propriul PR. Am discutat cu specialişti, le-am cerut sfatul, am citit mult din literatura domeniului. Cred că doar implicându-te personal poţi avea un impact major. Rezultatele mele sunt foarte bune în acest context. Am văzut şi numeroase companii excepţionale care au neglijat construirea unei imagini publice şi au pierdut ani buni în afirmarea pe piaţă, un risc material ce nu trebuie vreodată trecut cu vederea.

Imaginea este un capital! Crearea unei imagini bune costă, însă lipsa ei costă şi mai mult. În plus, un capital bun de imagine se dovedeşte de nepreţuit în situaţiile de criză ale unei companii. O imagine bună cântăreşte mult în ochii clienţilor, dar şi în ochii celor care cumpără companii. Desigur, doar imaginea, fără un fond bun, nu te va duce prea departe, fiind doar un balon de săpun. Sugestia mea este să fii mereu la fel de bun în a comunica pe cât eşti de bun tehnic. O reputaţie bună este mai valoroasă decât banii, astfel că nu-ţi pot dori decât să te apuci de muncă!


Dragos Mănac este un antreprenor cu 8 ani experienţă în IT. În prezent face Business Development pentru Heruvim Inc., o companie din Reston Virginia şi Sinergetic Clouds, o companie romanească - ambele fiind Managed Service Provider - companii ce închiriază şi administrează infrastructură şi aplicaţii IT.
Pin It

Parteneri

 Logo Vodafone       BT Logo Aliniat Central               logo oxygen site