29032024

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Schimbare prin colaborare

Schimbare prin colaborare

Pin It

veronica_fresneauSchimbare. Evoluţie. Revoluţie. Drepturi. Puterea celor mulţi. Trăim într-un secol douăzeci şi unu în care, aceste cuvinte sunt pe buzele multurora, în care, pentru unii, ele nu au rămas doar cuvinte, ci s-au transformat în fapte.

 


Fac parte din această generaţie care îmbrăţişează schimbarea, care îşi revendică drepturile şi care s-a maturizat odată cu toate acestea. Şi cum mai bine să observăm schimbarea şi revoluţia dacă nu urmărind evoluţia tehnologiei ?!

Dacă Web 2.0 a fost perioada de glorie pentru social media, Web 3.0 înseamnă mult mai mult decât atât: social media sunt acum adevărate platforme cu ajutorul cărora utilizatorii pot partaja produse şi servicii. Cu alte cuvinte, dacă într-o primă etapă, internetul ne-a permis să avem acces la informaţie, să publicăm, iar în a doua eră socială să partajăm idei, în cea de-a treia utilizatorii au posibilitatea de a partaja produse şi servicii şi, astfel, de a deţine puterea.

Ideea de sharing, aşa cum bine ştim, nu este una nouă.  Putem însă merge mai departe şi introduce conceptul de collabortive economy. Conform celor de la Altimeter, vorbim despre ‘’un nou model economic în care proprietatea şi accesul sunt împărţite între corporaţii, startup-uri şi utilizatori. Din acest model rezultă o economie de piaţă eficientă susţinută de produse şi servicii noi şi vechi şi care generează creştere economică.‘’

Câteva exemple de companii care folosesc deja acest model sunt SideCar, RelayRide, LendingClub, oDeskLiquidSpace sau Airbnb. Cu alte cuvinte, servicii de care avem nevoie un mod curent, atunci când călătorim, de exemplu. Această nouă formă de consum are potenţialul de a schimba dramatic economia. De exemplu, companiile care oferă produse sau servicii care au o anumită periodicitate cum ar fi maşini, produse electronice, servicii de turism etc. vor putea observa o diminuare a cifrei de afaceri dacă nu vor evolua odată cu piaţa, cu tehnologia. De pe altă parte, consumul colaborativ va crea noi verticale de business şi va atinge mult mai mulţi consumatori, asta dacă ne gandim doar la potenţialul incredibil al word-of-mouth.

Ȋn această lume în continuă schimbare în care avem o multitudine de companii, de antreprenori, de servicii, în care utilizatorii sunt cei care oferă servicii altor utilizatori, trecând peste modelul tradiţional de business, mai au comunicarea şi relaţiile publice vreun rol ? Absolut, într-o astfel de lume rolul comunicării este din ce în ce mai  complex, mai important. Şi asta, dacă luăm în considerare doar câteva aspecte: notoritatea (cunosc ceilalaţi consumatorii x serviciu ?), implicarea (interacţioneaza utilizatorii cu produsul/serviciul x ?), încrederea (de unde ştim în cine să avem încredere, când avem alte zeci de soluţii asemănătoare ?). Şi, poate cel mai important: comunicarea de criză. Mai ales atunci când vorbim de franciza unui brand. Cunoaştem cu toţii ce se poate întâmpla când un angajat al unui lanţ de restaurante postează pe YouTube un video de la locul de muncă. Consecinţele în cadrul noului model vor fi probabil de milioane de ori mai importante.

Aşadar, comunitatea va fi la putere, iar companiile mari şi mici vor trebui să-şi schimbe modelul de business, să renunţe la controlul absolut dacă vor îşi continue existenţa pentru că nu vorbim de un simplu capriciu, ci despre factori sociali, economici şi tehnologi care ne conduc spre acest nou model. Şi apoi, dacă sunteţi unul dintre cei care au o idee de business cu care vreţi să cuceriţi piaţa, ar fi bine să se încadreze deja în noul model.

Vă recomand să citiţi studiul Altimeter despre the collaborative economy dacă vreţi să aflaţi cum va arăta viitorul.

 



Veronica Fresneau este Co-Founder la SNAPSHOT by McCann PR
Profil LinkedIn

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP