O cercetare a practicilor imorale în raporturile PR - mass media
- 23 Ianuarie 2009 |
- Katerina Tsetsura
Conform studiului, marea majoritate a jurnaliştilor şi a profesioniştilor de Relaţii Publice din întreaga lume consideră inacceptabile din punct de vedere etic şi deontologic recompensele financiare oferite de unii practicieni PR reprezentanţilor mass-media în scopul expunerii mediatice. Cu toate acestea, cel puţin unul din 3 practicieni de PR şi cel puţin unul din 5 jurnalişti consideră acceptabile aceste recompense financiare. Doar 60% dintre respondenţi declară că, în ţările în care activează, advertorialele plătite sunt marcate corespunzător în cotidienele naţionale, în timp ce 40% consideră că publicitatea mascată este o practică uzuală în raportul PR-presă.
Cercetarea arată că publicitatea mascată îşi face apariţia într-o varietate de forme. O serie de factori capătă relevanţă în depistarea acestui fenomen: frecvenţa publicării comunicatelor de presă corelată cu numărul de machete publicitare în cadrul aceleiaşi publicaţii, influenţa exercitată de departamentului de vânzări al trusturilor de presă asupra agendei editoriale, prioritizarea ştirilor de către redacţii în funcţie de anumite beneficii financiare oferite de către practicienii PR.
Rezultatele cercetării au fost prezentate în Miami cu ocazia Conferinţei Internaţionale a Cercetătorilor în Relaţii Publice.