28032024

Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR Etica in Relatiile Publice - o perspectiva germana

Etica in Relatiile Publice - o perspectiva germana

Pin It
Moto: "With my work I serve the public. I am aware of the fact that I am not allowed to do anything that might lead the public to wrong conclusions and to wrong behaviour"
horst_avenarius_sitePornind de la premisa ca orice comunicare are un puternic caracter intentionat de a influenta, putem afirma ca aceasta este susceptibila de faptul ca nu transmite întotdeauna adevarul. Din acest motiv, apelul la etica si la morala devine un imperativ absolut necesar pentru a garanta dreptul la o informare si relationare corecta si principiala. Daca morala instituie normele concrete de comportare si asigura o comunicare pragmatica, etica dezbate si analizeaza principiile generale care fundamenteaza binele si raul si care sunt determinate concret-istoric. Scopul eticii în domeniul Relatiilor Publice este sa stabileasca principiile în baza carora se poate obtine succesul. Acesta se concretizeaza prin influentarea publicului într-o anumita problema, cresterea vizibilitatii mediatice, schimbarea atitudinii fata de un anumit actor social si relationarea cu societatea. Succesul în relatiile publice este definit de câstigarea si mentinerea unei reputatii bune si este garantat de principiile eticii deontologice. Specifica societatilor postmoderne este cautarea justificarii actiunilor prin apelul la norme ale eticii pe care le contextualizeaza. Tocmai acest fapt reprezinta factorul de vulnerabilitate al eticii în Relatiile Publice si este dat de capacitatea de a interpreta determinarile concret-istorice în propriul interes.

Problema care apare la acest nivel este daca autoritatile trebuie sa medieze comunicarea astfel încât aceasta sa serveasca exclusiv interesul public. Cu siguranta, activitatea diferitelor asociatii profesionale, structuri asociative si autoritati în domeniu au obligatia de a veghea la respectarea principiilor universale ale comunicarii care decurg din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Codul moral de la Atena si codul comportamental de la Lisabona reprezinta standarde international acceptate în comunicare, care îsi propun sa asigure un climat al interactiunii informationale optim. Codul Atenian are o aplicabilitate globala si deriva din articolele Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, facând referire la principiile etice ale Relatiilor Publice. Codul de la Atena are în vedere demnitatea umana si respectul pentru celalalt, în timp ce codul comportamental de la Lisabona este preocupat în special de standarde comportamentale specifice activitatii de relatii publice referitor la directori si angajatori, la media si public si la profesia în sine. Aceste coduri sunt completate de angajamentele specialistului în relatii publice de la nivel national.

Cele sapte principii asumate de practicianul german de relatiile publice si care reprezinta un ghid al profesiei de PR din Germania sunt:

* Prin munca mea servesc interesului public. Sunt constient de faptul ca nu pot sa induc publicul în eroare sau sa-i influentez comportamentul în mod negativ. Trebuie sa fiu sincer si cinstit.
* Prin munca mea eu servesc interesului celui care m-a angajat. Sunt dedicat muncii mele cu responsabilitate si urmaresc interesul lui ca si cum ar fi propriul meu interes.
* Prin ceea ce fac sunt legat de o organizatie careia îi sunt loial. Cunosc si îmi însusesc politica si cultura organizationala pe care o reprezint atât timp cât acestea sunt în concordanta cu demnitatea umana, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului si cu legislatia în vigoare.
* Daca organizatia pentru care lucrez încalca demnitatea umana si drepturile fundamentale în comunicare, voi face tot ce îmi sta în putinta pentru a îndrepta greselile si a corecta comportamentul comunicational.
* În mod constient si intentionat voi fi sincer, transparent si clar cu jurnalistii si cu alte medii de comunicare cu publicul. Nu voi oferi nici un fel de recompensa materiala sau financiara acestora.
* Voi respecta libertatea si independenta interlocutorilor mei. În acest sens nu voi apela la nici o forma de constrângere sau coercitie asupra lor.
* Cred ca relatiile publice reprezinta o modalitate de a genera încredere publica, de a armoniza diferite interese si de a corecta anumite comportamente. Astfel, nu voi face nimic pentru a dauna credibilitatii si reputatiei profesiei mele.

La nivel international, însa, codurile de mai sus sunt completate cu diferite declaratii ale asociatiilor de reglementare din domeniu cum ar fi European Charta for Consumer Relations, Ghidul Consiliului German din Advertising, Codul de Etica al Asociatiei Specialistilor în Comunicare din Germania, directivele audiovizuale, Codul International al Jurnalistilor, Protocolul Global al Eticii în Relatii Publice, Codul Australian si Nord-American si chiar instructiunile pastorale ale Consiliului Bisericii Catolice. Important este faptul ca principiile enuntate sunt interdependente si complementare si ca se refera la diferite activitati ale practicianului cum ar fi relatiile cu presa, activitatea de informare si de productie si afacerile publice.

Codurile comportamentale au drept scop îmbunatatirea reputatiei prin apelul la competenta, prin acumulari de cunostinte si informatii, prin întelegerea fenomenelor sociale, ca urmare a cercetarilor profesionistilor din domeniul psihologiei sociale, cunoasterea transformarilor si tendintelor publicului. Codurile morale sunt legate de transparenta si de adevar si concep comunicarea strict în interesul public.

Societatile postmoderne globale au o exigenta clara: transparenta. Paradigma informationala a zilelor noastre în care fluxul multiplu al comunicarii este halucinant de rapid nu iarta minciuna si lipsa de transparenta. De asemenea, comunicarea în situatii de criza este o alta dovada a necesitatii transparentei în comunicare. Principul etic din PR legat de aceasta problema afirma ca cel care spune numai jumatate de adevar se va confrunta mai devreme sau mai târziu cu tot adevarul si cu o mare problema de imagine si credibilitate. În plus, transparenta este impusa si în cazul în care este activata memoria colectiva a unei societati, neputându-se ascunde astfel faptul evident care s-a întâmplat în istorie.

Etica în comunicare trebuie înteleasa ca o modalitate de a avea succes, de a avea o buna reputatie. Principiile eticii valabile si acceptate la nivel international sunt legate de strategiile specialistilor si practicienilor din domeniu, James si Larissa Gruning considerând ca modelul moral al comunicarii este modelul cel mai eficient. Cel care relationeaza si informeaza corect este cel care creeaza transparenta si implicit actioneaza cu o moralitate impecabila. Transparenta este mai mult decât o provocare, este o oportunitate în a avea succes, este premisa unei bune reputatii.

Dr. Horst Avenarius (n. 1930) este Presedintele Consiliului German de Relatii Publice. In perioada 1988-1991 a detinut functia de Vice-Presedinte al Societatii Germane de Relatii Publice DPRG, cu atributii legate de "Comisia pentru Etica in PR". Pentru aproximativ 20 de ani, Avenarius a fost director de comunicare si Public Affairs în cadrul grupului BMW.

A scris numeroase lucrari si articole referitoare la etica în PR si codurile de deontologie profesionala.

Este absolvent de Filosofie si detine titlul de doctor in istorie. In perioada 1992-1997 a coordonat catedra de Relatii Publice a Academiei Bavareze de PR si Publicitate (BAW), în cadrul careia sustine cursuri si in prezent. A desfasoara o activitate didactica intensa in numeroase centre universitare (München, Hannover, Leipzig, Eichstätt, Amsterdam).

Pentru activitatea sa profesionala remarcabila a obtinut in anul 1992 medalia de aur a Societatii Germane de Relatii Publice DPRG, in 2001 devine membru de onoare al asociatiei, iar in 2002 obtine distinctia "Personalitatea de PR a anului", oferita de asociatia nationala de PR.

Copyright 2007 Forum for International Communications
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP