28032024

Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR Etic sa fie, dar s-o stim si noi!

Etic sa fie, dar s-o stim si noi!

Pin It

Zilele acestea am asistat pasiv la o dezbatere pe un grup de discutii la care sunt abonati specialisti din industria de PR si tineri aspiranzi. Subiectul cel mai aprins era legat de Rosia Montana si "oportunitatea" prezentei acestui nume in lista clientilor fictivi pentru care studentii au propus proiecte in cadrul Olimpiadelor Comunicarii.
eliza_rogalskiPe scurt, multe voci spuneau ca este lipsita de etica prezenta brief-ului Rosia Montana la Olimpiadele Comunicarii – acolo unde viitorii colegi isi demonstreaza destoinicia si cunostintele teoretice dobandite in scoala.


Nu este prima oara cand vad un comportament foarte greu de acceptat, cred, pentru o generatie care a invatat meseria de comunicator cot la cot cu colegii din presa. Am mai vorbit si cu alte ocazii despre candidati care spun la interviu ca e normal sa oferi „atentii” jurnalistilor daca ei refuza sa scrie despre subiectul pe care l-ai propus.

Asadar, este sau nu etic sa lucrezi, chiar si fictiv, pentru Rosia Montana? Si, mai mult decat atat, este sau nu etic sa invoci "lipsa de etica" la spartul targului, cand n-ai fost aleasa frumoasa balului?

Cred ca este etic sa comunici onest, responsabil, rational si inteligent la fel cum cred ca atitudinea intoleranta si "carcoteala" nu au nimic in comun cu etica acestei profesii. Nu subiectul despre care emiti mesaje publice este "lipsit de etica", ci maniera in care o faci. Tocmai de aceea, e mai lipsit de etica sa "poluezi" comunicarea cu adjective pompoase si rasuflate decat sa comunici responsabil despre o companie care polueaza. Iar cand ma refer la comunicare responsabila, am in vedere ca PR-ul este – din fericire pentru noi si spre deosebire de colegii din advertising – un instrument de comunicare bidirectionala care foloseste doua din cele mai de pret virtuti ale omului: ascultarea si vorbirea.

Cat despre momentul in care a aparut aceasta contestare "underground" a prezentei brief-ului Rosia Montana in competitie, e simptomatic pentru comunitatea de comunicatori de la noi sa nu fie de acord cu nimic si, daca se poate, dupa ce s-au impartit laurii. Un astfel de comportament este in sine mai lipsit de etica decat prezenta in competitie a brief-ului Rosia Montana. Miroase a invidie balcanica si lipsa de respect fata de competitori.

Exista zeci de definitii stiintifice ale eticii in practica relatiilor publice, dar dincolo de acestea, cred ca a fi etic in exercitarea relatiilor publice este sinonim cu a avea toate cele cinci simturi. Abia atunci cand iti lipseste unul din ele, obtii o definitie: esti orb, surd, mut sau tetraplegic.



Eliza Rogalski este Corporate PR Manager al Tempo Advertising, cea mai mare agentie independenta de publicitate din Romania. Si-a inceput cariera in cadrul grupului Media On, continuand cu Ziarul Financiar si ulterior a ocupat succesiv pozitii de PR Executive, PR Coordinator si PR Manager in cadrul unor companii romanesti.


Copyright 2008 Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP