Cum să faci PR în domeniul IT...

mihaela_apetreiAcum 15 ani, lumea întreba “ce e ăla PR?”
Acum 10 ani, lumea întreba “cum să faci PR?”
Etapa în care am ajuns, la întrebarea “Cum să faci PR în domeniul IT?” arată că trendul e bun. E clar că lucrurile s-au mai aşezat, chiar dacă mai dai peste câte cineva care cere cu seninatate “articole garantate” şi “să ne dea să ne uităm pe text înainte”. Aceste naivităţi sunt totuşi rare, PR-ul şi-a câştigat un loc al lui, în curând va avea poate şi un rol strategic în organizaţii, aşa cum merită.

Ca principiu, relaţiile publice pentru domeniul IT nu sunt substanţial diferite de cele din alte domenii de activitate. Sigur că tuturor ne-ar plăcea să ne considerăm altfel, dar de cele mai multe ori nu este cazul, numai orgoliul propriu ne determină să ne imaginăm că facem lucrurile substanţial diferit. De exemplu, îmi amintesc cu îngăduință de o doamnă - PR manager într-o instituţie de cultură -, care susţinea sus şi tare că PR-ul cultural este “cu totul, cu totul diferit de PR-ul celălalt(!)”. Cu mare curiozitate, am întrebat care ar fi trei diferenţe semnificative, ca să înţeleg la ce ne referim. “Aaa, păi aşa putem discuta trei zile, dar vă spun că este foarte diferit…” – ok, am înţeles, nu discutăm despre diferenţe, ci despre incompetenţe. În fond, dacă ne referim, de exemplu, la relaţia cu mass-media, principiile de interacţiune cu jurnaliştii, de redactare a unui comunicat de presă, de organizare a unei conferinţe de presă, de promovare a unui subiect sau a unei lansări rămân la fel, indiferent de domeniu. Diferenţele reale cu care ne confruntăm într-adevăr ţin mai degrabă de condiţiile de lucru, de tipologia jurnaliştilor, de canalele de promovare.

O comparație abruptă exprimă, destul de clar, aceste asemănări şi diferenţieri, în sensul că şi un producător de scaune, care fabrică atât scaune stil, cât şi fotolii futuriste, în registre complet diferite, cu materiale dintre cele mai diverse şi design radical diferit, ştie şi respectă principiul de bază al funcţionalităţii scaunului: trebuie să te poţi aşeza pe el şi să îndeplinească scopul pentru care a fost cumpărat.

În ceea ce priveşte PR-ul pentru domeniul IT, diferenţa esenţială stă în faptul că, pe lângă generarea de articole şi ştiri, ai de gestionat produse pentru laboratoarele de teste ale revistelor de specialitate. Aceste produse trebuie cunoscute, înţelese, promovate în funcţie de diferenţiatoarele lor, prezentate în cea mai bună lumină. Jurnaliştii primesc în laboratorul de teste, simultan, produse similare ale mai multor competitori, şi fiecare să străduieşte “să împingă în faţă” propria “marfă”. Fără a te transforma într-un “geek” tehnologic, în calitate de consultant PR pentru clienţii din zona IT este important să înţelegi şi să crezi în produsele pe care le promovezi.

Aceasta însă este o condiţie de bază şi pentru alte domenii: cum ai putea, de exemplu, să vorbeşti cu jurnaliştii despre un produs de creditare, fără să ştii totul despre acesta? Sau despre un nou medicament? Sau despre o maşină? Până la urmă, în IT este special doar faptul că ai (fizic) produsele despre care vorbeşti, că le gestionezi personal şi, cel mai important, că le poţi testa tu însuţi, pentru a te familiariza cu performanţele lor şi pentru a înţelege cum funcţionează.

În afară de aceasta, mai există câteva lucruri specifice pentru “PR-ul de IT”:

1.    În IT, una dintre condiţiile esenţiale este să fii disponibil la o muncă de teren mai asiduă decât pentru alte domenii. Consultantul PR este oricum o persoană dinamică şi mobilă, care interacţionează cu jurnaliştii, comunică şi se documentează permanent. În plus, atunci când te ocupi de o companie cu profil hardware, de exemplu, trebuie să promovezi produsele, să le prezinţi jurnaliştilor, să ai grijă ca ele să ajungă în timp util la toate redacţiile şi laboratoarele de testare. Sincronizarea cu deadline-urile este esenţială, mai ales când trebuie să jonglezi cu timpi morţi sau cu termene limită foarte strânse.

2.    O altă condiţie este să înţelegi tipologia jurnalistului din zona IT: oameni foarte conectaţi, pasionaţi de tehnologie, cu un limbaj de specialitate destul de complicat şi cu aşteptări specifice.

3.    Rapiditatea este un alt cuvânt cheie. La cât de repede evoluează lucrurile, nu există decât astăzi. Un produs sau o tehnologie insuficient promovate în momentul în care sunt top, devin în câteva zile absolut neinteresante, pentru că a apărut altceva, mai “cool”. Bătălia este strânsă, şi toţi cei care fac PR în domeniul IT ştiu acest lucru.

Acestea sunt trei condiţii esenţiale pentru o relaţie eficientă cu jurnaliştii specializaţi în domeniul IT. PR-ul înseamnă însă mai mult decât atât, şi diferenţe există la toate nivelele de comunicare, la felul în care comunici o campanie, lansezi un produs sau organizezi o gală. În cazul agenţiei Headline, având în vedere ponderea clienţilor din acest segment (avem în portofoliu clienţi precum Symantec, Autodesk, Teletrans, Microsoft, GIGABYTE, Apple – prin Apcom, Siemens, Omnilogic, Forte Business), putem vorbi despre o specializare pentru domeniul IT, însă datorită clienţilor non-IT din portofoliul nostru, am înţeles la fel de bine şi PR-ul medical, cultural sau financiar.


Mihaela Apetrei este Senior Manager în cadrul agenţiei de relaţii publice Headline. Dupa 10 ani petrecuţi în presă, ca jurnalist şi reporter special, Mihaela a fondat agenţia în 2001. În cei opt ani de activitate, Headline s-a dezvoltat considerabil, adunând în portofoliul său atât clienţi români, cât şi companii multinaţionale, în special din domeniul IT. Pe lângă managementul Headline, Mihaela este implicată şi în programe de training.