Şef asertiv, caut angajaţi pe măsură. Anunţul nu este deschis persoanelor agresive sau pasive

georgiana_petcuCum ar fi dacă un anunţ de recrutare ar suna aşa? Bineînţeles că vor conta competenţele tehnice ale candidaţilor, însă criteriul de departajare va fi stilul de comunicare al acestora. Eşti asertiv? Atunci ai şanse să ajungi pe lista scurtă şi vei fi la un pas de a obţine postul dorit. Persoanele pasive sau agresive nu corespund profilului.


Ar fi o cerinţă validă mai ales în PR, unde se presupune că cel ce şi-a ales acest domeniu se pricepe (sau are toate datele să se priceapă) la comunicare. Însă anunţul poate fi scos pe piaţă de orice manager de proiect, departament sau firmă, care doreşte să-şi aducă în echipă oameni competenţi şi care mai ales lucrează foarte bine împreună. Pentru că degeaba eşti bun pe bucăţica ta, dacă nu reuşeşti să te înţelegi cu ceilalţi, nu ai curajul să-ţi prezinţi ideile sau din contră, o faci într-un mod agresiv, ori lumea nu te ia în serios. Sunt probleme care vor genera tensiuni în birou sau de natură interioară şi care, implicit, vor duce la o productivitate scăzută şi rezultate slabe.

Aici intervine caracterul fiecărui membru al echipei şi de aceea e atât de important stilul de comunicare. O persoană cu un comportament asertiv este capabilă să-şi exprime gândurile, emoţiile şi opiniile într-o manieră deschisă, fără a afecta drepturile celorlalţi şi nici pe ale sale. Iată diferenţa majoră faţă de celelalte stiluri (agresiv, respectiv pasiv), care presupun încălcarea unor drepturi. În cazul celui agresiv, persoana încalcă drepturile celorlalţi, pe când un om pasiv nu-şi respectă propriile drepturi.

Translatând aceste profile într-un birou de lucru, putem intui comportamentul angajaţilor şi problemele care se pot ivi. Un angajat agresiv va încerca în permanenţă să-şi controleze colegii, considerându-se superior şi îndreptăţit să-şi impună opiniile. Şi o va face într-un stil ofensiv. Nu e de mirare că mulţi dintre membrii echipei îl vor considera antipatic şi vor avea resentimente faţă de acesta. Relaţiile de muncă vor fi bazate pe emoţii negative, ceea ce poate afecta serios colaborarea dintre ei. În plus, pe principiul ”ştiu eu mai bine” sau ”voi avea ultimul cuvânt”, e foarte probabil ca agresivul să dea cu piciorul unor idei foarte bune venite din partea coechiperilor, pe fondul unor discuţii distructive.

Pe de cealaltă parte, un om pasiv va încerca mereu să fie pe placul colegilor, fără a avea curajul să-şi exprime adevăratele gânduri dacă ele vin în contradicţie cu ale celorlalţi. Reprimarea lor şi adoptarea unui comportament forţat, corespunzător aşteptărilor celor din jur, vor genera frustări şi o încredere în sine scăzută. În plus, din cauza neputinţei de a spune ”nu”, un astfel de angajat ar putea ajunge cu uşurinţă supraaglomerat în cazul în care ceilalţi colegi ar apela mereu la bunătatea lui, pentru rezolvarea unor sarcini mai mult sau mai puţin importante. Cel pasiv nu va fi capabil să refuze nici aflat  în incapacitatea de a gestiona fizic mai multe chestiuni într-un anumit interval de timp şi va încerca să aibă grijă de toate. Nici nu e de mirare că acesta se va simţi copleşit şi e foarte posibil ca rezultatele muncii sale să lase de dorit, obligat fiind să se ocupe de toate sarcinile printre picături şi, de fapt, de niciuna foarte bine.

Spre deosebire de pasivi şi agresivi, persoanele asertive îşi pot exprima gândurile şi emoţiile într-un mod adecvat, diferenţa constând în cuvintele folosite, tonul lor şi limbajul non-verbal. Un  angajat asertiv este capabil să analizeze situaţiile cu care se confruntă şi să caute răspunsurile potrivite, evitând să acţioneze sub impulsul momentului într-un mod agresiv sau să ţină în el ceea ce-l frământă. Poate fi empatic, dar şi critic atunci când e necesară o astfel de atitudine. Însă o face realist şi într-un scop constructiv.

Iată de ce un astfel de angajat este de dorit. Şi mai ales de un şef asertiv, care înţelege la rându-i nuanţele comunicării.



Georgiana Petcu are o experienţă de cinci ani în PR, iar în prezent este Account Manager în cadrul agenţiei Chelgate Public Affairs & Public Relations. Sub această titulatură, poate fi găsită în postura de consultant în relaţia cu presa, organizator de evenimente, coordonator al unor campanii de comunicare şi secretar general de redacţie pentru publicaţia informativă a Reprezentanţei Comisiei Europene în România, ”Buletin de Europa”. Ca urmare a pasiunii pentru comunicare, Georgiana s-a apucat recent de blogging şi scrie materiale pe această temă pe pagina personală www.artacomunicarii.ro.