5 provocări în PR

octav_stefanÎn orice discuţie despre provocări apare invariabil şi raportarea la oportunităţi. Fiecare provocare este şi o oportunitate,  atât din perspectiva dezvoltării profesionale cât şi sub aspectul competitivităţii pe piaţă. Fără a alcătui un top, am prezentat mai jos cinci dintre cele mai frecvente provocări cu care se confruntă un specialist PR, încă de la începutul carierei, şi care nu îi ocolesc nici pe cei mai experimentaţi.

Creativitatea


Este prima oportunitate care se deschide în PR: de a te diferenţia printr-o altă abordare a proiectelor pe care le desfăşori. Creativitatea stă la baza inovaţiei, un element de diferenţiere foarte eficient în orice domeniu şi cu precădere în comunicare: de la strategia şi mesajele alese într-o campanie, până la instrumentele folosite pentru a comunica un subiect punctual sau modul în care este organizată o conferinţă de presă.

Chiar dacă nu este sesizabilă tot timpul, creativitatea face diferenţa, de exemplu, şi la nivelul activităţilor la care un specialist PR lucrează în fiecare zi. Astfel, povestea care încadrează un subiect de presă, un media pitch, are un rol decisiv în acceptarea sau neacceptarea sa ca punct de plecare al unui viitor articol.

Pe lângă metode intrinseci care sunt proprii industriilor creative, în PR creativitatea poate fi cultivată atât individual, cât şi la nivel de echipă, prin metode brevetate, acceptate şi folosite la nivel mondial. În acest sens pot fi folosite diverse metode precum cele şase pălării colorate, brainstorming-ul, metoda asocierilor de imagini sau cuvinte, exerciţii logice, metoda rezolvării creative a problemelor etc.    

“Garantat 100%”


Spre deosebire de emisiunea “Garantat 100%”, unde aşteptările spectatorilor pot fi uşor satisfăcute prin prezenţa unui personaj de calitate, acţiunile de PR pot dezamăgi clienţii dacă specialistul nu a gestionat corect aşteptările înainte de derularea show-ului. Multe dintre aşteptările greşite legate de PR provin dintr-o înţelegere distorsionată sau o neînţelegere a modului în care acţionează.

Nu este întotdeauna uşor să explici ce este posibil şi ce nu, mai ales dacă solicitarea este orientată mai mult în sfera imposibilului. Gestionarea sau alinierea aşteptărilor clienţilor cu ceea ce este realizabil va determina nivelul de satisfacţie în raport cu rezultatele acţiunii sau ale campaniei, atât în ceea ce priveşte procesul, cât şi rezultatul. Cu alte cuvinte, pe lângă rezultate şi organizare, nivelul de satisfacţie al clientului depinde şi de modul în care au fost gestionate de la bun început aşteptările.

Diplomaţia


Desigur, ar fi frumos să lucrezi numai pentru proiectele în care crezi cu adevărat, cu mărcile pe care le apreciezi şi cu oamenii care îţi plac. Numai că lucrurile nu stau întotdeauna aşa, iar o atitudine profesionistă înseamnă să depăşeşti aceste limitări şi să poţi privi lucrurile din mai multe perspective. Diplomaţia este o provocare pentru că este o abilitate pusă la încercare îndeosebi în spaţiul comunicării sociale (Facebook;Twitter), unde tentaţia de a comenta din perspectivă personală este mare. Riscul unei poziţii nediplomatice este că, în ciuda iniţiativei cu bună credinţă, publicul tău nu va face distincţia între om şi specialist, iar consecinţele pot afecta chiar brandul comunicat.

Rezultatul


Este cea mai importantă componentă în activitatea specialistului PR şi factorul determinant în retenţia şi satisfacţia clienţilor. Pentru a fi eficiente, toate acţiunile gândite în cadrul unui proiect de comunicare trebuie să conveargă spre obţinerea rezultatelor stabilite, iar fiecare etapă să fie evaluată în raport cu implicaţiile asupra obiectivului.   

Măsurarea


Strâns legată de punctul de mai sus, măsurarea este o provocare la care nu există un răspuns unanim. Unele metode, AVE de exemplu, sunt preferate în favoarea altora, analiza de imagine de exemplu, pentru simplitatea, pragmatismul şi rapiditatea analizei. Alte metode precum studiile de notorietate sunt pe cât de acurate, pe atât de costisitoare şi consumatoare de timp. Aici, un punct de plecare în alegerea metodei potrivite este chiar sincronizarea cu clientul pe aşteptările iniţiale.  

Fără a face notă discordantă de alte domenii, în PR provocările  sunt şi un prilej de a obţine multe satisfacţii şi de a dezvolta proiecte noi. Totul ţine de modul în care alegi să porţi una dintre cele şase pălării gânditoare colorate.


Octav Ştefan este PR Coordinator în cadrul SmartPoint, companie independentă de consultanţă în comunicare la nivel regional cu operaţiuni în Bulgaria, Croaţia, Serbia şi Slovenia. SmartPoint gestionează conturi precum Ascendis, Asesoft Net, BenQ, eMAG, Epson, Kingston Technology, Mio Technology, NVIDIA, Sony, Sony PlayStation, Sony VAIO.