Ziariştii copy-paste şi relaţiile publice

andrei_aronetAm auzit des din partea scriitorilor de comunicate de presă o replică despre ziarişti cel puţin ciudată: !A publicat comunicatul exact aşa cum l-am scris. Măcar a scris ce am vrut!". Am păţit-o şi eu, doar că nu m-am bucurat prea tare: comunicatul de presă a apărut cuvânt cu cuvânt în ziar; alteori textul trimis a fost publicat… sub semnătura mea, de parcă aş lucra acolo.

Iar într-un caz de care prefer să îmi amintesc mai greu, articolul se încheia cu "pentru detalii suplimentare" şi numărul meu de telefon mobil.

Faptul că relaţiile publice ar beneficia de pe urma unei prese mai puţin săritoare cu CTRL+V-ul şi mai puţin îngăduitoare în relaţia cu companiile pare o contradicţie în termeni. În fond, nu mai bine ne bucurăm că ziaristul a preluat cuvânt cu cuvânt comunicatul de presă la care am lucrat atâta vreme? Nu avem expunere mai mare dacă avem relaţii perfecte cu ziarişti care înghit pe nemestecate subiectele servite?

Nu cred că este capcană mai mare în relaţia cu presa decât să ne bucurăm că "scrie la gazetă" exact aşa cum vrem, fără să ne gândim la cum s-a ajuns acolo. Oricât de bine ar fi scris un comunicat şi oricât de pricepută ar fi agenţia, câştigul maxim pentru client va apărea atunci când nu se apelează la compromisul şi comoditatea unor soluţii-instant. În fond, în fiecare zi se comunică mii de informaţii. E gălăgie la televizor, iar Internetul e vast – de ce m-aş bucura că, printre atâtea voci, am şoptit şi eu ceva? Mai degrabă, e nevoie să măsurăm ecoul.

PR-ul are nevoie, de cealaltă parte a baricadei, de jurnalişti cu experienţă. Şi asta tocmai pentru că ei sunt capabili să înţeleagă contextual şi să nu înghită orice pe nemestecate; ei sunt cei care fac diferenţa între companiile pentru care transparenţa e o regulă de aur şi cele care se prefac doar că vorbesc. Da, ei pot distruge reputaţia unor companii. Dar nu am crezut niciodată că ar fi rolul PR ului să ascundă gunoiul sub preş; dimpotrivă, o comunicare onestă e cu atât mai necesară în situaţii de criză.

Aşa că rectific: de jurnalişti cu mult discernământ se vor bucura agenţiile serioase şi companiile care investesc cu adevărat în comunitate, cele pentru care imaginea publică nu e clădită pe bule de săpun. Într-o lume de copy-paste-uri, nu există nicio diferenţă între o companie care se laudă că face ceva şi una care chiar face.



Andrei Aroneţ este PR Manager la PR & MORE agenţie specializată în servicii de relaţii publice, care oferă servicii complete de PR şi comunicare. Voluntar al Habitat for Humanity Cluj, organizaţie care construieşte şi renovează case pentru familii cu venituri mici, este în prezent preşedintele Consiliului Executiv al asociaţiei. Cu o experienţă de peste zece ani în presă, a trecut din 2007 în tabăra online, unde scrie pe blogul aronet.ro.