Consumul sustenabil: fapte şi tendinţe: Un raport al World Business Council for Sustainable Development

Un raport al World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) analizează tendinţele şi evoluţiile recente care au avut loc în patternurile globale de consum, efectuând o analiză a relaţiilor dintre activităţile companiior, comportamentul consumatorilor şi provocările sociale actuale.
Conform rezultatelor studiului, nivelurile şi patternurile de consum sunt determinate în principal de trei factori: creşterea populaţiei globului (se aşteaptă ca până în 2050 să atingă valoarea de 9 miliarde de locuitori), creşterea consumului la nivel global (se preconizează ca până în 2030 clasa de mijloc la nivel global să se tripleze) şi existenţa unei culturi a consumerismului la nivelul grupelor de populaţie cu venituri mari. De asemenea, consumul la nivel global afectează ecosistemul Terrei, resursele energetice şi materiale necesare evoluţiei industriale (până în 2040, consumul resurselor naturale va creşte până la 170% din bio-capacitatea planetei) şi bunăstarea sistemelor sociale umane.

În ceea ce priveşte atitudinile consumatorilor, se remarcă o creştere a preocupării acestora pentru problemele economice, sociale şi de mediu şi tendintele de a acţiona pentru rezolvarea acestor probleme. Însă dorinţa consumatorilor de a le rezolva nu impune adesea un comportament de consum sustenabil, din cauza unor factori precum forţa obişnuintei, calitatea produselor, disponibilitatea sau preţul.

În aceste condiţii, rolul organizaţiilor şi al companiilor devine din ce în ce mai important. Raportul WBCSD dezvăluie trei moduri prin care acestea pot aborda consumul sustenabil: inovaţia (procesele de dezvoltare a unor produse şi servicii noi se concentrează pe maximizarea valorii sociale şi minimizarea efectelor asupra mediului), influenţarea alegerii (campanii de marketing şi awareness-raising care să încurajeze consumatorii să aleagă şi să folosească produsele într-un mod mai eficient şi sustenabil) şi determinarea alegerii (împreună cu alţi actori sociali companiile înlătură de pe piaţă produsele şi serviciile „non-sustenabile”).

Pentru a schimba comportamentele consumatorilor, este necesar sprijinul tuturor actorilor sociali - atât membrii mediulului corporatist privat, cât şi guvernele şi societatea civilă trebuie să contribuie la îmbunătăţirea stilurilor de viaţă. În special corporaţiile şi organizaţiile trebuie să poarte un dialog cu stakeholderii lor (de la consumatori şi distribuitori, până la ONG-uri) pentru a defini stiluri de viaţă şi produse sustenabile şi pentru a le impune la nivel social.

Studiul este disponibil online la:
http://vcr.csrwire.com/files/WBCSD_Sustainable_Consumption_web.pdf