Etică, transparenţă şi fair-play în PR-ul românesc

logo-week-edt7În premieră în România, Forum for International Communications şi prestigiosul Institute for Public Relations din SUA au prezentat în cadrul dezbaterii PR Week "Etica în PR: repere, tendinţe şi controverse" rezultatele studiului "Media Transparency and Media Practices in Romania: Results of a Nation-wide Survey of Practitioners". Katerina Tsetsura, autoarea metodologiei studiului, a participat la congresul PR Week, fiind unul dintre cei doi cercetatori coordonatori ai proiectului Global Media Transparency.

Cercetarea a fost realizată online în perioada Februarie-Mai 2009 de Forum for International Communications, cu sprijinul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) şi al Asociaţiei Patronale a Editorilor Locali (APEL). Au răspuns acestei iniţiative 128 de profesionişti PR din Bucureşti, Timişoara, Cluj, Constanţa şi Iaşi şi 68 de jurnalişti din presa naţională şi locală. Relevanţa studiului este asigurată şi de sprijinul acordat de asociaţii internaţionale prestigioase precum: Asociaţia Internaţională de Relaţii Publice (IPRA), Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor, Institutul Internaţional al Presei, Alianţa Globală de Relaţii Publice şi Institute for Public Relations. 

Studiul arată că publicitatea mascată îşi face apariţia într-o varietate de forme. O serie de factori capătă relevanţă în depistarea acestui fenomen: frecvenţa publicării comunicatelor de presă corelată cu numărul de machete publicitare în cadrul aceleiaşi publicaţii, influenţa exercitată de departamentului de vânzări al trusturilor de presă asupra agendei editoriale, prioritizarea ştirilor de către redacţii în funcţie de anumite beneficii financiare oferite de către practicienii PR. Mai mult decât atât, de multe ori jurnaliştii şi practicienii subliniază frecvenţa crescută a acestor practici. O mare parte dintre canalele media încheie de asemenea contracte de prestări servicii pentru a asigura acoperire media importantă diferitelor organizaţii (atât jurnaliştii, cât şi profesioniştii de relaţii publice au atestat existenţa acestei practici).

În plus, nu există un acord între practicieni şi jurnalişti privind gradul de profesionalism al relaţiilor publice. Practicienii consideră că practica jurnalistică este profesionalizată în România, în timp ce jurnaliştii nu consideră profesionalizată practica de relaţii publice.

Este interesant faptul că profesioniştii din media româneşti consideră adesea că acceptarea unor plăţi directe sau indirecte reprezintă o practică normală. În acelaşi timp, însă, această practică este foarte rar considerată a fi profesională, cu atât mai puţin etică. De altfel, acei respondenţi care consideră că relaţiile publice şi jurnalismul sunt profesionalizate în România nu sunt de părere că a primi plăţi este o practică profesională.

Dezbaterea prilejuită de prezentarea rezultatelor acestui studiu, a fost moderată de Dana Deac, Director TVR1, şi şi-a propus să analizeze practicile imorale care intervin în raporturile PR-presă-public şi să ridice un semnal de alarmă asupra fenomenului de “media bribery” şi consecinţele acestuia pentru breasla comunicatorilor din România.

Invitat special a fost Dr.Horst Avenarius, Fondatorul si Presedintele de onoare al Consiliului German de Etica in Relaţii Publice. Avenarius a vorbit despre experienţa germană în domeniul eticii în PR. El s-a referit în discursul său la standardele şi codurile etice ale profesioniştilor de relaţii publice, la instrumentele utilizate de Consiliul German pentru descurajarea acţiunilor imorale din comunicarea de afaceri.

Au mai participat la dicuţii: Robert Turcescu (Realitatea TV), Dana Deac (TVR 1), Luca Niculescu (RFI Romania), Manuela Preoteasa (Hotnews), Ioana Avadani (CJI), Mugurel Radulescu (Coca-Cola), Liana Ganea (Agentia Nationala de Monitorizarea a Presei).

Despre organizator
Forum for International Communications este o organizaţie non-guvernamentală care cultivă în mediul comunicatorilor profesionişti standardele etice şi de performanţă ale profesiei de relaţii publice. Fundaţia organizează din 2003 competiţia Romanian PR Award şi evenimentul Romanian PR Week, impuse drept cele mai importante evenimente de recunoaştere a excelenţei în domeniul comunicării de afaceri din România. Fundaţia coordonează în prezent o cercetare naţională de "Etică în PR", o serie de programe educaţionale, prelegeri şi dezbateri publice, cursuri şi training-uri de formare profesională şi o serie de întâlniri informale între profesioniştii domeniului. În martie 2006, fundaţia a iniţiat programul CSR România cu scopul de a promova bunele practici în domeniul responsabilităţii sociale corporatiste. În aprilie 2009, Forum a lansat portalul de resurse PR Romania.

Contact
Dana Oancea
Project Manager
Forum for International Communications
Tel. 0722964382
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
www.praward.ro