Dan Vîrtopeanu, General Manager Voxline: Mobile Marketingul va deveni un must have al campaniilor de comunicare şi în România


dan_vartopeanuPrin Voxline suneţi unul dintre pionierii mobile marketingului în Romania. Care este deschiderea companiilor autohtone faţă de acest tip de comunicare?

Companiile autohtone, cel puţin cele care au folosit deja acest mediu de comunicare sunt foarte deschise pentru că au văzut că funcţionează. Sunt câteva branduri care-l folosesc de ani de zile. Companiile care optează constant pentru mobile marketing  fac parte în special din categoria FMCG, din industria auto, dar şi industria financiară.
Pe de altă parte ne confruntăm şi cu reacţii reţinute. Dacă discutăm de multinaţionale, există corporaţii care au auzit de mobile marketing, dar încă nu au suficient de multă încredere că piaţa din Romania este pregătită pentru aşa ceva, altele nu au auzit de acest tip de comunicare, ceea ce ne angajează într-un proces continuu de educare şi informare. 

Care este atitudinea publicului român în faţa promoţiilor de tip PULL prin SMS şi ce categorii de vârstă sunt vizate în mod special?

Promoţiile PULL înseamnă de fapt includerea consumatorilor într-o campanie folosind telefonul mobil. Daca discutăm de promoţiile pull prin SMS în care se face o comunicare cu un avantaj important pentru consumator reacţia este imediată şi foarte puternică. Dacă discutăm de nişte premii simbolice, oamenii sunt la fel de interesaţi ca la o promoţie oarecare.
Categoria de vârstă în mobile marketing nu contează foarte tare.  Un bun exemplu este Pepsi, care, deşi are un segment de tineri ca target, cei care intră în promoţie fac parte din toate segmentele de vârstă. Evident, nu putem merge pe segmente de vârstă foarte înaintate unde nu toată lumea foloseşte sau se presupune că ştie să deschidă un SMS, dar pe o gamă largă de la 10-12 ani până la 55 chiar 60 de ani mediul mobil poate fi o modalitate de comunicare eficientă.

Din poziţia de General Manager Voxline, aţi avut ca obiectiv un proces de creştere a segmentului de mobile marketing. Care au fost cele mai dificile bariere cu care v-aţi confruntat?

Vorbim despre un proces de creştere a segmentului de mobile marketing pentru că discutăm de o piaţă foarte mică şi despre o zonă de dezvoltare redusă. Aşadar, este firesc ca atunci când porneşti de foarte jos să doreşti să te ridici cât se poate de repede şi rata de creştere să pară spectaculoasă pentru că situaţia în care îţi propui să creşti de la sute de mii este total diferită de cea în care vizezi o creştere de la zeci de milioane. Practic noi am vrut să creştem ceva ce nu exista.
Barierele sunt legate tocmai de faptul că discutăm de ceva ce nu exista. Dacă facem o comparaţie cu piaţa on-line, aceasta este încă subdimensionată la nivelul pieţei de publicitate din România din motive tradiţionale. Acest lucru se întâmplă pentru că ne confruntăm cu un mediu care încă nu este familiar tuturor celor care l-ar putea folosi, în acelaşi timp metodologia de lucru în acest mediu nu este foarte clară, se discută mult despre nevoia de educaţie şi despre impactul pe care-l are online-ul asupra consumatorului. În România trebuie definit modul în care companiile îşi concentrează eforturile pe cele mai rentabile activităţi. Ori comunicarea tradiţională, TV-ul, este cea care are la noi cel mai mare impact. Toate acestea, puse cap la cap devin bariere pentru orice altă formă nouă de comunicare.

Referitor la modul în care a fost primit, nu au existat bariere privind o posibilă atitudine sceptică. Dacă cineva nu doreşte să implementeze mediul mobile marketing, motivul nu este scepticismul, ci comoditatea. Îi este mai uşor să facă ceva clasic.

Credeţi că o campanie de comunicare prin mijloace digitale este un instrument indicat în cazul în care obiectivul este de a crea relaţii pe termen lung?

Da, în mod cert mobile marketingul poate stabili relaţii pe termen lung. Totul se rezumă la ceea ce-i oferi consumatorului. Mobilul permite o comunicare personalizată, iar prin acest mediu ofer consumatorului exact ceea ce-l interesează, nu avem de-a face cu o comunicare în masă aşa cum este cazul comunicării pe TV.

Care sunt avantajele unei campanii de mobile marketing?

Aşa cum am spus, o comunicare personalizată este avantajul principal. Pe plan secundar, importante sunt interactivitatea pe care o oferă campaniei de comunicare şi reach-ul. Astăzi toată lumea are telefon mobil şi poate fi imediat contactat.
Sunt convins că mobile marketingul va deveni un must have al campaniilor de comunicare, dar nu pot să dau încă un termen.


Interviu realizat în Decembrie 2009 de Georgiana Stanciu, Forum for International Communications.