Andreia Cucu, GSK Romania: ‘Out of the box’ în CSR înseamnă pentru noi, mai mult decât orice altceva, rezultatele concrete care schimbă vieţi

Andreia CucuParteneriatul local dintre GSK România și Salvați Copiii România, încheiat in 2010, se desfășoară sub umbrela 'Fiecare Copil Contează', cu obiectivul de a reduce mortalitatea infantilă în județele cele mai afectate. România ocupă primul loc în Uniunea Europeană la decese infantile, cu o rată dublă față de cea din UE. Am dorit să aflăm ce înseamnă acest program pentru angajaţii GSK România şi am stat de vorbă cu Andreia Cucu, Communication Manager.

“În compania oamenilor buni” este o campanie de CSR care se bazează  foarte mult pe storytelling. Ce v-a determinat să alegeţi această formulă?

De această dată, ca o nouă etapă în proiectul “Fiecare copil contează”, pe care GSK îl  desfaşoară încă din 2010 împreună cu Salvaţi Copiii, cu obiectivul  de a contribui la reducerea ratei de mortalitate infantilă – o rată dublă în România faţă de Uniunea Europeană - am ales să-i implicăm pe angajaţii noştri într-o acţiune de strângere de fonduri.

Totul a fost realizat în beneficiul unor familii sărace din judeţele Suceava şi Botoşani, aflate în grija Organizaţiei Salvaţi Copiii, ale căror poveşti triste am ajuns să le cunoaştem. Am decis să facem cunoscută cauza lor colegilor noştri şi să-i ajutăm.

Esenţial în această campanie internă de fundraising a fost felul în care am adus în atenţie poveştile: alături de cei 4 ambasadori - fotografii Andrei Pungovschi şi Bogdan Baraghin, bloggerul Cristian China Birta şi jurnalistul Andrei Crăciun -, care le-au documentat profund şi emoţionant, indiferent că vorbim de texte sau de fotografii. Cred că acest lucru a făcut diferenţa şi a reprezentat unul dintre motivele pentru care angajaţii GSK s-au apropiat de această campanie şi au reacţionat.

Vorbiţi-ne despre reacţiile primite din partea angajaţilor, despre provocările şi satisfacţiile unei campanii de CSR care implică şi angajaţii organizaţiei.

În această campanie, 1 din 5 angajaţi s-a implicat, iar cu suma strânsă în final am reuşit să găsim o rezolvare pentru toate problemele acestor familii, ceea ce este cel mai important.

A fost un exemplu puternic de ce putem face atunci când ne dorim cu adevărat să acţionăm şi să ne mobilizăm.

Interesant este că în urma campaniei de comunicare internă formală, unii angajaţi au devenit ei înşişi ambasadori ai cauzei. I-au mobilizat şi pe ceilalţi, au organizat singuri acţiuni de tipul «lasă-te de fumat şi donează banii pe care i-ai fi dat pe acest viciu către Salvaţi Copiii » sau « donează echivalentul micului dejun pe o lună pentru a susţine comunităţile defavorizate » ; a existat o dinamică extraordinară în interiorul organizaţiei.

Foarte  interesant  a fost să aflăm că în urma campaniei câţiva colegi au devenit voluntari în cadrul Salvaţi Copiii şi vor desfăşura acţiuni în aceleaşi localităţi. Sigur că prezenţa GSK şi Salvaţi Copiii din aceste comunităţi nu se încheie aici. Proiectele noastre sunt gândite pe termen lung şi îşi propun să schimbe viaţa comunităţilor defavorizate, la un nivel profund.

Cum consideraţi că a evoluat rolul şi sensul campaniilor de CSR care implică şi angajaţii, în 2014 faţă de anii precedenţi?

În GSK, cultura voluntariatului are deja o tradiţie, este parte integrantă a companiei noastre, a ADN-ului nostru, atât global cât şi local, şi ne dorim să o consolidăm mai departe.

Nu vorbim de nişte proiecte punctuale, ci de un fel de a fi caracteristic nouă, în primul rând prin prisma domeniului în care activăm. GSK Orange Day - o zi pe an plătită de companie, atât la nivel global cât şi în România, pentru că angajaţii să facă voluntariat sau PULSE - un program internaţional şi local de voluntariat intern, prin care angajaţi ai companiei pot lucra timp de 3 sau 6 luni pentru ONG-uri, sunt doar câteva exemple. Eforturile noastre au fost întotdeauna înspre a le arăta colegilor că puterea noastră stă şi în felul în care ne implicăm în comunitate, acest lucru devenind din ce în ce mai clar în ultimii ani.

Povestiţi-ne despre colaborarea cu cei 4 ambasadori ai campaniei şi feedbackul primit din partea lor.

Ne-am dorit să documentăm poveştile atât prin texte, cât şi fototografii şi să avem alături oameni care arată în munca lor de zi cu zi un grad mare de implicare emoţională, oameni care ştiu să spună poveşti cu suflet şi fac asta într-un mod foarte puternic. Astfel, s-au format 2 echipe, din care au făcut parte fotograful Bogdan Baraghin şi bloggerul Cristian China Birta, jurnalistul Andrei Crăciun şi fotograful Andrei Pungovschi. Ei au mers în 5 localităţi izolate din judeţele Suceava şi Botoşani şi au documentat poveştile acestor copii, au stat de vorbă cu ei şi cu familiile lor, au încercat să-i înţeleagă, dincolo de orice prejudecată. Ştiu, atât din textele şi pozele care au rezultat, cât şi din ce ne-au spus la întoarcere, că a fost o experienţă care le-a schimbat perspectiva. În România se vorbeşte mult despre sărăcie, însă contactul direct cu ea te face să înţelegi lucrurile la un alt nivel. Sunt oameni care nu-şi permit să cumpere un bilet de tren pentru a ajunge în cel mai apropiat oraş, unde se află medicul specialist. Experienţa ne-a schimbat tuturor perspectiva asupra vieţii şi al felului în care putem să ne implicăm.

Cum îşi alege GSK parteneriatele şi proiectele în care se implică? Există anumite reglementări care se aplică în toate ţările în care GSK este prezent?

La nivel global, GSK are o politică de CSR bine conturată, dar foarte mult declinabilă în funcţie de nevoile locale. În 2012, GSK şi-a luat 23 de angajamente, propunându-şi să răspundă unor nevoi stringente din lume. Două dintre acestea sunt reducerea mortalităţii infantile şi facilitarea accesului la medicamente şi vaccinuri. Un alt pilon important este sănătatea şi bunăstarea comunităţilor.

Revenind la România, dezvoltăm sau susţinem programe în zonele sănătăţii şi educaţiei în sănătate, în beneficiul comunităţilor defavorizate. Strategia de CSR a GSK România a fost stabilită în 2010 şi are 3 piloni principali: Sănătate pentru toţi, Oameni şi comunităţi şi Comportament etic. Toate programele au pornit de la întrebarea  « unde trebuie să intervenim ? », analizând recomandările OMS şi ale Băncii Mondiale.

Parteneriatul dintre GSK şi STC este deja unul tradiţional. Cum vedeţi evoluţia lui pe termen scurt şi mediu?

Menţionam anterior recomandările OMS şi ale Băncii Mondiale. Una dintre acestea vizează îngrijirea mamei şi copilului. Astfel, am decis să lucrăm împreună cu "Salvaţi Copiii” în cadrul programului de combatere a mortalităţii infantile. Am ales această cauză pentru că în România rata mortalităţii infantile este cea mai ridicată din Uniunea Europeană – 9,04‰, dublu faţă de media din UE (4,3 ‰). În prima fază am inclus în proiect judeţele Dâmboviţa, Caraş-Severin, Vrancea şi Braşov. Începând cu al doilea an, s-au alăturat alte 5 judeţe - Vaslui, Botoşani, Iaşi, Suceava şi Neamţ, cu un număr de 15 localităţi defavorizate, cu rate ale mortalităţii infantile peste media naţională.

Parteneriatul cu Salvaţi Copiii, rezultat dintr-o presantă nevoie locală, se aliniază şi cu obiectivul global al GSK de a salva, până în 2015, vieţile a 3 milioane de mame şi a 7 milioane de copii.

În încheiere, care consideraţi că sunt elementele care definesc succesul unei campanii de CSR “out of the box” în GSK?

Dacă vorbim despre o campanie internă de fundraising, succesul este dat în primul rând de gradul de implicare a colegilor noştri, precum şi de suma de bani strânsă. Însă, “out of the box” înseamnă pentru noi, mai mult decât orice altceva, rezultatele concrete care schimbă vieţi. De exemplu, faptul că în urma implementării programului “Fiecare Copil Contează” nu s-a mai înregistrat niciun caz de mortalitate infantilă – deşi judeţele respective erau “campioane negre”, cu rate ale mortalităţii infantile peste media naţională - este cel mai important lucru. Şi acest lucru ne motivează să continuăm.


Andreia Cucu, Communication Manager GSK Romania