Ne implicăm în proiecte care aduc un plus de valoare comunităţii. Un interviu cu Richard Moat, CEO Orange România

richard_moatCSR-ul este încă un domeniu neînţeles sau înteles greşit în România, fiind adesea asociat cu filantropia şi donaţiile. Ce credeţi că ar putea face companiile pentru a schimba această percepţie?

Responsabilitatea socială corporatistă nu înseamnă doar acţiuni caritabile. Însă acestea atrag atenţia presei şi a societăţii civile, motiv pentru care CSR-ul este de cele mai multe ori sinonim cu filantropia şi cu donatiile. Companiilor le revine sarcina de a avea o strategie de CSR coerentă, care să se aplice în toate departamentele şi în toate acţiunile întreprinse. Orange România a dezvoltat înca din anul 2003 un program de responsabilitate socială, care ghidează comportamentul companiei faţă de toţi stakeholder-ii săi: clienţi, angajaţi, furnizori, comunitate, mediu, acţionari. Pentru a reda o imagine cât mai reală CSR-ului, atât mass media, cât şi companiile trebuie să promoveze în egală măsură toate iniţiativele de reponsabilitate socială corporatistă.

În 2007, Orange a dezvoltat programul Universitatea Orange Telecom, în cadrul căruia compania a oferit burse celor mai buni studenţi ai Facultăţii de Telecomunicaţii. Care au fost rezultatele şi beneficiile pe care compania d-voastră le-a dobândit în urma acestui program?


Una dintre direcţiile programului de responsabilitate socială al Orange este educaţia. Prin  dezvoltarea unor programe precum Orange Education Program, susţinem formarea profesională a tinerilor şi contribuim la îndrumarea şi pregătirea viitorilor specialişti în telecomunicaţii. Foarte mulţi dintre aceştia îşi doresc ulterior să înceapă o carieră în cadrul companiei.

Orange Education Program este un proiect prin care cei mai buni studenţi de la la Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei pot câstiga burse şi beneficiază de un program intensiv de training susţinut de experţi şi manageri din cadrul Orange. De asemenea, la sfârşitul anului trecut, Orange a amenajat un centru modern de training în cadrul acestei Facultăti, unde studenţii au acces la o bibliotecă, la cursuri ţinute de specialişti Orange şi la un laborator. În premieră în România, Orange a realizat în parteneriat cu Alcatel-Lucent o reţea GSM experimentală care face legătura între universităţile tehnice din Bucureşti, Timişoara şi Cluj-Napoca, pentru ca studenţii să vadă cum funcţionează o reţea GSM.

Cum talentul este unul dintre criteriile de selecţie în acordarea burselor Orange, teoretic toţi tinerii bursieri pot fi viitori angajaţi. Anual, 5% din staff-ul departamentului tehnic este "împrospătat" cu studenţi în anii terminali care au parcurs programul de burse Orange şi care lucrează part-time până la terminarea studiilor. De exemplu, în urma proiectului Orange Education Program din anul scolar 2007-2008, 16 dintre studenţii participanţi au devenit angajaţi ai companiei.

Care sunt caracteristicile care diferenţiază programele de responsabilitate socială corporatistă ale companiei Orange de cele realizate de către competitorii d-voastră de pe piaţa autohtonă?

La baza strategiei Orange de responsabilitate socială se află un cod de etică care ne ghideză comportamentul zilnic, fie că este vorba de modul în care ne tratăm clienţii, de relaţia pe care o dezvoltăm cu colegii, cu furnizorii sau cu acţionarii companiei. Totodată, acordăm aceaşi atenţie şi comunităţii în care ne dezvoltăm activitatea sau mediului încorăjurator. Oferim angajaţilor nostri şanse egale de promovare şi de dezvoltare profesională, lansăm produse şi servicii personalizate, astfel încât clienţii Orange să beneficieze de oferta potrivită. De asemenea, selectăm furnizorii după criterii bine stabilite, ceea ce ne ajută în prevenirea riscurilor. Nu în ultimul rând, ne implicăm în proiecte care aduc un plus de valoare comunităţii.

Noul slogan Orange,  "Together we can do more", îl substituie pe deja faimosul "The future’s bright, the future’s Orange". Are acest slogan mai multe conotaţii sociale?

Noul slogan "Together we can do more" stă la baza noii viziuni de brand Orange care s-a lansat în România în luna septembrie. A comunica este acum mai uşor decât oricând, odată cu dezvoltarea noilor tehnologii de comunicaţii. În acelaşi timp, serviciile sunt împachetate în oferte convergente complexe. Orange oferă clienţilor săi nu doar servicii, ci soluţii de a comunica cu familia, cu cei dragi sau cu partenerii de afaceri. Ne dorim să inspirăm prin serviciile noastre, astfel încât oamenii să relaţioneze şi să colaboreze, deoarece credem în puterea comunităţilor de a schimba lucrurile în mai bine.

Ce i-aţi răspunde unei persoane care spune că CSR-ul nu este nimic altceva decât un element ce dă bine să fie adăugat în lista de activităţi ale companiei?

Noţiunea de CSR este relativ nouă pentru societatea românească şi este încă privită cu scepticism sau intrepretată greşit ca fiind doar un instrument de promovarea a companiilor.
Totodată, încălzirea globală, protejarea mediului, etica în afaceri devin subiecte din ce în ce mai dezbătute de publicul larg. Companiile care ignoră aceasta realitatea riscă să îşi piardă credibilitatea, clienţii, angajaţii şi, implicit, să obţină mai puţine venituri din acţiunile sale.


Interviu realizat în cadrul CSR08 de Rebeca Pop, Forum for International Communications
Copyright 2008 Forum for International Communications